• Menu

    11% – o tyle wzrośnie eksport w 2016 roku

    Analitycy Banku Zachodniego WBK prognozują, że w roku 2016 polski eksport wzrośnie i wyniesie 10 – 11%. Jego wartość będzie wyższa o 7,5% niż w 2014 roku. Jakie wyzwania czekają polski eksport w kolejnych miesiącach? Na pewno musi nastąpić większa dywersyfikacja rynków zbytu, a także wzrost wolumenów eksportu do krajów pozaeuropejskich. Głównym celem polskiej gospodarki musi być wzrost produkcji i eksportu towarów innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie.

    Wzrost eksportu w Polsce od wielu lat jest stały i dość spójny, na tle minionych lat wyróżnia się jedynie rok 2009, gdzie nastąpił wyraźny spadek. „ Jesteśmy na bardzo dobrej drodze, bo ekspansja zagraniczna polskich firm od wielu lat ma stabilny i konsekwentny charakter. Biorąc pod uwagę choćby ostanie 10 lat, za wyjątkiem kryzysowego roku 2009, wzrosty eksportu miały wartości co najmniej 6%, z kilkoma latami, gdzie eksport rósł nawet o 14 czy 15%. Już chyba nikt nie ma wątpliwości, że odpowiadając za prawie połowę PKB nadaje on wyjątkowy impet polskiej gospodarce: mocny i co najważniejsze trwały” – informuje Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

    Motoryzacja maszyn i urządzeń oraz sektor rolno – spożywczy.

    W tym roku najaktywniejsze w eksporcie były branże, które od wielu lat opierają swoje działanie o sprzedaż na zagranicznych rynkach: motoryzacja maszyn i urządzeń oraz sektor rolno – spożywczy. „Maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy dały około 4,0 mld z 9,5 mld EUR wzrostu eksportu ogółem w okresie styczeń – sierpień 2015r.” – podkreśla Marcin Luziński, ekonomista Banku Zachodniego WBK. Według ekonomisty warto zwrócić uwagę na mniejszy wartościowo, ale bardzo dynamiczny rosnący eksport sprzętu fotograficznego, optycznego, zegarków czy towarów podróżnych, takich jak walizki czy torby.

    Główny odbiorca to Europa.

    Kierunki i wartości zmian wolumenów eksportu do poszczególnych części świata i do konkretnych krajów w roku 2015 były bardzo różne. Jednak za dodatni wynik odpowiada nasz najważniejszy odbiorca czyli Europa, a w szczególności Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Francja i Czechy. Natomiast jeżeli mowa o gospodarkach wschodzących to sytuacja była bardziej zróżnicowana, ponieważ całościowy eksport do ameryki Południowej wzrósł o ponad 40% r/r, a do samego Meksyku wzrósł aż o blisko 80%, do Brazylii spadł o około 10%.
    W szybkim tempie rósł także eksport do krajów Bliskiego Wschodu, tu głównym odbiorca była Turcja, do krajów afrykańskich nieco spowolnił. Mocno spadł eksport na Daleki Wschód oraz do krajów WNP. Ekonomista potwierdza, że sumując, wzrost poza Europę był praktycznie zerowy.

    Potrzebna jest dywersyfikacja.

    Ekonomiści  twierdzą, że dywersyfikacja rynków zbytu jest bardzo pilną potrzebą naszego eksportu. „ W wielu branżach, na przykład w branży spożywczej możliwości wzrostu na rynku europejskim są coraz mniejsze. To rynek może łatwiejszy logistycznie, ale skrajnie konkurencyjny, podczas gdy w innych, dalszych regionach w co najmniej kilku branżach istnieje popyt, który polscy producenci mogliby z sukcesem zaspokoić. Możliwości są potencjalnie nieskończone, choć rzeczywiście istnieje kilka „dopasowań” nowych kierunków dla naszych branż, gdzie perspektywy wydają się szczególnie dobre” – mówi Robert Antczak, podaje on również kilka przykładów: polskie słodycze oraz mleko – Chiny, kosmetyki, biżuteria i inne towary luksusowe – Bliski Wschód, produkty ze zbóż – Afryka Północna, części i podzespoły dla branż automotive i lotniczej – Ameryka Południowa.

    Zagrożenia.

    Czy istnieją jakieś realne zagrożenia dla tak pozytywnych prognoz? Jeżeli polskie firmy będą inwestować w dywersyfikację i nie dojdzie do zmaterializowania się głównego ryzyka dla polskiego handlu zagranicznego, analitycy szacują, że polski eksport może osiągnąć nawet 11% na plusie. Ekonomista WBK, Marcin Luziński informuje, że istnieją jeszcze inne zagrożenia, wymienia on konflikty społeczno – polityczne, którą mogą doprowadzić do destabilizacji gospodarki światowej i europejskiej. Konsekwencje płynące z tych konfliktów to na przykład: zamknięte rynki docelowe lub nagłe wahania kursów walut. „ Z drugiej strony nowy rząd zapowiada więcej wsparcia ramach dyplomacji ekonomicznej, która może być elementem rozwijania międzynarodowych relacji handlowych. Wydaje się, że jeśli rynków walutowych nie zaburzy jakaś nagła i zupełnie nieprzewidywalna zmiana, to polskim eksporterom będzie sprzyjać słaba złotówka, szczególnie wobec USD” – podkreśla Luziński.

    Pozycja na mapie światowego eksportu.

    Ekonomiści są zgodni, że polski eksport musi podążać w sposób jasny i wyraźny za nowymi technologiami i innowacjami. „ Rozwój sektora ICT to jedna z największych szans na umocnienie pozycji naszego kraju na mapie światowego eksportu towarów i usług. Niestety, jednocześnie jest to jedno z najpoważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki na kolejne lata” – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

    Specjaliści są pewni, że sektor ICT oraz sektory gospodarki oparte na innowacjach ( medycyna, biotechnologia ) mają bardzo dobrą przyszłość eksportową, i nie tylko.

    Jedna odpowiedź do “11% – o tyle wzrośnie eksport w 2016 roku”

    1. wachnicki Jarosław Paweł pisze:

      Fenomen kalejdoskop. Izrael w ciągu 3 lat 2013 -2015 r. zwiększa eksport z 51 mld USD do 91 mld . Izrael nie jest bogaty w surowce o wartościach.

      Polska powinna w ty okresie zwiększyć eksport z 156 mld euro do 280 mld euro

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane