logo
logo
logo
logo

Xeos – kamień węgielny wmurowany
Opublikowano: 3 października 2017

27 września spółka Xeos rozpoczęła oficjalnie nową inwestycję. Symbolicznie został wmurowany kamień węgielny pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych na terenie Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Środzie Śląskiej.

XEOS to wspólne przedsięwzięcie Lufthansy Technik oraz GE Aviation, dwóch największych w skali światowej liderów na rynku lotniczym. Nowe centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych będzie jednym z najnowocześniejszych na świecie. Cała inwestycja to koszt 1 mld zł. Zakład będzie naprawiał silniki GE dla Lufthansy i innych linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego.

Silniki GEnx-2B i GE9X

Zakład będzie serwisował głównie silniki typu GEnx-2B, a w kolejnych latach także typu GE9X. Obecnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały łącznie 5 mln godzin, osiągając tym samym świetne wyniki eksploatacyjne. Technologiczne zaawansowanie silników sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6 gwarantują one niższe zużycie paliwa, a także mniejszą o 15% emisję CO2.

Silniki GE9X, które będą trafiać do zakładu od 2021 roku, są najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. Już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie, mimo że formalnie na rynku zadebiutują w 2019 roku. Silniki GE9X to kontynuacja rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy mniejszym spalaniu paliwa.

Około 600 wykwalifikowanych pracowników będzie odpowiedzialnych za serwis silników GEnx, a w przyszłości również GE9X. Natomiast w szkolenie kadry zostanie zainwestowane aż 60 mln zł – środki te zostaną przeznaczone między innymi na funkcjonowanie Specjalistycznego Centrum Szkoleniowego we Wrocławiu oraz na wielomiesięczne szkolenia dla pracowników zakładu. Uruchomienie działalności zakładu planowane jest na początek 2019 roku.

Kapsuła czasu

Podczas uroczystego wydarzenia obecnych było wielu najwyższych rangą menadżerów spółek joint venture: Carsten Spor – prezes Lufthansa Group, dr Johannes Buβman – prezes Lufthansa Technik, David Joyce – wiceprezes zarządu GE i prezes GE Aviation, a także Jean Lydon-Rodgers – prezes GE Aviaton Services oraz Tadeusz Kościński – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Rolf Nikel – ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce.

– Dzisiejsza uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Airshow w czerwcu 2015 roku dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym – Lufthansa Technik i GE Aviation – podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych – GEnx-2B oraz GE9X. Dzisiaj spełniamy to marzenie i z dumą podejmujemy to wyzwanie. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania, najwyższe standardy jakości oraz bezpieczeństwa. Tworzymy historię przemysłu lotniczego oraz nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy, której głównym filarem jest właśnie lotnictwo. Historię tę tworzymy razem z naszym zespołem, który docelowo będzie liczył 600 wysokiej klasy specjalistów o unikatowych w skali światowej kompetencjach – powiedział Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS.

W symbolicznej kapsule czasu została umieszczona między innymi oryginalna matryca grafiki przedstawiającej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx – 2B oraz model samolotu Boeing 747-8.

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

MSPO 2016 zapowiada się rekordowo...

W pierwszych dniach września, Międzynarodowy Salon Przemysłu O...

Targi MSPO 2015 w obiektywie...

Punktualnie 1 września o godzinie 10 w...