• Menu

    Hale logistyczne – doki przeładunkowe jako jeden z najważniejszych elementów obiektu

    Trudno sobie wyobrazić halę logistyczną bez doków przeładunkowych dostosowanych do potrzeb firmy działającej w obiekcie. To jedno z najważniejszych ogniw w łańcuchu logistycznym. Jakie dokładnie funkcje pełnią doki przeładunkowe w halach logistycznych? Z jakich elementów się składają? I co można zaliczyć do zalet tego typu rozwiązań?

    Hala logistyczna musi być jednocześnie funkcjonalna – umożliwiać sprawną pracę wszystkich podmiotów działających w obiekcie i ekonomiczna – stosunkowo niedroga zarówno w budowie, jak i w eksploatacji. Na ten pierwszy warunek, czyli na funkcjonalność, wpływają między innymi kwestie takie jak odpowiednie zaplanowanie stref użytkowych, funkcjonalnych szlaków komunikacyjnych oraz to, o czym piszemy dzisiaj – dobranie odpowiednich rozmiarów doków przeładunkowych. W związku z tym projektowanie hal logistycznych to nie lada wyzwanie, które wymaga przede wszystkim doświadczenia.

    hale logistyczne

    Czym jest dok przeładunkowy w hali logistycznej?

    Czym jest dok przeładunkowy? To dosłownie mówiąc stanowisko, które umożliwia łatwy i jednocześnie szybki transport towarów pomiędzy dokującym samochodem ciężarowym a magazynem. W zależności między innymi od potrzeb firmy oraz wagi towarów transport ten odbywa się albo ręcznie, albo przy pomocy wózka widłowego. Dok należy dobrać tak, aby załadunek oraz wyładowywanie towarów do i z samochodu było możliwe bez narażania ich na działanie warunków atmosferycznych.

    Hale logistyczne a budowa doków przeładunkowych

    Doki przeładunkowe składają się z kilku elementów. Pierwszy z nich to brama przemysłowa, która pozwala zamykać otwór w hali wtedy, gdy dok nie jest używany. Drugi to tak zwany fartuch uszczelniający lub inaczej śluza uszczelniająca, czyli element stanowiący izolację od warunków atmosferycznych. Jednocześnie wpływa on na minimalizację utraty ciepła z obiektu w trakcie otwarcia doku i zapobiega przedostawaniu się do środka pyłu czy piasku. Trzeci element stanowi rampa hydrauliczna niwelująca różnice poziomów powstające między skrzynią załadunkową samochodu ciężarowego a posadzką w magazynie. Oprócz tego istotne są również naprowadzacze dla kół ułatwiające pracę operatorów ciągników siodłowych. Dzięki nim przyczepę samochodu da się bez większych problemów ustawić centralnie w stosunku do doku. W dokach instaluje się także odbojniki gumowe, które chronią ciężarówki przed ewentualnym uderzeniem w rampę.

    W związku z tym budowa hali logistycznej wymaga dokładnego zaplanowania lokalizacji i rozmiarów doków przeładunkowych. To jeden z podstawowych elementów dobrego projektu.

    Szukasz generalnego wykonawcy, który buduje obiekty logistyczne? Sprawdź kompleksową ofertę doświadczonej firmy: https://commercecon.pl/obiekty-przemyslowe/hale-logistyczne/

    Zalety doków przeładunkowych

    Jakie są zatem największe zalety doków przeładunkowych? Przede wszystkim można tu wymienić ochronę pracowników i towarów – minimalizację ryzyka uszkodzenia towarów oraz oddziaływania czynników zewnętrznych na transport, oszczędność czasu potrzebnego na rozładunek lub załadunek samochodu ciężarowego oraz uproszczenie procesów z tym związanych. Jednocześnie dzięki zastosowaniu doków można ograniczyć do minimum ilość sprzętu potrzebnego do obsługi dostaw.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane