Stanowiska kierownicze są nie tylko najbardziej prestiżowe i najlepiej opłacane, ale także… najtrudniejsze do obsadzenia. Dlaczego? Powody są dwa. Po pierwsze: osoby, które mają rozpocząć pracę na najwyższych stanowiskach w organizacji, muszą mieć odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Po drugie: najczęściej należą do grupy kandydatów pasywnych – to znaczy, że nie szukają aktywnie zatrudnienia. Trzeba więc do nich dotrzeć innymi sposobami. To zadanie dla doświadczonych headhunterów, którzy specjalizują się w poszukiwaniach kandydatów metodą Executive Search.
Proces Executive Search składa się zazwyczaj z kilku etapów.
1. Analiza potrzeb i oczekiwań klienta
Na tym etapie agencja rekrutacyjna zajmująca się Executive Search zbiera informacje na temat stanowiska, które ma zostać obsadzone oraz określa wymagania, jakie powinien spełniać idealny kandydat – dotyczy to zarówno kompetencji twardych, jak i umiejętności miękkich. Na podstawie danych zebranych podczas wywiadu z klientem headhunterzy określają profil kandydata i opracowuje strategię rekrutacyjną.
2. Identyfikacja kandydatów
Headhunterzy szukają osób, które najlepiej pasują do profilu stanowiskowego. Prowadzą poszukiwania na różnych rynkach, korzystając z wielu źródeł (m.in. własnych baz danych czy portali społecznościowych o charakterze biznesowym). Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://hrk.pl/pl/dla-klienta/executive-search
3. Nawiązanie kontaktu
Na tym etapie headhunterzy dokonują próby nawiązania kontaktu z wybranymi osobami. Rozmowa z kandydatem poszukiwanym metodą Executive Search wygląda nieco inaczej niż rozmowa z osobą, która odpowiada na tradycyjne ogłoszenie. Przedstawiona kandydatowi oferta musi być spersonalizowana. To znaczy, że musi odpowiadać na indywidualne potrzeby osoby wyłonionej w procesie selekcji. Przy nawiązaniu kontaktu duże znaczenie ma także osobowość rekrutera. To od niego w dużej mierze zależy czy próba kontaktu zaowocuje spotkaniem w cztery oczy.
4. Przeprowadzenie wywiadów
Osoby, które wyraziły chęć wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym, są zapraszane na rozmowy kwalifikacyjne z headhunterami, podczas których są dokładnie badane pod kątem doświadczenia, umiejętności i motywacji. W przypadku poszukiwania kandydatów na stanowiska kierownicze bardzo często stosuje się dodatkowe metody selekcji, m.in. Assessment Center. Sesje AC pozwalają dokładniej zbadać kompetencje osób biorących udział w rekrutacji. Headhunterzy mogą także skonfrontować ze sobą kilku kandydatów.
5. Prezentacja kandydatów klientowi
Na podstawie dogłębnej analizy kandydatów headhunterzy prezentują klientowi sylwetki najlepszych. Ostateczna decyzja zawsze należy do osoby zlecającej przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego.
6. Zakończenie procesu
Na końcowym etapie klient dokonuje wyboru najlepszego kandydata. Headhunterzy pomagają w finalizacji umowy. Profesjonalne agencje HR dają tzw. gwarancję zatrudnienia. Oznacza to, że jeśli przed upływem określonego czasu wybrana osoba zrezygnuje ze stanowiska, agencja przeprowadzi kolejny proces rekrutacyjny w ramach zawartej wcześniej umowy.
Warto podkreślić, że dokładne etapy procesu Executive Search mogą się różnić w zależności od indywidualnych potrzeb i wymagań klienta oraz specyfiki branży klienta.
Tagi: biznes, firma, praca, rekrutacja
Dodaj komentarz