Wielu specjalistów z zakresu energetyki uznaje wodór za paliwo przyszłości, które może znaleźć uniwersalne zastosowanie w gospodarce. Jak wszystkie rozwiązania ma on również swoje plusy i minusy. Czy faktycznie można traktować wodór jako panaceum na wszelkie problemy współczesnej energetyki?
Z teoretycznego punktu widzenia wodór jest doskonałym magazynem energii dla odnawialnych źródeł. Zarówno fotowoltaika, jak i turbiny wiatrowe uzależnione są od warunków pogodowych, co powoduje ich niestabilność. Otóż nadwyżki energii, które powstają w wyniku pracy odnawialnych źródeł, mogą następnie zostać wykorzystane do ekologicznej produkcji wodoru. Następnie możliwe są jego transport oraz magazynowanie w specjalnych zbiornikach.
Produkcja energii w ogniwach wodorowych nie ma właściwie żadnych negatywnych skutków dla środowiska. Mianowicie w procesie tym produktem ubocznym jest wyłącznie woda.
Wodór może znaleźć niezwykle szerokie zastosowanie w gospodarce – w energetyce, w przemyśle, a także w transporcie. W ten sposób może on wyeliminować z obrotu paliwa kopalne, których spalanie wiąże się z emisją gazów cieplarnianych.
Obecnie działająca infrastruktura przesyłowa może być z powodzenie wykorzystywana do przesyłu wodoru. Początkowo można by stosować domieszkę wodoru do gazu ziemnego, a następnie całkowicie przejść na nowy rodzaj paliwa.
Podstawowym problemem wodoru jest jego produkcja. Jest on bowiem głównie pozyskiwany z metanu, a więc gazu kopalnego, poprzez reforming i konwersję. Metody nie są jednak przyjazne dla środowiska, ponieważ skutkują emisją dwutlenku węgla. Z kolei wodór otrzymywany w wyniku elektrolizy to zaledwie 2-4% światowej produkcji. Stosowanie tej metody na większą skalę wymaga jednak rozwoju technologii elektrolizerów, co wiąże się z czasem i poważnymi nakładami finansowymi.
Kolejnym problemem są ograniczenia przesyłowe. Obecnie funkcjonująca infrastruktura nie jest bowiem przystosowana do wodoru. Gaz ten przyspiesza bowiem korozję elementów wykonanych ze stali, a także zmniejsza ich wytrzymałość. Co więcej, współcześnie używane w domach urządzenia nie są przystosowane do spalania wodoru. Nie spełniają one bowiem żadnych norm ani nie mają atestów, co w razie wypadku mogłoby wiązać się z poważnymi problemami natury prawnej.
Wyzwaniem jest także wykorzystywanie wodoru do napędu pojazdów. Istnieją bowiem dwie koncepcje – dostosowania silników spalinowych do spalania tego gazu oraz stosowanie ogniw wodorowych. Każda z nich ma swoje wady i zalety, przez co trudno obecnie przewidywać, która zostanie przyjęta przez branżę motoryzacyjną.
Wykorzystanie wodoru w gospodarce na szeroką skalę wymaga wprowadzenia w życie odpowiedniego planu działania. Polski rząd przyjął Polską Strategię Wodorową, która jest swego rodzaju mapą drogową służącą do osiągnięcia celu, jakim jest transformacja energetyczna przy użyciu paliwa przyszłości.
Paweł Stasiuk
Tagi: ekologia, motoryzacja, paliwa, wodór
Dodaj komentarz