• Menu

    Odpowiednia sztanga do ćwiczeń – na co zwrócić uwagę?

    Na efektywność treningu składa się kilka czynników: czas wykonywania, miejsce i przede wszystkim sprzęt. Wybór odpowiednich narzędzi do ćwiczeń jest kluczowym elementem w osiąganiu celów sportowych. Kupując sprzęt trzeba zwrócić uwagę na parametry techniczne produktów oraz jakość ich wykonania. Jednym z podstawowych sprzętów treningowych jest sztanga. Jak ją wybrać?

    sztanga do ćwiczeń

    Średnica uchwytu i wskaźnik PSI

    Zawodowym rodzajem sztangi jest sztanga olimpijska, męska – 20 kg, 220 cm długości, kobieca – 15 kg, 201 cm długości. Bardzo ważnym parametrem jest średnica gryfu. Męskie gryfy mają średnicę 28-30 mm, damskie – 25 mm. Jego wymiary determinują sprężystość sztangi, podczas podnoszenia ciężarów. Cieńsze gryfy łatwiej się uginają, więc świetnie sprawdzą się podczas treningów dynamicznych – podnoszenia ciężarów, trening cross. Gryfy o większej średnicy są sztywniejsze, dlatego dobrze radzą sobie podczas ćwiczeń czysto siłowych – martwy ciąg, wyciskanie.

    Wskaźnik PSI – funt na cal kwadratowy informuje o tym, jaki największy ciężar można założyć na sztangę, bez jej odkształcenia. Stal o wskaźniku 190 000 PSI uważana jest za dobrą, a powyżej 210 000 PSI – wysokiej jakości.

    Rękawy gryfu

    Rękawy gryfu są elementem, na którym spoczywa praca całej sztangi, składają się one z tulei i łożysk.

    • Tuleje – wykonane są ze stali, brązu lub kompozytu. Dzięki nim, gryf porusza się płynnie, ale nie reaguje na uchwyt użytkownika, więc świetnie sprawdzi się w treningu siłowym, gdzie najważniejsza jest stabilizacja sztangi.
    • Łożyska – najpopularniejszymi są łożyska igiełkowe i kulkowe, decydują one o płynności obracania się gryfu wokół własnej osi. Znajdują zastosowanie w ćwiczeniach dynamicznych – rwanie, podrzut, zarzut, push-jerk, push-press.

    Pokrycie sztangi

    Rękawy sztangi zazwyczaj poddawane są procesowi chromowania, co wydłuża ich żywotność. Część chwytna przechodzi przez 2 etapy.

    • Ryflowanie – żłobienie w strukturze gryfu. Występują trzy kategorie nacięcia – standardowe (1,2 mm), agresywne (1,5 mm) i bardzo agresywne (> 1,5 mm). Im większe ryflowanie, tym większa przyczepność sztangi.
    • Pokrycie substancjami ochronnymi –
    1. bez pokrycia (bare-steel) – gryf zachowuje 100% ryflowania, ale jest bardzo podatny na korozję.
    1. oksydacja – gryf zyskuje właściwości antykorozyjne nie zmienia się znacznie jego szorstkość.
    1. cynkowanie / chromowanie – gryf zyskuje najwyższą ochronę na ścieranie, ale traci swoje ryflowanie, metoda najczęściej stosowana przy sztangach komercyjnych.

    Kupując sztangę nie można zapomnieć o stojaku. Musi on być wytrzymały i stabilny, by utrzymać znaczny ciężar. Stojaki pod sztangę są niezbędne, przy wyciskaniu, więc muszą znaleźć się w każdej siłowni. Wysokiej jakości sprzęt dostępny jest np. na: https://kelton.pl/pol_m_STOJAKI_STOJAKI-POD-SZTANGE-483.html.

    Ze względu na różne parametry techniczne, wyróżnia się gryfy do sportów siłowych i dynamiczno-siłowych. Odpowiedni dobór sprzętu gwarantuje komfort podczas treningu i możliwość uzyskiwania coraz lepszych rezultatów.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane