Zgodnie z przepisami wynikającymi z Pakietu Mobilności, każda ciężarówka powinna być wyposażana w inteligentny tachograf drugiej generacji już od 21 sierpnia 2023 roku. Zaistniały jednak pewne opóźnienia, na skutek których wprowadzono także rozwiązanie przejściowe. Co trzeba wiedzieć o inteligentnych tachografach?
Pierwsze, analogowe tachografy wykorzystywano już w latach 50. XX wieku. Dzisiaj wszystkie pojazdy ciężarowe i autobusy produkowane na terenie Unii Europejskiej od 2005 roku muszą być wyposażone w tachograf. Według rozporządzenia z czerwca 2019 roku, muszą to być tachografy inteligentne.
Tak samo jak poprzednie wersje, rejestrują one aktywność kierowcy, czyli czas, prędkość oraz przejechany dystans. Oferują jednak więcej zaawansowanych funkcji umożliwiających zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i wydajności czy też otwarty interfejs usług dodatkowych.
Duży atut tego typu tachografów stanowi dedykowany system komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC) pozwalający na usprawnienie kontroli i zarządzania flotą. Tachografy drugiej generacji rejestrują przekroczenie granicy, weryfikują załadunek lub rozładunek pojazdu i posiadają wzmocnione mechanizmy zapobiegające manipulacji urządzeniem. Floty mogą przechowywać dane przez 56 dni, co stanowi okres dwa razy dłuższy niż w przypadku pierwotnej wersji tachografu. Ułatwi to menedżerom monitorowanie godzin pracy kierowców i okresów odpoczynku. Dzięki systematycznym aktualizacjom oprogramowania można mieć pewność co do spójności wszystkich informacji. Istnieje kilka rodzajów kart do tego typu tachografów.
Wprowadzenie tachografów drugiej generacji stanowi nie lada wyzwanie dla menedżerów flot. Nieprzestrzeganie przepisów związanych z obsługą tachografu może prowadzić do nałożenia kar pieniężnych lub utratą licencji. Niestety ręczne pobieranie danych wymaga sporej ilości czynności administracyjnych i poświęcenia czasu. Najlepiej jest połączyć telematykę i cyfrowy tachograf, by zmaksymalizować wydajność dzięki automatyzacji pobierania plików i precyzyjnego monitorowania zgodności z przepisami. Webfleet Tachograph Manager to rozwiązanie usprawniające kompleksowe procesy, pozwalające na zdalną obsługę tachografu.
Stare tachografy już wkrótce muszą zostać wymienione na inteligentne urządzenia drugiej generacji. By proces zarządzania danymi był łatwiejszy, warto skorzystać z rozwiązań takich jak system do obsługi tachografu od Webfleet.
Tagi: prawo, tachograf, transport
Dodaj komentarz