Już w przyszłym roku jedne z największych firm na świecie poznają propozycje nowych zasad opodatkowania branży internetowej przygotowane przez Komisję Europejską. Wśród przedsiębiorstw, których dotyczyć mają zmiany, znajdują się między innymi Google, Facebook oraz Apple.
Komisja Europejska chce, aby zasady opodatkowania największych twórców internetowych technologii stały się w przyszłym roku bardziej sprawiedliwe i lepiej przystosowane do realiów. Nowy sposób opodatkowania internetowych kolosów będzie miał za zadanie gwarantować równe zasady dla wszystkich firm i pewność prawną.
Jean-Claude Juncker, szef Komisji Europejskiej, podczas jednej z ostatnich konferencji przyznał, że podatki powinny być płacone tam, gdzie są należne, bez względu na to czy dotyczą świata rzeczywistego, czy też tego wirtualnego. Jean-Claude Juncker zapewnił także o swoim przekonaniu, dotyczącym osiągnięcia porozumienia w tej sprawie mimo różnic, które występują w opiniach państw członkowskich Unii Europejskiej.
Kogo najbardziej miałyby dotknąć wprowadzone przez Komisję Europejską zmiany? Podczas konferencji mówiło się głównie o internetowych gigantach. takich jak Facebook, Google (i należący do niego YouTube), Amazon czy Apple. Firmy te według władz Unii Europejskiej płacą zbyt mało podatków przekierowując sztucznie zarobione pieniądze do spółek tworzonych w krajach, gdzie podatki są wyjątkowo niskie.
Zdania i opinie wśród państw członkowskich są podzielone. Około 20 krajów udzieliło poparcia dla inicjatywy zmiany zasad opodatkowania, mniejsze państwa zgłosiły swój sprzeciw, natomiast część z nich postanowiła wstrzymać się od głosu w sprawie. Według tej ostatniej grupy członków Unii Europejskiej kwestia opodatkowania powinna rozgrywać się na poziomie międzynarodowym, ze względu na możliwą „ucieczkę” internetowych gigantów do innego kraju, który znajduje się poza granicami Unii Europejskiej.
Jeszcze nie wiadomo, jak ta sprawa się potoczy i jakie będą jej skutki. Pewne jest jednak to, że internetowe giganty zaczęły być brane pod lupę. Musiało to nastąpić, gdyż serwisy takie jak Facebook czy YouTube generują ogromne zyski, a dla wielu użytkowników są sposobami na dochodowy biznes. Ponadto istnieją specjalistyczne portale, które opisują ogromny YouTube’owy świat – jednym z nich jest polski apynews.pl.
Tagi: Amazon, Apple, Facebook, Google, komisja europejska, podatki, prawo, UE, Unia Europejska, Youtube
Dodaj komentarz