logo
logo
logo
logo
Zakupy w sieci

Zakupy w sieci tracą na popularności? Tak, ale tylko chwilowo
Opublikowano: 28 marca 2021

Statystyki GUS pokazują, że zakupy w sieci cieszą się mniejszą popularnością niż w ostatnich miesiącach. Eksperci twierdzą jednak, że niebawem ponownie dojdzie do dużego, bo nawet 25-procentowego, odbicia.

Zakupy w sieci

Zakupy w sieci w dobie pandemii

Nie da się ukryć, że rynek e-commerce rozwinął się dzięki pandemii. Zamknięte sklepy oraz galerie sprawiły, że firmy zdecydowały się na masowe przenoszenie swoich działalności do internetu.

Zakupy w sieci szybko przekonały do siebie nawet te osoby, które wcześniej nie korzystały z tego typu usług. Nic więc dziwnego, że rynek e-commerce odnotował najlepszy rok w historii. Jak jednak pokazuje raport GUS, najlepszy moment już minął.

Udział e-sprzedaży w handlu detalicznym w lutym br. spadł miesiąc do miesiąca z niemal 10 do 8,6 proc. Przede wszystkim wynika to z ponownego otwarcia galerii handlowych. Część klientów uznała, że chce ponownie skorzystać z możliwości stacjonarnych zakupów.

Mimo to eksperci przekonują, że ubiegły rok był kluczowy dla rynku e-commerce. Zakupy w sieci nie są już dla niektórych rzeczą, której nigdy nie doświadczyli. Duża grupa Polaków przekonała się, że kupowanie w internecie wcale nie jest tak trudne, jak wcześniej zakładali.

Zakupy w sieci i dwa możliwe scenariusze

Jak tłumaczy Grzegorz Rudno-Rudziński, managing partner w Unity Group, e-handel na przestrzeni roku zbudował bardzo silną pozycję. Teraz odnotowuje słabsze wyniki niż w lutym ubiegłego roku, jednak przyszłość w dalszym ciągu należy do internetu.

Kolejne relacje z frontu walki z koronawirusem przynoszą nowe zwroty akcji, w tym w gospodarce. Zakładamy dwa skrajne scenariusze rozwoju sytuacji – pierwszy, optymistyczny, to dość szybki powrót do normalności przedcovidowej po marcowo-kwietniowym lockdownie, czyli m.in. stałe otwarcie galerii handlowych. W takim przypadku przyjmujemy, że tempo rozwoju e-commerce ustabilizuje się na poziomie ok. 10 proc. w br. Jeśli natomiast obostrzenia nie zostaną poluzowane lub wręcz dojdzie do ich zaostrzenia, będzie to dla rynku sygnał, że mamy do czynienia ze stanem docelowym, przynajmniej w średnim horyzoncie. Wtedy należy spodziewać się zwyżek w przedziale 20–25 proc. – wyjaśnia Rudno-Rudziński.

W tej chwili wszystko wskazuje na to, że to drugi scenariusz jest bardziej prawdopodobny. Należy jednak mieć na uwadze to, że w dalszym ciągu istnieje wiele niewiadomych, szczególnie w przypadku modelu B2B. Aż 54% firm tego rodzaju nie posiada strategii dotyczącej transformacji cyfrowej.

Aby zakupy w sieci były możliwe dla internautów, firmy musiały dostosować swoje modele biznesowe. To jednak nie zawsze miało miejsce. Dziś wyraźnie widać, że sklepy, które nie miały na siebie pomysłu w internecie, wyraźnie straciły względem konkurencji. Pamiętajmy jednak o tym, że niektóre działalności było dosyć trudno przekształcić w model cyfrowy.

Zakupy w sieci – szeroki wachlarz usług

W ciągu roku wiele działalności przeniosło się do internetu. Wcześniej rynek e-commerce swoją pozycję budował na samej pandemii – był często jedyną alternatywą. Teraz jednak Polacy wiedzą już, że zakupy w sieci mogą być proste i przyjemne. Dlatego w przyszłości mogą decydować się na taką formę nabywania produktów lub usług. Już bez koronawirusa w tle.

Widzimy to w przypadku naszych płatności odroczonych, których używa się do zakupów już nie tylko w przypadku asortymentu fashion czy RTV/AGD, ale coraz częściej również innych kategorii produktowych, jak cateringi dietetyczne czy artykuły spożywcze. – Doszliśmy do takiego etapu rozwoju tego rynku, że testowanie nowości technologicznych w czasie pandemii zostało zastąpione regularnym używaniem i rekomendowaniem innym użytkownikom, a to oznacza przestawienie się na nowe, wygodne i bezpieczne płatności już na stałe – twierdzi Piotr Szymczak, dyrektor operacyjny PayPo.

Zakupy w sieci są przyszłością rynku. Z tego powodu firmy powinny zastanawiać się nad swoją transformacją cyfrową. Za kilka(naście) lat może być to podstawa, bez której ciężko będzie utrzymać swoją działalność.

Jan Strychacz

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

platformy barterowe

Jak działają platformy barterowe?...

Współczesna gospodarka oferuje szeroki wachlarz metod transakcji, w kt...
Pawilony handlowe w kontenerach

Pawilony handlowe w kontenerach, czy to dobre...

Pawilony handlowe w kontenerach to z założenia miejsca dostosowane do...
Sprzedaż na Amazon

Sprzedaż na Amazon – na co zwrócić uwag...

Rozpoczęcie własnego biznesu na Amazonie jest dosyć proste, je...
e-commerce

Oxid eShop dla giganta z branży motoryzacyjne...

Wybór platformy e-commerce znacząco wpływa na potencjalny sukces sklep...