Franczyza to atrakcyjny sposób na rozwój, także finansowy, który zdobywa uznanie coraz większej liczby osób Czy umowa franczyzowa to dobry pomysł?
Sieć franczyzowa to sposób na prowadzenie biznesu, który jest z nami już od kilku wieków. Taki model zaczął święcić triumfy jednak dopiero współcześnie, w erze globalizacji. Aby współpracować z franczyzodawcą, musimy spełniać określone warunki franczyzy. Sieci franczyzowe to zazwyczaj duże firmy działające głównie w sektorze handlu, gastronomii, fryzjerstwa.
Umowa franczyzowa reguluje zobowiązania franczyzodawcy wobec współpracujących z nią przedsiębiorców. Możemy się z niej dokładnie dowiedzieć, jakie prawa nam przysługują – wśród benefitów często znajdziemy darmowe szkolenia i dostawy produktów. Przed objęciem stanowiska franczyzobiorcy warto zatem dokładnie zapoznać się ze wszystkimi założeniami. Odpowiednio przygotowane warunki franczyzy mają sprawić, że wiedza i infrastruktura głównej sieci będą współgrać z lojalnością i pracą lokalnych przedsiębiorców, tworząc układ korzystny dla obu stron.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do tego, by działać na korzyść (głównej) sieci franczyzowej. W zależności od rodzaju i zawartości umowy jego obowiązki i prawa mogą się jednak znacząco różnić. W pierwszej kolejności po podpisaniu umowy franczyzowej należy zająć się skompletowaniem pracowników, doposażeniem placówki i przeprowadzeniem szkoleń kadry. To standardowa procedura – niekiedy jednak może się okazać, że wiele z tych rzeczy mamy już zapewnione.
Przyjrzyjmy się współpracy w ramach prowadzenia sklepu Żabka – to największa sieć franczyzowa w Polsce. W przypadku działania pod jej szyldem musimy zatrudnić pracowników, jednak znalezienie lokalu, jego umeblowanie i zapewnienie początkowego towaru nie należy do naszych obowiązków – leży to po stronie sieci. Franczyzobiorca bierze ponadto udział w licznych szkoleniach które pomogą nam stawiać pierwsze kroki we własnym sklepie.
Przedsiębiorcy prowadzący biznes w ramach franczyzy muszą przede wszystkim pamiętać o pewnych standardach jakości sieci, jednak niemal zawsze istnieje pewne pole do własnej inwencji. (Możemy radzić sobie z biznesem według własnego uznania, jednak tylko do pewnego stopnia.) Jeśli dobrze zrozumiemy politykę marki i realia jej działalności, będziemy mogli tworzyć lokal zgodny ze standardami, z wyraźnym wpływem naszej inicjatywy i przynoszący atrakcyjne zyski.
Jeśli współpracujemy z renomowaną siecią franczyzową, często największą korzyścią jest znany szyld naszej placówki. To coś, co ma ogromne znaczenie w XXI wieku. Modne sklepy i popularne restauracje radzą sobie najlepiej. Niewielkie, lokalne sklepiki często mają znacznie ciężej, by przebić się do świadomości klienta. Znane znaki towarowe są więc dużym ułatwieniem – nie wymagają lat budowania renomy i wydawania fortuny na marketing.
Dodatkowo w przypadku sklepów często możemy liczyć na zaopatrzenie naszej placówki w meble, maszyny i inny sprzęt. To bardzo poprawia kulturę pracy i umożliwia zapewnienie naszym pracownikom odpowiednich narzędzi do wykonywania swoich działań. Warunki franczyzy zazwyczaj obejmują także dostawy towaru. Franczyzodawca wspiera nas także organizując szkolenia na temat prowadzenia działalności czy obsługi klienta.
Warunki franczyzy uzależnione są od wielu czynników. Jest to jednak szansa na bezpieczne i stabilne prowadzenie biznesu – szczególnie dla osób, które nie mają dużego doświadczenia. Skorzystanie z pomocy sieci franczyzowej może być bardzo dobrym pomysłem, który pozwoli nam zdobyć nowe umiejętności, rozwojową działalność i rozpocząć dochodowy biznes.
Tagi: biznes, franczyza, Gospodarka
Dodaj komentarz