• Menu

    Zanim podpiszesz kontrakt – 3 złote zasady

    Ryzyko towarzyszące nawiązywaniu relacji biznesowych jest nieodzownym elementem prowadzenia firmy. Aby znacząco je zminimalizować, chroniąc przy tym własny portfel i wizerunek, warto wcielić w życie 3 złote zasady. Jakie? Podpowiadamy.

    Za sukcesem każdej firmy stoją nie tylko kreatywne idee, oddani pracownicy i mądry system zarządzania. Efektywność biznesu zależy także od trafnego doboru kontrahentów oraz… mądrych decyzji, które pozwalają skutecznie minimalizować biznesowe ryzyko.

    Zanim podpiszesz kontrakt

    Rzetelny kontrahent na wagę złota

    Terminowi, wiarygodni, uczciwi – jeśli jesteś przedsiębiorcą, z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, że rzetelni kontrahenci są jednym z najważniejszych elementów biznesowego sukcesu. Niestety rzeczywistość bywa często daleka od wymarzonej wizji. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod lupę terminowość płatności. Jak wskazują wyniki cokwartalnego badania zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród 500 mikro, małych i średnich firm, o opóźnianiu płatności przez co najmniej dwa miesiące od wyznaczonego terminu w II i III kwartale 2021 roku mówiło niemal 35 proc. respondentów. To jednak nie wszystko. W tym okresie z problemem faktur przeterminowanych o ponad 60 dni zmagała się co trzecia firma. Najtrudniej było tym działającym w branży handlu i transportu.

    Zanim podpiszesz kontrakt – 3 złote zasady

    Choć nie wszystkim zdarzeniom można zapobiec, warto wdrożyć w życie działania prewencyjne, które pomogą zminimalizować biznesowe ryzyko. Zwłaszcza to towarzyszące nieterminowym płatnościom. Konieczność przedłużającego się oczekiwania na opłacenie faktury może bowiem nieść za sobą potężne kłopoty finansowe, a w czarnym scenariuszu – nawet bankructwo. Dmuchanie na zimne to najlepszy przejaw dojrzałości, wyobraźni i odpowiedzialności za swój biznes. Co warto zrobić przed popisaniem kontraktu?

    1. Sprawdź, czy firma… naprawdę istnieje

    Pierwszym krokiem do sprawdzenia wiarygodności potencjalnego kontrahenta powinna być zgodność zadeklarowanych przez niego danych rejestrowych ze stanem faktycznym.

    Jak ją zweryfikować? Jeśli potencjalny kontrahent prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub jest wspólnikiem spółki cywilnej, zajrzyj do rejestru CEiDG. Wpisując numer NIP, REGON lub imię i nazwisko przedsiębiorcy dowiesz się, czy firma rzeczywiście istnieje, kiedy została założona, czy jest obecnie aktywna, czy zawieszona oraz jaką działalność prowadzi. Jeśli twoim kontrahentem jest spółka prawa handlowego, czyli spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna pomocny będzie rejestr KRS. Aby zweryfikować kontrahenta, będziesz potrzebował numeru NIP, REGON lub KRS. Dzięki danym zawartym w rejestrze dowiesz się, jaki jest adres siedziby firmy, jaką formę działalności prowadzi i kiedy została zarejestrowana. Zobaczysz także historię wpisu, która odzwierciedla najważniejsze zmiany w przedsiębiorstwie na przestrzeni czasu.

    2. Zajrzyj do internetu

    Internet to znakomite źródło informacji na temat przedsiębiorstw. Aby zweryfikować, czy masz do czynienia z uczciwym, wiarygodnym podmiotem, sprawdź, jakie opinie o firmie figurują w wizytówce Google i w mediach społecznościowych. Choć te może dziś napisać każdy (także konkurencja), duża liczba niepochlebnych powinna być sygnałem ostrzegawczym. W poszukiwaniu przydatnych informacji przejrzyj także branżowe fora i grupy dyskusyjne oraz… stronę potencjalnego klienta. Jeśli ta wygląda niedbale, a w dodatku brakuje na niej danych rejestrowych – bądź ostrożny.

    3. Sprawdź kontrahenta w bazie BIG

    Skutecznym sposobem na weryfikację wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta jest sprawdzenie jego danych w rejestrze dłużników BIG InfoMonitor. Zaglądając do rejestru, dowiesz się, czy podmiot, z którym chcesz współpracować, ma długi wpisane przez zniecierpliwionych kontrahentów., czy spłaca swoje zobowiązania terminowo i rzetelnie. W ten sposób znacząco zminimalizujesz ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym (lub nieskłonnym do terminowego regulowania płatności) podmiotem. Taki dokument jest rzetelnym, wiarygodnym źródłem informacji o zobowiązaniach finansowych firm i konsumentów i zawiera pozytywne i negatywne informacje o zobowiązaniach finansowych. Dokument najłatwiej można pobrać na trzy sposoby:

    • osobiście, np. w Punkcie Obsługi Klienta BIG InfoMonitor na ul. Postępu 17A w Warszawie;
    • listownie;
    • poprzez portal www.BIG.pl po uprzednim zarejestrowaniu.

    Jedna odpowiedź do “Zanim podpiszesz kontrakt – 3 złote zasady”

    1. Zbigniew L pisze:

      Podczas pandemii i gospodarczej recesji sam się nadziałem na kilku kontrahentów którzy mieli problemy z płynnością. Zwłaszcza teraz trzeba zachowywać szczególną ostrożność i weryfikować kontrahentów. Dla uzupełnienia i przestrogi polecam dobry artykuł humint.pl/wyplacalnosc-przedsiebiorstwa-i-kreowanie-falszywego-wizerunku-firmy-jak-sprawdzic-i-zweryfikowac-kontrahenta/
      Firmy na różne sposoby fałszują wizerunek wiedząc z góry, że nie zapłacą. Coraz cięższe jest życie przedsiębiorcy w tym kraju.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane