logo
logo
logo
logo

Programy poleceń rekrutacyjnych. Warto?
Opublikowano: 18 sierpnia 2017

Programy poleceń rekrutacyjnych już na stałe wpisały się w kolekcję najchętniej wybieranych rozwiązań dla specjalistów HR

Co czwarta aplikacja pozyskiwana przez pracodawcę dzięki temu rozwiązaniu to finalnie zatrudnieni kandydaci, redukcja kosztów rekrutacji wynosi nawet 70 proc., a retencja pracowników po okresie próbnym aż 98 proc, – wynika z wewnętrznych danych ShareHire, pierwszej firmy w Polsce i jednej z pierwszych na świecie zajmującej się outsourcingiem programów poleceń rekrutacyjnych.

– Rewolucja społecznościowa nie ominęła prawie żadnego obszaru życia, w tym również rekrutacji. Nowoczesny specjalista HR, który chce pozyskiwać jakościowych kandydatów, musi zbudować wokół firmy jak najszerszą społeczność składającą się z obecnych pracowników, ale też stażystów, rekruterów czy fanów marki w social media. Te wszystkie grupy są istotne z dwóch powodów. Po pierwsze, można ich mobilizować do tego, aby angażowali się w procesy rekrutacyjne i dostarczali wartościowych kandydatów poprzez polecenia. Po drugie, taka społeczność to najlepszy sposób na budowanie wizerunku pracodawcy. W końcu nic nie świadczy lepiej o firmie niż to, że osoby, które znamy, ją chętnie rekomendują – wyjaśnia Marcin Giełzak, wiceprezes zarządu ShareHire.

 Dwie możliwości

Programy poleceń w firmach mogą być realizowane na dwa sposoby. Pierwszy to znane i wykorzystywane przez firmy od kilku lat systemy rekomendacji wewnętrznych adresowane tylko do pracowników danej firmy, tzw. programy poleceń pracowniczych. W tym modelu o polecenia prosi się wyłącznie zatrudnione osoby. Pracownicy wskazują kandydatów (swoich znajomych), którzy mogliby zapełnić istniejące wakaty. Zdarza się, że przedsiębiorstwa przewidują nagrody za udane polecenia – finansowe, rzeczowe albo czysto symboliczne.

W drugim modelu pracodawca decyduje się na outsourcing programu poleceń rekrutacyjnych. Taką usługę w Polsce oferuje m.in. ShareHire, pierwszy w Polsce dostawca takiego rozwiązania. Firma zajmuje się przygotowaniem dedykowanego portalu do pozyskiwania poleceń rekrutacyjnych, ale również kompleksowo zajmuje się jego obsługą, w tym kwestiami prawno-podatkowymi, komunikacyjnymi oraz związanymi z wypłatą nagród finansowych lub rzeczowych. Każdy program poleceń jest indywidualnie dostosowany do specyficznych potrzeb danej organizacji. I to właśnie ten model w wielu przypadkach wykazuje wyższą efektywność.

Skuteczność

Aby program poleceń przynosił wymierne efekty, konieczna jest odpowiednia komunikacja. W przypadku wewnętrznego systemu rekomendacji pracowniczych najczęściej nie ma jej wcale albo jest prowadzona tylko na początku i ogranicza się do wewnętrznych zasobów firmy. Do nich zaliczymy maile, Intranet czy systemy wspierania komunikacji wewnętrznej. Znacznie większe możliwości komunikacyjne daje outsourcing programów poleceń rekrutacyjnych. Do nich należą, kanały cyfrowe social media (LinkedIn, Facebook, Goldenline), maile, smsy czy komunikatory oraz nośniki tradycyjne, takie jak plakat, ulotka, folder. Można również zorganizować konkurs czy wdrożyć moduł CSR, dając możliwość powiązania poleceń z pomaganiem innym, np. przekazując nagrodę na cel dobroczynny realizowany przez firmową fundację.

Odpowiednia komunikacja programu poleceń rekrutacyjnych to dla firmy korzyść wizerunkowa. Osoba, która angażuje się w politykę rekrutacyjną i poleca pracę w danej firmie, najczęściej robi to z przekonaniem, że w tym przedsiębiorstwie warto pracować. Stąd udostępniając ogłoszenie o pracy, automatycznie wysyła wiarygodny sygnał zachęcający do aplikowania. Każde polecenie to też szansa na kontakt konkretnej osoby z marką. Z danych ShareHire wynika, że jedna osoba jest w stanie wygenerować 200 odsłon oferty pracy.

Ok. 25 proc. aplikacji pozyskiwanych przez firmę w ramach programu, to finalnie zatrudnieni kandydaci, a w przypadku wybranych firm z branży IT to nawet 40 proc. Dodatkowo Jobvite.com przekonuje, że już 1 na 7 kandydatów z polecenia zostaje zatrudniony, w porównaniu do 1 na 100 w przypadku tradycyjnych metod rekrutacji. ShareHire zapewnia również spływ aplikacji z poleceń do jednej bazy CV razem z kandydatami z innych źródeł. W konsekwencji rekruter dokona selekcji kandydatów szybciej i bez dodatkowego łączenia baz. Pracodawca również ma możliwość integracji mechanizmu polecania online z innymi narzędziami wykorzystywanymi w firmie, np. z systemem benefitowym do dystrybucji nagród.

 Sylwia Maj

 

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Onboarding

Onboarding zdalny, czyli wdrożenie pracownika...

Jak ograniczyć rotację pracowników, obniżyć koszty zatrudnienia i zwię...
praca w Holandii

IK Recruitment: Twoja brama do możliwości pra...

Szukasz nowych możliwości kariery w Holandii? Chcesz poszerzyć...
Zatrudnienie pracowników z Ukrainy

Agencja pracy Worksol jako ekspert ds. rekrut...

W dzisiejszym zmiennym środowisku biznesowym zatrudnianie pracowników...
Executive Search

Z jakich etapów składa się standardowy proces...

Stanowiska kierownicze są nie tylko najbardziej prestiżowe i najlepiej...