• Menu

    Jak podbić rynek zagraniczny? Jakie działania podjąć?

    Ekspansja zagraniczna jest nieodzownym etapem rozwoju dla większości przedsiębiorstwa. Wielu przedsiębiorców zamierza zdobyć rynki zagraniczne, ale sposób ich podbijania nie zawsze jest prosty i oczywisty. Co zrobić i jakie kroki podjąć, by wejść na obce rynki, by z sukcesem rozpocząć tam swój biznes?

    zdobywanie rynków zagranicznych

    Zdobywanie rynków zagranicznych wymaga przygotowań. Pierwszą zasadą jest poznanie rynku, na który chce się sprzedawać, należy oszacować, czy produkt bądź usługa jest konkurencyjna i, czy jest to właściwa droga rozwoju. Jednak wiedza, którą musi zgłębić przedsiębiorca, jest znacznie bardziej skomplikowana – ważny jest sposób robienia biznesu w danym kraju, obowiązujące tam przepisy, ale także mentalność obywateli. Liczy się praktycznie wszystko, dlatego przed wejściem na rynek trzeba dobrze poznać kraj, w którym chce się zaistnieć.

    Jak wejść na rynek zagraniczny?

    Podbijanie kolejnych światowych, czy europejskich rynków to marzenie niejednego przedsiębiorcy. Można powiedzieć, że dość często jest to także kolejny etap, którego nie da się uniknąć. Ekspansja zagraniczna nie jest jednak łatwa i wymaga od przedsiębiorcy odpowiedniego przygotowania, zdobycia konkretnej wiedzy. Pierwszym z zadań, jakie czekają na chętnego do ekspansji właściciela firmy, jest zagłębienie się w zwyczaje, kulturę, ale także prawo i obyczaje kraju, w którym ma być sprzedawany produkt lub usługa. Można na tym etapie pokusić się o szukanie informacji wśród znajomych biznesmenów, którzy być może mieli już do czynienia z danym rynkiem. Dlatego też ważny jest networking oraz bywanie w miejscach, gdzie przedsiębiorcy się spotykają. Warto korzystać z możliwości odwiedzenia targów, wystaw, organizacji konferencji branżowych. Dobrym pomysłem jest wybranie się na szkolenie do docelowego kraju, daje ono bowiem ogromne możliwości zdobycia naprawdę rzetelnej wiedzy. Rynek zagraniczny pomoże zbadać jedno z Zagranicznych Biur Handlowych, które umożliwi także kontakt z biznesmenami z danego kraju.

    Wybór strategii

    Kolejnym krokiem jest wybór strategii, co również nie zawsze jest tak proste i oczywiste. Czy ma to być eksport bezpośredni, pośredni, filia, a może działanie na zasadzie licencji? Tu warto pochylić się nad swoją ofertą, sprawdzić, czy jest ona konkurencyjna i czy są szanse zainteresowania nią innych, a także jaka forma dotarcia do potencjalnego klienta zagranicznego będzie najodpowiedniejsza. To temat, nad którym należy spędzić chwilę dłużej – plan działania, strategia postępowania to bardzo ważne aspekty myślenia o podboju kolejnych rynków.

    To, o czym nie należy zapominać to środki finansowe, które mają umożliwić wejście na rynek zagraniczny. Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada odpowiednich funduszy, musi je zdobyć. Form finansowania przedsiębiorców jest dużo, co oznacza, że musi ona zostać dobrane indywidualnie. Czy będzie to kredyt, czy finansowanie na zasadzie funduszy inwestycyjnych, czy dotacja z Unii Europejskiej to już kolejny temat do rozważań – wszystko zależy od tego, jak dużo pieniędzy planuje się wydać na podbój zagranicy.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane