Automaty paczkowe SwipBox są bardzo łatwe w konfiguracji i mogą być instalowane w miejscach do tej pory zupełnie niedostępnych dla tego typu urządzeń. Działają 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu – podkreśla Michał Czechowski, dyrektor zarządzający w SwipBox Polska.
Michał Czechowski – Wszystko zaczęło się w 2012 roku, kiedy wprowadziliśmy na rynek mały, skalowalny, wewnętrzny i obsługiwany za pomocą ekranu automat paczkowy, który sprawił, że SwipBox stał się powszechnie znany w Danii i poza nią. Wprowadzając te urządzenia na całym świecie, zmieniliśmy sposób, w jaki kupujący online postrzegają dostawy paczek. Mimo sukcesu, jaki odniosła ta technologia, nie spoczęliśmy na laurach i w 2019 roku uruchomiliśmy kolejny przełomowy automat paczkowy oparty na zupełnie nowej technologii.
Wraz z wprowadzeniem obsługiwanego przez aplikację mobilną rozwiązania SwipBox Infinity, otworzyliśmy zupełnie nowe możliwości dla przewoźników, kurierów i użytkowników końcowych na całym świecie, którzy mogli teraz w pełni korzystać z elastyczności urządzenia zasilanego przez baterię, instalowanemu dużo bliżej klientów. Do połowy 2023 roku dostarczyliśmy około 40 tys. takich automatów na całym świecie w ścisłej współpracy z cenionymi partnerami i naszymi pracownikami w siedzibie głównej w Danii oraz w naszych biurach w Pakistanie, Polsce i Australii. Każdy element naszej oferty jest indywidualnie projektowany w celu minimalizowania kosztów operacyjnych partnerów przedsiębiorstwa. Celem nadrzędnym jest natomiast tworzenie rozwiązań realnie redukujących wpływ pierwszej i ostatniej mili kurierskiej na środowisko.
Michał Czechowski – Automaty paczkowe SwipBox są bardzo łatwe w konfiguracji i mogą być instalowane w miejscach do tej pory zupełnie niedostępnych dla tego typu urządzeń. Działają 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Urządzenia są niewielkie i mają konstrukcję modułową. Nie wymagają podłączenia do prądu, ponieważ są zasilane przez wbudowany akumulator. Ponadto, są przyjazne dla środowiska i można je obsługiwać bezdotykowo za pomocą smarftona, dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej, która komunikuje się z urządzeniem przez Bluetooth. Technologia Infinity pozwala także na instalację automatów tymczasowych w miejscach, w których występuje wysoka sezonowość – nad morzem czy w górach. Poza sezonem, w takich lokalizacjach potrzebna jest dużo mniejsza pojemność. Wszystko odbywa się bardzo niskim kosztem, co nie jest możliwe z wykorzystaniem tradycyjnych automatów paczkowych, wymagających dużej przestrzeni, podłączenia prądu oraz drogiego przygotowania podłoża.
Michał Czechowski – Wygoda dla wielu konsumentów jest kluczowym czynnikiem, często ważniejszym od ceny. Chcą mieć wpływ na status przesyłki, monitorować ją w cyklu bieżącym, a także odbierać w możliwie najszybszy sposób. Bezdotykowe automaty doskonale sprawdziły się w trakcie pandemii. Higiena i bezpieczeństwo zdrowotne były wówczas na podwyższonym poziomie. Nasza usługa jest jednak ponadczasowa. Decydując się na nią, zyskuje się na czasie w sposób komfortowy oraz wygodny.
Michał Czechowski – Pierwsze, co przychodzi mi do głowy, to wygodna i odpowiedzialna ostatnia mila. Nasza firma została założona w 2012 roku w oparciu o ideę optymalizacji ostatniej mili. Myślenie to szybko okazało się sukcesem, a automaty paczkowe dały użytkownikom końcowym większą swobodę w zakresie zarówno odbierania jak i nadawania paczek, jednocześnie zmniejszając ślad kurierski poprzez konsolidację dostaw. Od tego czasu nadal koncentrujemy się na innowacjach, łatwości obsługi i zmniejszaniu naszego wpływu na środowisko.
Michał Czechowski – Automat SwipBox Infinity charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem energii dzięki zoptymalizowanemu pod kątem mocy chipowi i wyjątkowo energooszczędnej konstrukcji. W rezultacie zużywa tyle samo energii, co zaparzenie dzbanka kawy. Efektywność została również uwzględniona w konstrukcji urządzenia, które szczyci się wysokim poziomem możliwości recyklingu. W rzeczywistości 98,8% materiału można podzielić na komponenty nadające się do recyklingu, co dodatkowo zmniejsza wpływ na środowisko. Nasza własna ocena cyklu życia (oparta na dziesięcioletnim okresie użytkowania produktu) wykazała, że przy prawidłowym recyklingu urządzenie Infinity ma mniejszy ślad klimatyczny niż produkcja 2,5 kg fileta wołowego.
