• Menu

    To Klient tworzy usługi? W service design tak!

    Chociaż już od przeszło trzech stuleci funkcjonuje wyraźny podział na produkty i usługi, w głowach współczesnego społeczeństwa pojęcie usługi stało się wyraźniejsze zaledwie kilkadziesiąt lat temu. Proces kształtowania usług znacznie przyspieszyło powstanie sieci Internet i pojawienie się absolutnie niepowtarzalnego kanału komunikacji z klientami. Czy to zmieniło rynek usług? Ogromnie i prawdopodobnie nieodwracalnie. Klient przestał być jedynie odbiorcą usługi. Zaczął ją również tworzyć.

    service design

    Dlaczego idea tworzenia usługi bez udziału klienta się zużyła?

    W świecie, który kładzie nacisk na emocje i bazując na nich tworzy ścieżki, którymi chce dotrzeć do odbiorców, nie ma miejsca na błędne odczytywanie potrzeb. Poprzednie idee tworzenia usług właśnie na tym się opierały – odgadywały potrzeby po to, by móc je potem spełniać.

    Dzisiejszy świat rozumie, że dobra i godna polecenia usługa to taka, która nie tylko trafia w potrzeby klienta, ale pozwala mu również o nich mówić. Tylko wtedy może być całkowicie skrojona na miarę i całkowicie zaspokoić oczekiwania. W tym właśnie momencie pojawia się przestrzeń na service design. Czym ono jest? To nic innego jak projektowanie usług uwzględniających potrzeby odbiorców i przy udziale owych odbiorców. To uwzględnianie ich oczekiwań i zwracanie uwagi na pojawiające się zastrzeżenia. W odróżnieniu od poprzedniego modelu intuicyjnego projektowania usług, service design w bardzo krótkim czasie może znacznie zwiększyć popyt na daną usługę i pomóc wyciągnąć firmę z kryzysu.

    Po co w service design klient?

    Bez udziału klienta proces service design jest możliwy, ale znacznie trudniejszy. Przypomina działanie w oparciu o metodę prób i błędów. Jednak przy zwróceniu uwagi na zachowania klientów, ich sugestie, a także reakcje na wprowadzone usługi, pozyskuje się kopalnię wiedzy. Można z niej wyciągnąć szereg informacji, dzięki którym powstaną usługi skrojone na miarę potrzeb odbiorców. Oczywiście nie musi się to opierać na bezpośrednim kontakcie z klientem. Wystarczy umiejętne wykorzystanie odpowiednich narzędzi, głównie wirtualnych, by tworzyć usługi będące odpowiedzią na potrzeby klientów. Niezwykle ważne jest również dobranie zespołu ludzi, którzy – specjalizując się w różnych dziedzinach handlu, marketingu i gałęzi związanych z działalnością klienta – stworzą spójny team. Uzupełnianie się wiedzą i umiejętnościami, a także odpowiednie spojrzenie na problem klienta sprawi, że dzięki service design firma zyska szansę podążania zupełnie nową, bardzo opłacalną drogą.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane