Od dłuższego czasu w biurach podróży utrzymuje się tendencja spadkowa, według prognoz zmian na lepsze nie widać. Ten rok zapowiada się znacznie gorzej niż poprzedni, porównując miniony rok odnotowano spadek liczby rezerwacji o 16,2%, a także spadek o 18,3% liczby klientów. Dane z pewnością są niepokojące dla branży turystycznej, czyżby biurom podróży groził upadek?
Polski Związek Organizatorów Turystki przedstawił raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych, raport został opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego Merlinx. Zestawienie pokazuje, że od 1 listopada 2014 do 31 października 2015 roku w pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych krajów niezmiennie od jedenastu tygodni, na dziewiątej pozycji utrzymuje się Cypr.
Pierwsza dziesiątka prezentuje się w następujący sposób: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, Egipt, Portugalia, Turcja, Cypr i Maroko. Pokazuje to, że klienci najczęściej wybierają kierunki południowe, do najbardziej popularnych miejsc należą: Heraklion, Zakyntos i Burgas. Raport wyłania również najtańsze miejsca, wyszczególniono tu Burgas oraz Rodos. Najwięcej zapłacimy za pobyt na Fuerteventurze, a także w dalszym ciągu na Majorce.
Na podstawie raportu została przedstawiona analiza pierwszej dziesiątki krajów, które sprzedają się najlepiej w porównaniu z ubiegłym sezonem. Na pierwszym miejscu znajduje się Hiszpania, tu w porównaniu z poprzednim rokiem nastąpił wzrost o 60%, następna jest Grecja – wzrost o 8%, Bułgaria – wzrost o 137%, Włochy – wzrost o 51%, Egipt – spadek o 73%, Turcja – spadek o 73%, Portugalia – wzrost 76%, Chorwacja – wzrost o 108%, Cypr – wzrost o 26% i Austria – wzrost o 119%. Na uwagę zasługują Czechy, od kilku tygodni znajdują się na 20 pozycji, tu wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 135%, Polska znajduje się na siedemnastej pozycji ze wzrostem 184%.
Istotna jest również dynamika sprzedaży, raport PZOT wskazuje na malejącą sprzedaż ofert – lato 2016 roku, w ciągu ostatnich czterech tygodni nastąpił spadek o 11,7% – w stosunku do roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych spadła o 16,8%, wzrosła natomiast sprzedaż wycieczek z dojazdem własnym – 26,3% oraz autokarowych – 18,9%. Raport pokazuje, że od momentu rozpoczęcia przedsprzedaży oferty Lata 2016 liczba klientów spadła o 8,3%. Mimo to wycieczki samolotowe nadal stanowią 81,2% wszystkich rodzajów transportu.
2016-03-24
Tagi: Biura podróży, branża turystyczna, branża turystyczna 2016, branży turystycznej, Bułgaria, Burgas, Chorwacja, Cypr, Egipt, Grecja, Heraklion, Hiszpania, Polski Związek Organizatorów Turystki, Portugalia, Rodos, sprzedaż usług turystycznych, Turcja, Włochy, Zakyntos
Dodaj komentarz