Michał Czechowski – Rozwój sieci automatów Infinity w Polsce, dzięki udanej współpracy z tak uznaną marką jak DPD Polska, to dla nas szczególny powód do dumy. Nasze partnerstwo podnosi komfort oraz zwiększa wygodę użytkowników końcowych. Zyskuje także cały rynek e-commerce poprzez dodatkowe opcje nadania i odbioru przesyłek. DPD Polska od zawsze stawia na nowe technologie i innowacyjne rozwiązania. Wspólnie robimy ogromny krok naprzód, skutecznie implementując technologię SwipBox Infinity. Gęsto rozmieszczona sieć automatów jest w stanie wyczerpać potrzeby związane z liczbą przesyłek w danej lokalizacji.
Dzięki niskim kosztom instalacji, która realizowana jest w naszym przypadku przez jednego człowieka – w sytuacji braku dostępnych skrytek, możemy w trybie natychmiastowym dostawić kolejny moduł i tym samym zwiększyć pojemność dostępną w danej lokalizacji. Aplikacja DPD Mobile daje niemal nieograniczone możliwości w zakresie zarządzania paczką w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie SwipBox Infinity ułatwia natomiast szybkie skalowanie sieci automatów ze względu na elastyczność i intuicyjność.
Michał Czechowski – Bezekranowe automaty paczkowe okazały się idealne do zaadresowania wyzwań związanych z pandemią COVID-19. Lockdown wymusił wiele zmian w nawykach konsumentów. Niemal trzy miesiące, podczas których Polacy pozostawali w domach, przełożyły się na znaczny wzrost przesyłek. Pierwszy z zewnętrznych automatów w ramach sieci DPD Pickup został uruchomiony w czerwcu 2021 roku. Urządzenia, oparte na technologii SwipBox, nie posiadają przycisków, ekranów oraz nie potrzebują zewnętrznego źródła zasilania czy stałego łącza online. Zewnętrzne automaty najnowszej generacji nie wymagają podłączenia do prądu, co znacznie ułatwia ich możliwości instalacyjne oraz obniża koszty, ponieważ na samym akumulatorze ich żywotność wynosi dziesięć lat.
Ponadto, nie posiadają ekranu, a jako swój interfejs wykorzystują aplikację użytkownika, która pozwala na odbiór i nadanie przesyłki, a także prowadzi konsumenta do urządzenia, w którym przesyłka się znajduje. Wykorzystanie aplikacji mobilnej jako interfejsu dla klienta sprawiło, że to telefon stał się jednostką sterującą. Same urządzenia są regularnie myte, a także konserwowane co najmniej dwa razy w roku. Ponadto, na etapie produkcji są spryskiwane farbą o parametrach bakteriobójczych.
Michał Czechowski – Wygoda, personalizacja usług czy innowacyjność podczas zakupów online. Takie potrzeby konsumentów na przestrzeni ostatnich lat stały się rynkowym standardem. Bardzo zagęszczony rynek i silna konkurencja pomiędzy platformami sprzedażowymi, firmami kurierskimi wymagają od uczestników branży śledzenia najnowszych trendów oraz adaptowania swojej oferty do zmieniających się wymagań. Przewagę konkurencyjną można budować w oparciu o bazę lojalnych oraz zaangażowanych klientów, doświadczenia użytkowników, dostępność punktów nadania i odbioru.
E-commerce jest swoistym motorem napędowym rozwoju firm kurierskich oraz innych rozwiązań, mających usprawnić pracę kurierów, w tym automatów paczkowych. Mimo bardzo zagęszczonej sieci popyt, na urządzenia jest coraz większy. Konsumenci oczekują prostych i intuicyjnych narzędzi, które jeszcze bardziej wzmocnią w nich poczucie wygody, komfortu oraz bezpieczeństwa. Nowe technologie już teraz umożliwiają sprawne i szybkie rozstawienie automatów w lokalizacjach do tej pory niedostępnych, co szczególnie w Polsce ma zasadnicze znaczenie, jeśli kurierzy chcą iść z duchem czasu i optymalizować koszty tzw. ostatniej mili. Technologia zewnętrznych, bezekranowych automatów zasilanych bateriami w ostatnim czasie sprawdziła się we wszystkich krajach, gdzie takie narzędzie zostało wdrożone. Co więcej, zyskuje na znaczeniu szczególnie tam, gdzie brakuje lokalizacji, ponieważ są wykorzystane przez inne sieci automatów.
Michał Czechowski – W dzisiejszym, cyfrowym świecie wygoda napędza rozwój handlu elektronicznego, a konsumenci odwracają się od sklepów internetowych, które nie zapewniają płynnego doświadczenia użytkownika. Duża część tego doświadczenia obejmuje wygodne opcje dostawy, co z kolei wywiera presję na dostawców usług logistycznych, aby oferowali wysoki stopień elastyczności. Naszym celem jest pomoc w osiągnięciu tego celu. W jaki sposób? Poprzez technologiczne wyprzedzanie rynku i zapewnienie naszym firmom kurierskim zawsze najlepszych rozwiązań, w tym tworzenie łatwych w instalacji, energooszczędnych automatów paczkowych, które są zaprojektowane dla łatwo skalowalnych sieci blisko użytkowników końcowych. Dzięki ponad 10-letniemu doświadczeniu w branży, możemy pomóc w wyborze właściwego rozwiązania i odpowiednich lokalizacji.
rozmawiał: Mariusz Gryżewski
Tagi: E-commerce, Logistyka
Dodaj komentarz