logo
logo
logo
logo
tachograf

Tachograf drugiej generacji – kiedy musisz dokonać wymiany starych rejestratorów?
Opublikowano: 13 września 2023

Zgodnie z przepisami wynikającymi z Pakietu Mobilności, każda ciężarówka powinna być wyposażana w inteligentny tachograf drugiej generacji już od 21 sierpnia 2023 roku. Zaistniały jednak pewne opóźnienia, na skutek których wprowadzono także rozwiązanie przejściowe. Co trzeba wiedzieć o inteligentnych tachografach?

Czym jest inteligentny tachograf drugiej generacji?

Pierwsze, analogowe tachografy wykorzystywano już w latach 50. XX wieku. Dzisiaj wszystkie pojazdy ciężarowe i autobusy produkowane na terenie Unii Europejskiej od 2005 roku muszą być wyposażone w tachograf. Według rozporządzenia z czerwca 2019 roku, muszą to być tachografy inteligentne.

Tak samo jak poprzednie wersje, rejestrują one aktywność kierowcy, czyli czas, prędkość oraz przejechany dystans. Oferują jednak więcej zaawansowanych funkcji umożliwiających zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i wydajności czy też otwarty interfejs usług dodatkowych.

Duży atut tego typu tachografów stanowi dedykowany system komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC) pozwalający na usprawnienie kontroli i zarządzania flotą. Tachografy drugiej generacji rejestrują przekroczenie granicy, weryfikują załadunek lub rozładunek pojazdu i posiadają wzmocnione mechanizmy zapobiegające manipulacji urządzeniem. Floty mogą przechowywać dane przez 56 dni, co stanowi okres dwa razy dłuższy niż w przypadku pierwotnej wersji tachografu. Ułatwi to menedżerom monitorowanie godzin pracy kierowców i okresów odpoczynku. Dzięki systematycznym aktualizacjom oprogramowania można mieć pewność co do spójności wszystkich informacji. Istnieje kilka rodzajów kart do tego typu tachografów.

Wymiana starych tachografów – ważne daty

  • Od 21 sierpnia 2023 konieczne jest wyposażenie nowych pojazdów w przejściowy inteligentny tachograf drugiej generacji.
  • Do 31 grudnia 2024 niezbędna będzie wymiana tachografów we wszystkich pojazdach w ruchu międzynarodowym, które posiadają tachograf sprzed czerwca 2019 r.
  • Do 19 sierpnia 2025 wymienione lub zaktualizowane zostaną inteligentne tachografy pierwszej generacji w pojazdach od 3,5 t w ruchu międzynarodowym.
  • Do 1 lipca 2026 wszystkie pojazdy od 2,5 do 3,5 t w międzynarodowym, zarobkowym transporcie rzeczy mają być już wyposażone w najnowsze wersje tachografów.

Zarządzanie danymi z tachografów

Wprowadzenie tachografów drugiej generacji stanowi nie lada wyzwanie dla menedżerów flot. Nieprzestrzeganie przepisów związanych z obsługą tachografu może prowadzić do nałożenia kar pieniężnych lub utratą licencji. Niestety ręczne pobieranie danych wymaga sporej ilości czynności administracyjnych i poświęcenia czasu. Najlepiej jest połączyć telematykę i cyfrowy tachograf, by zmaksymalizować wydajność dzięki automatyzacji pobierania plików i precyzyjnego monitorowania zgodności z przepisami. Webfleet Tachograph Manager to rozwiązanie usprawniające kompleksowe procesy, pozwalające na zdalną obsługę tachografu.

Stare tachografy już wkrótce muszą zostać wymienione na inteligentne urządzenia drugiej generacji. By proces zarządzania danymi był łatwiejszy, warto skorzystać z rozwiązań takich jak system do obsługi tachografu od Webfleet.

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

imprezy masowe

Coraz więcej imprez masowych, coraz więcej za...

W ostatnich latach obserwujemy znaczący wzrost liczby imprez masowych...
Transport

Wzrost zobowiązań finansowych hamuje rozwój b...

Dług, który ciągnie sektor transportu, spedycji i logistyki do...
Stłuczka na parkingu

Stłuczka na parkingu – kto wypłaci odszkodowa...

Zatłoczone i ciasne parkingi to miejsca wyjątkowo sprzyjające...
prawo pracy

Kancelaria Cejrowski – doświadczenie od 1979...

Nie ulega wątpliwości, że doświadczenie ma ogromne znaczenie w kontekś...