Stałe przebywanie wśród dzieł sztuki – świadków minionych epok – pogłębia zainteresowanie ich historią, budzi emocje, inspiruje do nowych projektów ekspozycji i sympozjów, a także rodzi potrzebę wymiany myśli i doświadczeń – mówi Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska
Na czym polega unikatowość muzeum, którym pan kieruje?
– Muzeum Historyczne Miasta Gdańska jest wielooddziałową instytucją, którą tworzą najbardziej reprezentatywne dla dziejów Gdańska zespoły budynków świeckich.
Centralną pozycję zajmuje dawny ośrodek miejskiej władzy – Ratusz Głównego Miasta ze słynną Wielką Salą Rady, nawiązującą do Pałacu Dożów w Wenecji, i wystawą na temat przeszłości gdańskiego emporium.
Rozwinięcie ekspozycji w ratuszu stanowią wystawy monograficzne prezentowane w oddziałach usytuowanych w przestrzeni miasta: w Dworze Artusa – niegdyś pełniącym rolę klubu elit Gdańska, z jedyną w Polsce wystawą dla osób dysfunkcyjnych, Domu Uphagena – jedynej w Polsce i jednej z 8 w Europie rokokowej rezydencji bogatego mieszczanina, Muzeum Bursztynu – mieszczącym się w jednym z nielicznych zachowanych średniowiecznych barbakanów północnej Europy, Muzeum Zegarów Wieżowych – ulokowanym w wieży i poddaszu Kościoła św. Katarzyny z jedyną tego typu kolekcją w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. To tu prezentowane są 2 najdokładniejsze zegary na świecie, skonstruowane w naszej instytucji: opatentowany zegar wahadłowy Hevelius 2011 i zegar pulsarowy Gdańsk 2011, dokładniejszy od zegara atomowego. Oba czasomierze zdobyły ogólnopolskie uznanie, wyrażone m.in. przyznaniem muzeum godła „Teraz Polska” w kategorii „innowacje”.
Naszym kolejnym oddziałem jest Twierdza Wisłoujście o obszarze 17 ha – jedna z najpotężniejszych fortyfikacji nadmorskich na świecie, nigdy nie zdobyta i skutecznie strzegąca bezpieczeństwa portu, miasta i całej Rzeczypospolitej.
Ważną częścią placówki są 2 oddziały o charakterze martyrologicznym związane z wybuchem II wojny światowej: Wartownia nr 1 na Westerplatte i Poczta Polska w Gdańsku. Naszą instytucję wzbogacają także 3 carillony – zestawy dzwonów grających: 37-dzwonowy na wieży Ratusza Głównego Miasta, 50-dzwonowy w wieży Kościoła św. Katarzyny i trzeci – 48-dzwonowy, zamontowany na ruchomej platformie, który dwukrotnie koncertował w Brukseli i wielokrotnie w Północnej Europie. Ponadto co roku organizujemy szereg wydarzeń, w tym jedyne w Polsce morskie widowisko historyczne – bitwę na akwenie pod murami Twierdzy Wisłoujście.
Co składa się na skuteczność zarządzania tego typu instytucją?
– Wielooddziałowe muzeum z wielokierunkowymi obowiązkami i działalnością musi inspirować, zmuszać do większego wysiłku i wychodzić poza schematy. Kierująca nim osoba musi umiejętnie organizować pracę ambitnego zespołu młodych pracowników i umiejętnie współpracować z wieloma partnerami z różnych środowisk.
Zarządzanie MHMG to wielce odpowiedzialne zadanie, które obejmuje szeroki zakres działań: odbudowę zabytków architektury, ich konserwację, przygotowywanie wystaw i konferencji, występowanie o granty na wyżej wymienione cele. Uczestnictwo w pracy naukowej, archiwalnej, w częstych kwerendach i kontaktach z najlepszymi specjalistami z różnych dziedzin to wielka muzealna przygoda.
Stałe przebywanie wśród dzieł sztuki – świadków minionych epok – pogłębia zainteresowanie ich historią, budzi emocje, inspiruje do nowych projektów ekspozycji i sympozjów, a także rodzi potrzebę wymiany myśli i doświadczeń.
Rozmawiał Piotr Nowacki
Tagi: Adam Koperkiewicz, Dwór Artusa, Gdańsk, Hevelius, Muzeum, Muzeum Bursztynu, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Muzeum Zegarów Wieżowych, Pałac Dożów, Twierdza Wisłoujście, zegar pulsarowy GdańskCzłowiek orkiestra. Szkoda że odchodzi z muzeum
Dodaj komentarz