logo
logo
logo
logo
Pozyskanie kapitału do startupu

Pozyskanie kapitału do startupu. Jak się przygotować?
Opublikowano: 10 maja 2024

Pozyskanie kapitału to proces, do którego należy się dobrze przygotować. Założyciel powinien skoncentrować się na stworzeniu wiarygodnego modelu biznesowego oraz dokumentów związanych bezpośrednio z pozyskaniem finansowania. Do tych dokumentów należy zaliczyć teaser inwestycyjny, prezentację inwestycyjną (pitch deck) oraz model finansowy. Biznes plan to dokument raczej drugorzędny.

Na temat pozyskiwania kapitału do startupu czy dojrzałej firmy pisałem w wielu artykułach na moim blogu. Kliknij tutaj, aby wejść na witrynę firmy Private Equity Consulting i zamieszczony tam blog.

Model biznesowy

W dużym uproszczeniu model biznesowy można zdefiniować jako zespół zasad funkcjonowania firmy, który przede wszystkim odnosi się do sposobu zaspokajania konkretnych potrzeb klientów oraz generowania przez nią przychodów i zysków.

Model biznesowy obejmuje założenia biznesowe dotyczące między innymi:

  • sposobu docierania do klientów i ich pozyskiwania,
  • kanałów dystrybucji produktów, usług czy jakichś rozwiązań,
  • konkurencyjnych produktów, a w tym produktów o charakterze substytutów,
  • przewag konkurencyjnych firmy,
  • modelu przychodowego (sposobu osiągania przychodów).

Model biznesowy ma charakter kluczowy w powstawaniu startupu czy każdej innej firmy. Na bazie modelu biznesowego tworzone są dokumenty dla inwestora. Tworzenie modelu biznesowego może być oparte na przykład na podejściu Business Model Canvas.

Pozyskanie kapitału rozpoczyna się z teaserem inwestycyjnym

Teaser inwestycyjny to najważniejsze narzędzie w pozyskiwaniu kapitału dla startupu. Teaser inwestycyjny to narzędzie pierwszego kontaktu z inwestorem. Zazwyczaj przesyła się go do inwestora w celu wstępnego przedstawienia projektu inwestorowi i zachęceniu go do spotkania.

Dokument ten w sposób skrótowy przedstawia startup, a w tym między innymi:

  • produkty, usługi czy jakieś rozwiązanie technologiczne,
  • opis rynku startupu, jego wielkość oraz tendencje, które na nim występują,
  • podmioty konkurencyjne, ich pozycja rynkowa, ich produkty,
  • ścieżkę planowanego rozwoju startupu,
  • silne strony i szanse rozwoju startupu,
  • strukturę kapitałową spółki,
  • kwotę poszukiwanego kapitału.

Prezentacja inwestorska (pitch deck)

Prezentacja inwestorska to narzędzie pozyskiwania kapitału, które wykorzystuje się w praktyce dwojako. Po pierwsze, dokument ten stosuje się jako narzędzie zastępujące teaser inwestycyjny. W tej formie dokument ten powinien bazować w dużym stopniu na tekście. Pomimo, że jest to często stosowana praktyka w procesie poszukiwania inwestora to w mojej opinii lepszy jest dwustronicowy teaser inwestycyjny.

Po drugie, prezentację inwestorską wykorzystuje się jako narzędzie, które wspomaga założyciela podczas spotkania z inwestorem. W tym przypadku, prezentacja inwestorska nie powinna zawierać dużo tekstu. To założyciel powinien opowiadać o projekcie.

Prezentację inwestorską powszechnie określa się jako pitch deck.

Pozyskanie kapitału wymaga modelu finansowego

Pozyskanie kapitału do startupu nie może być przeprowadzone bez modelu finansowego. Model finansowy to zestawienie finansowe w arkuszu kalkulacyjnym (np. MS Excel).

Zestawienie to przedstawia założenia modelu biznesowego, a także mniej lub bardziej szczegółowe kilkuletnie prognozy rozwoju startupu. Prognozy koncentrują się na stronie przychodowej i kosztowej startupu. W zależności od specyfiki startupu prognozy również przedstawiają bilans lub przynajmniej główne składniki bilansu firmy.

Model finansowy zazwyczaj opiera się na podejściu gotówkowym, a nie wynikającym z zasad rachunkowości. Innymi słowy, prognozy przychodów i zysków startupu są zazwyczaj tożsame z tzw. cash flow.

Pozyskanie kapitału z biznes planem

Biznes plan to tradycyjne narzędzie stosowane w pozyskaniu kapitału do startupu. Zawiera on szerokie informacje o firmie i planach jej rozwoju. Integralną częścią biznes planu są prognozy finansowe.

W mojej opinii, biznes plan nie powinien być wykorzystywany na wstępnych etapach procesu pozyskiwania kapitału. Na początku, inwestorzy są zainteresowaniu skrótową informacją o firmie, na bazie której podejmują decyzję o dalszym zapoznawaniu się z projektem. Nie mają oni czasu na wczesnym etapie na zapoznawanie się z kilkudziesięcioma stronami biznes planu.

Biznes plan może się jednak przydać na późniejszych etapach rozmów z inwestorem. Szczególnie wtedy, gdy inwestor dokonuje pogłębionych analiz o przedsięwzięciu.

Autor: Mariusz Malec


Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting. Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie finansowania dla firm.

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

leasing paneli fotowoltaicznych

Panele fotowoltaiczne w ramach leasingu...

W erze rosnącej świadomości ekologicznej i dynamicznego rozwoju techno...
Brokerzy forex

Brokerzy forex – którego wybrać?...

Dzięki brokerom forex możesz inwestowa...
Sprzedaż nieruchomości

Jak szybciej sprzedać nieruchomość nad morzem...

Sprzedaż nieruchomości w województwie zachodniopomorskim nie zawsze pr...
ETF

ETF SP500 – gdzie kupić?...

Dla inwestorów to główny element portf...