Terminal LNG w Świnoujściu został wybudowany w celu uniezależnienia Polski od rosyjskiego gazu. Agresja na Ukrainę pokazała, iż było to jak najbardziej słuszne posunięcie, ponieważ dzięki temu obiektowi do Polski mogą przypływać statki transportujące skroplony gaz ziemny z najdalszych stron świata.
Decyzja o budowie terminalu zapadła w 2006 roku. Podjął ją rząd Kazimierza Marcinkiewicza. W dniu 17 kwietnia 2007 roku powstała spółka Polskie LNG Sp. z o.o. należąca do PGNiG, a następnie do Gaz-Systemu, którą w 2009 roku przekształcono w spółkę akcyjną. Następnie podpisano umowę konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy z Włoch, Francji, Kanady i Polski, a ich celem było wybudowanie terminalu.
W 2010 roku wykonano niezbędne prace geologiczne i geodezyjne. Wmurowanie kamienia węgielnego miało miejsce w dniu 23 marca 2011 roku. Dokonał tego ówczesny premier Donald Tusk. Obiekt został oddany do użytku w dniu 30 grudnia 2014 roku.
Ostateczny koszt inwestycji to 3 mld 638 mln zł, z czego ponad 888 mln zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej.
W dniu 18 czerwca 2016 roku terminal otrzymał imię prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Z kolei 2 lata później podjęto decyzję o rozbudowie terminalu.
Terminal LNG w Świnoujściu jest pierwszą tego typu inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. W jego skład wchodzą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m³. Umożliwiają one odbiór do 7,5 mld m³.
Zbiorniki to nie jedyne obiekty, które zostały wybudowane w Świnoujściu. Oprócz nich powstał również falochron, infrastruktura portowa oraz gazociąg przyłączeniowy łączący Świnoujście ze Szczecinem. Wszystkie te obiekty wzniesiono z poszanowaniem dla środowiska naturalnego, aby inwestycja nie doprowadziła do jego dewastacji.
Należy zwrócić uwagę, że budowa terminalu została uznana przez rząd za inwestycję o znaczeniu strategicznym dla całego kraju. Dzięki niemu możliwe stało się bowiem zdywersyfikowanie dostaw gazu, a co za tym idzie zmniejszenie zależności energetycznej od Rosji. Ponadto terminal przyczynił się do zwiększenia popularności gazu w Polsce.
W związku ze wzrostem zapotrzebowania na gaz podjęto decyzję o rozbudowie terminalu. Nie bez znaczenia jest również rosyjska agresja na Ukrainę, która uświadomiła, że Rosja jest groźnym i nieobliczalnym sąsiadem.
Plany związane z rozbudową obejmują dodatkowe instalacje regazyfikacyjne, których celem jest zwiększenie pojemności. Ponadto budowany jest trzeci zbiornik, instalacja przeładunkowa na kolej, a także dodatkowe nabrzeże, które posłuży do załadunku i rozładunku statków.
Rozbudowa świnoujskiego terminalu ma zostać zakończona na koniec 2023 roku. Szacowany jej koszt to 1,9 mld zł.
Paweł Stasiuk
Tagi: gaz, LNG, terminal gazowyW jego skład wchodzą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m³. Umożliwiają one odbiór do 7,5 mld m³ – błędną informacja w artykule.
Dodaj komentarz