Wycena przedsiębiorstwa znajduje zastosowanie wśród właścicieli firm, którzy stale zadają sobie pytanie: “Ile jest warta moja firma?”. W praktyce wykorzystuje się kilka metod, które pozwalają na oszacowanie wartości danego podmiotu gospodarczego. Sprawdź, jak wycenić przedsiębiorstwo metodą dochodową i czym się ona charakteryzuje.
Głównym celem przeprowadzenia wyceny przedsiębiorstwa jest odpowiedź na pytanie, ile tak naprawdę warta jest dana firma, przy zastosowaniu wybranych metod, które bazują na posiadanych informacjach i dostępnych danych finansowych. Ustalenie wartości firmy jest niezwykle pomocne przy podejmowaniu decyzji związanych z zarządzaniem, szczególnie w zakresie planów długookresowych. W przypadku spółki z o.o., gdy jeden ze wspólników chce wycofać się ze spółki (czyli pozbyć się swoich udziałów), może odsprzedać lub darować komuś swoje udziały w formie darowizny. Punktem wyjścia do negocjacji jest właściwe przygotowanie raportu, w którym wycena spółki z o.o. będzie przeprowadzona w rzetelny sposób, wraz z analizą finansową i operacyjną. Dodatkowo w raporcie cenną informacją są prognozy dotyczące rozwoju i perspektyw danej branży.
Stosowane w praktyce metody szacowania wartości przedsiębiorstwa w znacznym stopniu różnią się od siebie, gdyż każda z sytuacji, gdy potrzebna jest wycena firma, jest inna. Najczęściej spotykaną klasyfikacją jest podział na metody dochodowe, majątkowe i porównawcze. Szerzej na temat każdej z tych metod znajdziemy w artykule: „Jakie metody wykorzystuje się do wyceny spółki z o.o.?”.
Metody dochodowe polegają na założeniu, że przedsiębiorstwo to projekt inwestycyjny i wartością są możliwe do wygenerowania przyszłe dochody danego podmiotu na dzień dokonywania wyceny. Jako dochody uznaje się m.in. zysk netto, dywidendę, wolne przepływy finansowe.
Do metod dochodowych zalicza się:
Jako zalety metod dochodowych należy zaliczyć możliwość ich zastosowania praktycznie do wszystkich spółek, niezależnie od ich obecnego stopnia rozwoju, modelu zarządzania czy też wybranej polityki dywidendowej. Zarówno praktycy biznesu, jak i teoretycy uważają, że jest to jedna z najbardziej formalnych i zarazem uniwersalnych metod wycen spółek, które w najlepszy sposób ukazują realną wartość firmy. Z kolei wadą może być duża możliwość manipulowania wyceną, a także wrażliwość na zmiany w zakładanych parametrach.
Dodaj komentarz