• Menu

    Feed produktowy do kampanii dynamicznych w Google i na Facebook

    Dobrze zoptymalizowana reklama to połowa sukcesu reklamowego. W przypadku sklepów internetowych jedną z najważniejszych ról w skuteczności kampanii odgrywa tzw. feed produktowy. Jest on zbiorczym zestawieniem wszystkich produktów dostępnych w ofercie sklepu. Im bardziej szczegółowo przygotowany, tym lepsze efekty z kampanii pomaga Ci uzyskać. Jak przygotować plik produktowy i z jakich elementów korzystać przy jego tworzeniu?

    feed produktowy

    Co to jest feed produktowy?

    Tak jak wspomnieliśmy na początku feed produktowy, inaczej plik produktowy lub product feed, to plik, który zawiera wszystkie niezbędne dane sprzedażowe o produktach lub usługach w sklepie internetowym. Jest niezbędny do uruchomienia kampanii produktowych w sieci Google Shopping, reklam dynamicznych w sieci reklamowej Google, a także w przypadku reklam na Facebooku oraz w porównywarkach cenowych.

    Najpopularniejszymi formatami, w których przygotowuje się feedy produktowe są:

    • dla Google: csv. oraz .xml;
    • dla Facebooka: .csv, .tsv, rss .xml oraz atom xml.

    Dla serwisów e-commerce korzystających z gotowego oprogramowania, np. Magento, czy WordPress, ten plik danych można wygenerować automatycznie w kilku prostych krokach, korzystając z wielu dostępnych wtyczek.

    W zależności od tego, gdzie planujemy wykorzystać plik produktowy, będzie on odpowiadał za jakość oraz dopasowanie reklam produktowych do preferencji odbiorców. I tak:

    • feed produktowy Facebook Ads przyda się, gdy chcemy kierować reklamy do klientów, którzy już wcześniej interesowali się danym produktem, ale jeszcze go nie kupili (w ramach remarketingu dynamicznego); Facebook będzie wyświetlać produkty np. w postaci tradycyjnej karuzeli produktowej,
    • w Google Shopping w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google na samej górze będą wyświetlać się reklamy dynamiczne dopasowane do preferencji użytkowników wraz ze zdjęciem, ceną i nazwą produktu,
    • porównywarki cenowe również korzystają z pliku produktowego, aby wyświetlać najważniejsze informacje o produktach i pomagać konsumentom w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej.

    Co ciekawe, możesz wykorzystać feed produktowy gdy prowadzisz sklep internetowy, ale przyda się on również w przypadku niektórych firm usługowych, np. hoteli. Wówczas należy go przygotować na nieco innych zasadach niż dla e-commerce.

    Plik produktowy – z czego się składa?

    Feed produktowy zawiera szczegółowe informacje o produktach, w tym jego nazwę, opis czy cenę. Powinien on zawierać wymagane atrybuty, a w niektórych przypadkach również informacje dodatkowe, np. kategorie produktu, cenę rabatową czy płeć, dla której przeznaczony jest Twój produkt.

    Dane produktów w feedzie produktowym muszą być zgodne z informacjami dostępnymi na stronie www sklepu. Zanim przystąpisz więc do stworzenia własnego pliku produktowego, zapoznaj się z wytycznymi – znajdziesz je na stronie supportu Google. Poniżej przedstawimy tylko podstawowe atrybuty każdego produktu.

    Opis produktu

    Jego maksymalna długość wynosi 5000 znaków. Opis w pliku produktowym zawiera podstawowe informacje na temat konkretnego produktu. Powinien być odpowiednio sformatowany, tj.:

    • być podzielony na akapity,
    • zawierać pogrubienia istotnych danych, którymi charakteryzuje się konkretny produkt,
    • zawierać listy punktowane, jeśli to możliwe.

    Tytuł produktu

    To po prostu nazwa produktu, która będzie wyświetlać się w reklamach produktowych. Tworząc nazwę produktu, pamiętaj, aby była ona spójna z nazwą dostępną na stronie docelowej produktu. Jednocześnie powinna być ona unikalna dla każdego przedmiotu. Tytuł w kampaniach produktowych może mieć długość 150 znaków.

    Identyfikator produktu

    Jest to unikalny numer Twojego produktu. Zawsze pozostaje ten sam, niezależnie od aktualizacji feedu produktowego. Może mieć długość do 50 znaków.

    Zdjęcia produktów

    Każdy feed produktowy powinien zawierać link do głównego zdjęcia produktu. Opcjonalnie możliwe jest dodanie dodatkowych zdjęć – maksymalnie 10 w kampaniach reklamowych.

    Cena produktu

    Podana w walucie kraju, w którym sprzedajesz wraz z uwzględnieniem w niej podatku VAT dla danych produktów.

    Link do podstrony danego produktu

    Klasyczny odnośnik, który kieruje potencjalnego klienta na podstronę docelową produktu i pozwala mu sfinalizować transakcję.

    Dostępność

    Określ ją tak, aby była zgodna ze stanem faktycznym. Dany produkt może określić jako: w magazynie, niedostępny, przedsprzedaż oraz chwilowo niedostępny.

    Product feed dla sklepu – o czym warto pamiętać?

    Tworzenie, a następnie optymalizacja feedu produktowego odbywa się przy pomocy platformy Google Merchant Center. System wymaga konta połączonego z Google Ads, a także odpowiedniej konfiguracji w zakresie automatycznej aktualizacji danych o produktach pobieranych z wcześniej podanego adresu url sklepu internetowego.

    Automatyczna aktualizacja pliku produktowego w Merchant Center pozwala stale kontrolować, czy dane zawarte w feedzie produktowym są zgodne z informacjami dostępnymi na stronach sklepu. Jest to niezwykle ważne, gdyż niespójne informacje (lub ich całkowity brak) mogą skutkować:

    • rozczarowaniem klientów, a tym samym osłabieniem sprzedaży,
    • wyłączeniem konkretnych produktów z kampanii dynamicznych,
    • blokadą konta w Merchant Center.

    Przygotowanie prawidłowego feedu produktowego przed uruchomieniem kampanii sprawi, że reklamy produktowe będą wyświetlać się na odpowiednie słowa kluczowe, a tym samym będą skuteczniejsze. Należy jednak na bieżąco kontrolować jakość kampanii poprzez Diagnostykę reklam, analizować błędy i usuwać je.

    Warto na koniec wiedzieć, że to z feedem produktowym wiążą się słowa kluczowe, na które wyświetla się Twoja reklama na stronie Google. W ramach odpowiedniej optymalizacji zadbaj, aby w pliku znalazły się dane wysokiej jakości. Na poziomie ustalania reklam nie ma bowiem możliwości dodawania fraz – można za to dodawać wyłączenia fraz oraz produktów, ustalać harmonogram reklam oraz ich stawki. Jeśli ten proces wydaje się zbyt trudny, warto skorzystać z pomocy osób, które się na tym znają. Możesz skorzystać ze wsparcia Agencji Marketing Match, gdzie pod okiem doświadczonych i kompetentnych specjalistów uruchomisz swoją kampanię.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane