logo
logo
logo
logo
Terminal LNG w Świnoujściu

Terminal LNG w Świnoujściu szansą na niezależność energetyczną Polski
Opublikowano: 18 listopada 2022

Terminal LNG w Świnoujściu został wybudowany w celu uniezależnienia Polski od rosyjskiego gazu. Agresja na Ukrainę pokazała, iż było to jak najbardziej słuszne posunięcie, ponieważ dzięki temu obiektowi do Polski mogą przypływać statki transportujące skroplony gaz ziemny z najdalszych stron świata.

Krótka historia terminalu

Decyzja o budowie terminalu zapadła w 2006 roku. Podjął ją rząd Kazimierza Marcinkiewicza. W dniu 17 kwietnia 2007 roku powstała spółka Polskie LNG Sp. z o.o. należąca do PGNiG, a następnie do Gaz-Systemu, którą w 2009 roku przekształcono w spółkę akcyjną. Następnie podpisano umowę konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy z Włoch, Francji, Kanady i Polski, a ich celem było wybudowanie terminalu.

W 2010 roku wykonano niezbędne prace geologiczne i geodezyjne. Wmurowanie kamienia węgielnego miało miejsce w dniu 23 marca 2011 roku. Dokonał tego ówczesny premier Donald Tusk. Obiekt został oddany do użytku w dniu 30 grudnia 2014 roku.

Ostateczny koszt inwestycji to 3 mld 638 mln zł, z czego ponad 888 mln zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

W dniu 18 czerwca 2016 roku terminal otrzymał imię prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Z kolei 2 lata później podjęto decyzję o rozbudowie terminalu.

Czym charakteryzuje się terminal LNG w Świnoujściu?

Terminal LNG w Świnoujściu jest pierwszą tego typu inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. W jego skład wchodzą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m³. Umożliwiają one odbiór do 7,5 mld m³.

Zbiorniki to nie jedyne obiekty, które zostały wybudowane w Świnoujściu. Oprócz nich powstał również falochron, infrastruktura portowa oraz gazociąg przyłączeniowy łączący Świnoujście ze Szczecinem. Wszystkie te obiekty wzniesiono z poszanowaniem dla środowiska naturalnego, aby inwestycja nie doprowadziła do jego dewastacji.

Należy zwrócić uwagę, że budowa terminalu została uznana przez rząd za inwestycję o znaczeniu strategicznym dla całego kraju. Dzięki niemu możliwe stało się bowiem zdywersyfikowanie dostaw gazu, a co za tym idzie zmniejszenie zależności energetycznej od Rosji. Ponadto terminal przyczynił się do zwiększenia popularności gazu w Polsce.

Rozbudowa terminalu

W związku ze wzrostem zapotrzebowania na gaz podjęto decyzję o rozbudowie terminalu. Nie bez znaczenia jest również rosyjska agresja na Ukrainę, która uświadomiła, że Rosja jest groźnym i nieobliczalnym sąsiadem.

Plany związane z rozbudową obejmują dodatkowe instalacje regazyfikacyjne, których celem jest zwiększenie pojemności. Ponadto budowany jest trzeci zbiornik, instalacja przeładunkowa na kolej, a także dodatkowe nabrzeże, które posłuży do załadunku i rozładunku statków.

Rozbudowa świnoujskiego terminalu ma zostać zakończona na koniec 2023 roku. Szacowany jej koszt to 1,9 mld zł.

Paweł Stasiuk

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Liczba komentarzy: Jeden komentarz
  • ... pisze:

    W jego skład wchodzą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m³. Umożliwiają one odbiór do 7,5 mld m³ – błędną informacja w artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

zyski firm paliwowych

Firmy paliwowe notują rekordowe zyski...

BP, Shell ExxonMobil, Equinor i inne wielkie firmy paliwowe na świecie...
ropa z Rosji

Gaz i ropa z Rosji trafiają teraz do Azji...

W związku z zachodnimi sankcjami na rosyjski gaz i ropę kraj ten zwięk...
Wojna energetyczna z Rosją

Wojna energetyczna z Rosją...

Inwazja Rosji na Ukrainę poruszyła całą Europę i poskutkowała...
Baltic Pipe

Baltic Pipe – co da mieszkańcom Polski?...

Otwarcie 27 września 2022 roku gazociągu Baltic Pipe było niew...