• Menu

    Zakupowa gorączka szansą dla handlu

    Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. To szansa dla handlu na zwiększenie obrotów. Dlatego subindeks dla handlu na IV kwartał br., wedle wskazań „Barometru EFL” , wykazuje najlepszy wynik w aktualnym badaniu wśród wszystkich subindeksów dla monitorowanych branż.
    Wedle wskazań „Barometru EFL” na IV kwartał br. subindeks dla handlu wynosi 62,7 pkt., co w stosunku do poprzedniego odczytu stanowi wzrost o 4,8 pkt. i jest znacznie powyżej progu OR . Zarówno mikro, jak i mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się zwiększenia sprzedaży (18,7 pkt., poprzednio 16,5 pkt.). Badani deklarują także większą skłonność do inwestycji (18,9 pkt.).

    Koniec roku to zwyczajowo dobry okres dla handlu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL. – Okres świąteczno-noworoczny sprawia, że wzrasta wielkość konsumpcji prywatnej. Robimy większe zakupy spożywcze, żeby przygotować się do świąt, kupujemy upominki dla bliskich, a to wszystko napędza koniunkturę dla branży. Dlatego przedsiębiorcy z optymizmem patrzą na ostatni kwartał tego roku.
    Poprawę koniunktury w handlu obserwować można już od kilku miesięcy. GUS w swoim komunikacie z 19 listopada 2015 r. podał, że w październiku odnotowano wzrost w sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku o 3,6 proc. W stosunku do września wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 4,7 proc. Wedle tego komunikatu największy wzrost odnotowano wśród firm handlujących samochodami, motocyklami i częściami oraz w podmiotach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi.

    Barometr_produktyBarometr_porownanie

    Koniunkturę tę napędza ogólny wzrost w polskiej gospodarce i coraz większa zasobność portfeli Polaków. Jak podał GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku kształtowały się poniżej poziomu sprzed roku. Do tego na rynku pracy utrzymały się pozytywne tendencje. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w październiku br. było nieco wyższe niż przed rokiem (o 1,1%), a stopa bezrobocia rejestrowanego obniżyła się, zarówno w skali miesiąca jak i roku, i wyniosła 9,6%.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane