W swoim haśle promocyjnym miasto Rzeszów określa się jako stolica innowacji. Jakie działania podejmujecie, aby sprostać tej ambitnej idei?
– Dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że hasło to nie jest abstrakcyjne, ale ma mocne podstawy. Przez ostatnich kilka lat innowacyjność pojawiła się w prawie wszystkich dziedzinach naszego życia. Rzeszów jest coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. W zeszłym roku na otwarcie swoich siedzib w Rzeszowie zdecydowały się Deloitte oraz PwC. Zaawansowane technologie gwarantują Pratt&Whitney, MTU, Borg Warner, Hamilton Sundstrand, ML-System, D.A. Glass, Fibrain, Nestle (NQAC) czy Elmak.
Bardzo dużą wagę przywiązujemy do wprowadzania nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Od kilku lat programy szkolne w szkołach ponadgimnazjalnych są dostosowywane do potrzeb przedsiębiorców. Tym sposobem w szkołach powstały klasy kształcące w zawodach: technik awionik, technik mechanik lotniczy, mechatronik, technik eksploatacji portów i terminali. To spowodowało, że przedsiębiorcy będą mieli zapewnioną wykształconą kadrę, co z kolei powoduje, że chętnie wybierają Rzeszów na lokowanie swoich zakładów produkcyjnych
Poprawa jakości powietrza staje się jednym z priorytetowych zadań dla samorządów. W jaki sposób Rzeszów chce rozwiązać ten problem?
– Dostrzegając znaczenie tematyki ekologicznej, już od kilku lat prowadzimy intensywne działania inwestycyjne, organizacyjne i edukacyjne w tym zakresie. Należą do nich m.in. systematyczna modernizacja instalacji eksploatowanych przez zakłady działające na terenie miasta, likwidacja pieców i wprowadzanie centralnego zasilania w ciepło, wymiana taboru autobusów MPK na zasilane gazem ziemnym oraz zwiększenie płynności ruchu samochodowego na terenie miasta poprzez modernizację i przebudowę układu komunikacyjnego.
Zwiększyliśmy częstotliwość sprzątania ulic i innych terenów w mieście, w tym zamiatanie ulic w połączeniu z ich zwilżaniem w celu ograniczenia pylenia. Prowadzimy termomodernizację obiektów użyteczności publicznej oraz budynków mieszkalnych, montaż instalacji wykorzystujących źródła energii odnawialnej na obiektach należących do miasta, prowadzimy kampanię informacyjną i edukacyjną w zakresie ochrony powietrza. Rozwijamy i modernizujemy miejską sieć ciepłowniczą. Kupiliśmy dla Policji Miejskiej urządzenia umożliwiające kontrolę dopuszczalnych norm emisji spalin: dymomierz, analizator spalin, sonometr. W wyniku tych kontroli odebranych zostało ponad 60 proc. dowodów rejestracyjnych. Gdy powietrze w Rzeszowie znacznie przekraczało normy zanieczyszczenia lub gdy temperatura spadała poniżej minus 15 st. Celsjusza, komunikacja publiczna była bezpłatna.
Kilka dni temu Rzeszów podpisał list intencyjny z Ministerstwem Rozwoju i Finansów na przystąpienie do narodowego programu elektromobilności. Co to oznacza dla miasta?
– Ekologia naprawdę leży nam na sercu. Ten list to możliwość postawienia kolejnego kroku w zabieganiu o lepsze powietrze w mieście. Jesteśmy pewni, że program elektromobilności pozwoli na powstanie polskiego autobusu elektrycznego i określi źródła dofinansowania do jego zakupu przez samorządy. Nie czekając na efekty tego programu, już ogłosiliśmy przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury czyli stacji doładowania. Rzeszowscy taksówkarze chcą kupić 50 elektrycznych taksówek. Galerie handlowe będą na swoich parkingach budować stacje doładowań. W ubiegłym tygodniu byłem w sejmie, gdzie przedstawiliśmy projekt zmiany ustawy w transporcie publicznym. Chcemy, aby był w niej zapis o środkach transportu publicznego poruszających się na jednej szynie. To pozwoli nam na budowę kolejki monorail.
Tagi: Rzeszów, Tadeusz Ferenc
Dodaj komentarz