• Menu

    Jak efektywnie zarządzać energią w firmie?

    Optymalizacja zużycia energetycznego w firmie to temat, który powinien być stale podnoszony. Efektywne zarządzanie energią przynosi bowiem wymierne korzyści zarówno w postaci oszczędności, jak również proekologicznego wizerunku przedsiębiorstwa. Co więcej, przeprowadzenie audytu energetycznego jest obecnie obowiązkiem dużych firm. Nie oznacza to jednak, że mniejsze przedsiębiorstwa mogą go całkowicie zignorować. Sprawdź, dlaczego zarządzanie energią w firmie ma tak duże znaczenie i w jaki sposób zrobić to prawidłowo!

    Zarządzanie energią

    Zarządzanie energią – kiedy jest konieczne?

    Jeśli prowadzisz firmę, to z pewnością wiesz, że wydatki na energię elektryczną stanowią niemałą część budżetu przedsiębiorstwa. Najwięcej energii zużywa przemysł, w tym przede wszystkim branża chemiczna i hutnictwo żelaza. Na podium w tej dziedzinie znajduje się także transport. Niezależnie jednak od profilu działalności firmy, warto podejmować działania, które pomogą obniżyć zużycie energii. Dzięki temu możliwa jest optymalizacja wydatków, jak również poprawa konkurencyjności na rynku. Zaoszczędzone środki przekierować możesz na inne działania, które usprawnią procesy biznesowe.

    Rok 2016 przyniósł istotne zmiany pod tym względem. To właśnie wtedy wszedł w życie obowiązek regularnego przeprowadzania audytu energetycznego, który spoczywa na dużych firmach. Wynika on wprost z zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2012/27/UE. Oznacza to zatem, że zarządzanie energią staje się obecnie koniecznością.

    Audyt energetyczny i jego rola w zarządzaniu energią

    Audyt energetyczny jest obowiązkowy tylko dla dużych przedsiębiorstw. Zgodnie z unijną dyrektywą, uważa się za nie firmy, które zatrudniają powyżej 250 pracowników, bądź spełniają konkretne wymagania finansowe, co oznacza, że osiągają roczne obroty powyżej 50 mln euro i przychody powyżej 43 mln euro. Co więcej, przeprowadzenie audytu energetycznego nie jest jednorazową koniecznością. Odnawiać należy go średnio co cztery lata. Na czym on jednak właściwie polega i jakie ma znaczenie dla zarządzania energią?

    Zarządzanie energią

    Zadanie audytu energetycznego jest stosunkowo proste. Sprowadza się do analizy sposobów zużywania energii w firmie (audyt powinien obejmować 90% zużycia energii w firmie), a następnie określenia obszarów, w których zużycie jest nieefektywne, bądź wręcz zbędne. Pozwala to na proponowanie usprawnień lub wdrożenie nowych, bardziej energooszczędnych rozwiązań. Mogą być one drobne i np. sprowadzać się do uszczelnienia okien, bądź nieco większe i wiązać się z inwestycjami w odnawialne źródła energii.

    Prawidłowo przeprowadzony audyt energetyczny powinien:

    • opisywać istniejący stan techniczny budynku wraz z obecnymi kosztami energii,
    • proponować modernizację lub zmiany, które mają zmniejszyć koszty eksploatacji,
    • określić sposób przeprowadzenia proponowanych zmian,
    • oszacować koszty modernizacji oraz oszczędności z nich płynące,
    • odpowiadać na pytanie, jak sfinansować zaproponowane zmiany.

    Najczęściej zaleca się, aby audyt energetyczny przeprowadziła certyfikowana osoba z zewnątrz firmy. Taki krok to gwarancja niezależnej opinii i obiektywizmu, a co za tym idzie, fachowości analizy.

    Audyt efektywności energetycznej a audyt energetyczny

    W kontekście zarządzania energią w firmie pojawia się jeszcze jedno pojęcie związane z audytem, a mianowicie audyt efektywności energetycznej. W odróżnieniu od audytu energetycznego nie przeprowadza się go dla całej firmy, ale dla konkretnej planowanej inwestycji, która ma zmniejszyć zużycie energii. Audyt ten można zrealizować jako uzupełnienie audytu energetycznego, bądź zupełnie oddzielnie. Jego najważniejszy cel stanowi określenie oszczędności energii po zrealizowaniu wyznaczonych przedsięwzięć. Przykładowo, firma chce zainwestować w instalację fotowoltaiczną, aby zmniejszyć rachunki za prąd. Audyt efektywności energetycznej ma zatem pomóc uzyskać informacje na temat tego, ile firma zaoszczędzi na tej inwestycji w skali roku, jak również w dłuższej perspektywie czasu.

    Dlaczego audyt efektywności energetycznej także jest istotny z punktu widzenia zarządzania energią w przedsiębiorstwie? Ponieważ jest warunkiem uzyskania tzw. białych certyfikatów, czyli świadectw energetycznych, które poświadczają, ile energii udało się zaoszczędzić na skutek podjęcia konkretnych działań. Ponadto, świadectwa te są zbywalne i stanowią towar giełdowy. System białych certyfikatów może znacząco podnieść opłacalność i atrakcyjność inwestycji realizowanych przez firmy. Najpopularniejsze inicjatywy, które dają możliwość uzyskania finansowania z tytułu białego certyfikatu, to m.in. remont budynku, wymiana oświetlenia, bądź izolacja instalacji przemysłowych. Każde z podejmowanych przedsięwzięć musi zakładać poprawę efektywności energetycznej.

    Przemyślane zarządzanie energią w przedsiębiorstwie

    Zarządzanie energią w przedsiębiorstwie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wymaga przeprowadzania regularnych audytów i dokonywania rozbudowanych analiz, a także monitorowania bieżącego zużycia energii. Z pewnością jest to jednak proces opłacalny, który nie tylko zmniejszy straty energii, ale i przyniesie znaczące oszczędności. Warto zatem, aby o zarządzaniu energią pomyślały nie tylko duże, ale i mniejsze przedsiębiorstwa.

    Jedna odpowiedź do “Jak efektywnie zarządzać energią w firmie?”

    1. Michał Sęk pisze:

      Zapraszam do kontaktu z firmą LUNEOS – ogarniemy twoje rachunki

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane