Przejeżdżając przez Słowację autem o masie powyżej 3,5 t, trzeba przygotować się na korzystanie z systemu poboru opłat drogowych naszych południowych sąsiadów. Co trzeba wiedzieć, żeby bez problemów poruszać się po słowackich autostradach?
Autostrady, drogi ekspresowe oraz część dróg krajowych objęta jest na Słowacji systemem poboru opłat e-Myto. Wprowadzony w 2010 roku operator e-myta wciąż oferuje jedno z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, a oparta na satelitarnej identyfikacji GPS-GSM metoda weryfikacji przejechanej trasy skutecznie oblicza należność. Końcowa kwota jest jednak uzależniona od kilku czynników.
Menedżer floty powinien zadbać o pojazd, którego trasa wiedzie przez Słowację, najlepiej jeszcze przed przekroczeniem granicy naszych południowych sąsiadów. Pierwszym krokiem jest rejestracja firmy w słowackim systemie opłat drogowych. Następnie trzeba wyposażyć samochód ciężarowy w urządzenie pokładowe, które zawiera aktualne dane geograficzne o wyznaczonych odcinkach dróg podlegających obowiązkowi uiszczania opłat drogowych (tzw. GEO model). OBU należy zainstalować w pojeździe i odpowiednio skonfigurować, aby poprawnie działało na słowackich drogach. Kiedy już samochód wjedzie na płatny odcinek, GPS odczytuje jego pozycję, a jednostka pokładowa weryfikuje te dane z modelem GEO.
Zarówno o wysokości opłat drogowych, jak i tym, jakie pojazdy będą zobligowane do uiszczania myta, decyduje rząd. Obecne przepisy mówią, że wysokość stawki uzależniona jest od następujących czynników:
Kategorie, o których mowa, uwzględniają w pierwszej kolejności dopuszczalną masę całkowitą pojazdu ciężarowego (od 3,5 t do 12 t oraz powyżej 12 t). Dalszy podział obejmuje liczbę osi oraz trzy segmenty cenowe wynikające z klasy emisji spalin (EURO 0–II, EURO III–IV, EURO V–VI, EEV).
Na Słowacji, podobnie jak w innych krajach europejskich, obserwujemy stopniowy wzrost cen za opłaty drogowe. Zarówno z początkiem 2018, jak i 2019 roku mieliśmy do czynienia z podwyżkami. W przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrost cen wyniósł, w zależności od kategorii auta, od 0,02 EUR do 0,07 EUR za przejazd kilometra autostradą lub drogą szybkiego ruchu.
Najszybszą, a przy tym najbardziej komfortową metodą kompleksowego rozliczania opłat drogowych w Polsce i za granicą jest korzystanie z kart paliwowych. Ten środek płatności znany bardzo dobrze każdej firmie transportowej zastępuje rozliczenia gotówkowe w coraz większym stopniu. Obecnie poruszanie się po europejskich drogach można niemal w całości opłacić przy użyciu karty paliwowej.
W przypadku Słowacji nie można w ten sposób opłacić jedynie kaucji za urządzenie pokładowe, jednak już doładowanie konta może odbywać się przy użyciu karty. OBU wymagane na Słowacji to SkyToll. Koszt urządzenia obejmuje kaucję zwrotną w wysokości 50 EUR. Po oddaniu urządzenia pieniądze wracają do właściciela. Należy jednak pamiętać, że kaucja musi zostać opłacona gotówką lub kartą płatniczą. Urządzenia pokładowe działające w systemie SkyToll dostępne są w punktach kontaktowych lub dystrybucyjnych.
Korzyści płynących z użytkowania karty paliwowej jest więcej. Dla przykładu posiadacze Shell Card mogą znacznie uprościć całą procedurę związaną z rozliczeniem kosztów międzynarodowej trasy. Opłaty za paliwo czy myto są zbiorczo fakturowane co tydzień, dwa lub co miesiąc, przez co księgowe obowiązki związane z pojazdem należącym do floty są znacznie łatwiejsze do opanowania i wykonania. Podobnie jest w przypadku podatku VAT – posiadacze karty Shell Card znacznie krócej czekają na zwrot podatku (w trybie przyspieszonym dwa tygodnie zamiast kilku miesięcy), unikają czasochłonnych procedur, a także mogą liczyć na doradztwo ze strony specjalistów operatora karty.
Mimo szeregu uwarunkowań względem opłat drogowych na Słowacji, a także w innych państwach, cały proces i związane z nim formalności można, jak widać, wydatnie uprościć, a jednocześnie przyspieszyć. Wykorzystanie kart paliwowych takich jak Shell Card niesie za sobą sporo udogodnień, a wysłanie kierowcy w międzynarodową trasę przestaje być tak dużym wyzwaniem.
Tagi: autostrada, opłaty drogowe, podatki, Słowacja., TIR, transport, VAT
Dodaj komentarz