• Menu

    To Klient tworzy usługi? W service design tak!

    Chociaż już od przeszło trzech stuleci funkcjonuje wyraźny podział na produkty i usługi, w głowach współczesnego społeczeństwa pojęcie usługi stało się wyraźniejsze zaledwie kilkadziesiąt lat temu. Proces kształtowania usług znacznie przyspieszyło powstanie sieci Internet i pojawienie się absolutnie niepowtarzalnego kanału komunikacji z klientami. Czy to zmieniło rynek usług? Ogromnie i prawdopodobnie nieodwracalnie. Klient przestał być jedynie odbiorcą usługi. Zaczął ją również tworzyć.

    service design

    Dlaczego idea tworzenia usługi bez udziału klienta się zużyła?

    W świecie, który kładzie nacisk na emocje i bazując na nich tworzy ścieżki, którymi chce dotrzeć do odbiorców, nie ma miejsca na błędne odczytywanie potrzeb. Poprzednie idee tworzenia usług właśnie na tym się opierały – odgadywały potrzeby po to, by móc je potem spełniać.

    Dzisiejszy świat rozumie, że dobra i godna polecenia usługa to taka, która nie tylko trafia w potrzeby klienta, ale pozwala mu również o nich mówić. Tylko wtedy może być całkowicie skrojona na miarę i całkowicie zaspokoić oczekiwania. W tym właśnie momencie pojawia się przestrzeń na service design. Czym ono jest? To nic innego jak projektowanie usług uwzględniających potrzeby odbiorców i przy udziale owych odbiorców. To uwzględnianie ich oczekiwań i zwracanie uwagi na pojawiające się zastrzeżenia. W odróżnieniu od poprzedniego modelu intuicyjnego projektowania usług, service design w bardzo krótkim czasie może znacznie zwiększyć popyt na daną usługę i pomóc wyciągnąć firmę z kryzysu.

    Po co w service design klient?

    Bez udziału klienta proces service design jest możliwy, ale znacznie trudniejszy. Przypomina działanie w oparciu o metodę prób i błędów. Jednak przy zwróceniu uwagi na zachowania klientów, ich sugestie, a także reakcje na wprowadzone usługi, pozyskuje się kopalnię wiedzy. Można z niej wyciągnąć szereg informacji, dzięki którym powstaną usługi skrojone na miarę potrzeb odbiorców. Oczywiście nie musi się to opierać na bezpośrednim kontakcie z klientem. Wystarczy umiejętne wykorzystanie odpowiednich narzędzi, głównie wirtualnych, by tworzyć usługi będące odpowiedzią na potrzeby klientów. Niezwykle ważne jest również dobranie zespołu ludzi, którzy – specjalizując się w różnych dziedzinach handlu, marketingu i gałęzi związanych z działalnością klienta – stworzą spójny team. Uzupełnianie się wiedzą i umiejętnościami, a także odpowiednie spojrzenie na problem klienta sprawi, że dzięki service design firma zyska szansę podążania zupełnie nową, bardzo opłacalną drogą.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane