Jedynym aktem prawnym, który reguluje kwestie związane z posiadaniem przez właścicieli statków powietrznych obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilne za szkody powstałe w związku z eksploatacją tych statków pozostaje rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 roku w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych.
Wskazany akt prawa unijnego zaczął obowiązywać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Zgodnie z regulacjami zawartymi w powołanym rozporządzeniu, jedynym obowiązkowym ubezpieczeniem właścicieli statków powietrznych pozostaje ubezpieczenie OC, które charakterem prawnym i zakresem odpowiada analogicznemu ubezpieczeniu dla posiadaczy pojazdów mechanicznych w ruchu drogowym. Omawiany akt prawny wskazuje zarazem, że posiadacze statków powietrznych mogą skorzystać z dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia lotniczego.
Ubezpieczenie AeroCasco, nazywane też często ubezpieczeniem casco statków powietrznych, jest dobrowolnym, dodatkowym ubezpieczeniem, które obejmuje zakresem ryzyka ubezpieczeniowego zdarzenia związane ze stratami, które wywołane być mogą uszkodzeniem lub zniszczeniem posiadanego statku powietrznego, drona i innych maszyn wykorzystywanych w ruchu powietrznym.
Objęcie ochroną ubezpieczeniową nastąpić może na podstawie umowy zawartej z ubezpieczycielem, z którym łączy nas umowa ubezpieczenia obowiązkowego OC, ale także z każdym innym ubezpieczycielem, który posiada w swojej ofercie produkty ubezpieczeniowe dedykowane dla posiadany i właścicieli maszyn i statków powietrznych.
Standardowym zakresem ochrony ubezpieczeniowej w ramach dobrowolnego ubezpieczenia AeroCasco, objęte jest przede wszystkim naprawienie szkody polegającej na zniszczeniu lub uszkodzeniu maszyny lub statku powietrznego, które powstało podczas wykonywania lotu lub innych manewrów statkiem powietrznym, takich jak kołowanie, start i lądowanie, a także podczas postoju statku powietrznego. Ubezpieczenie to obejmuje też szkody powstałe podczas okresowego wyłączenia statku powietrznego z eksploatacji, przy czym w okresie tym statek powietrzny stacjonować winien w przeznaczonym do tego miejscu.
Najczęściej zakresem ochrony ubezpieczeniowej objęte są także szkody powstałe podczas przeglądów technicznych, napraw, a także modernizacji i ulepszeń statków powietrznych, dokonywanych przez licencjonowane zakłady naprawcze. Co jednak istotne – ubezpieczenie nie obejmuje wadliwego wykonania wymienionych wyżej czynności, za które odpowiedzialność ponosi podmiot prowadzący usługi serwisowe i naprawcze lub jego ubezpieczyciel.
Ubezpieczenia dedykowane dla posiadaczy i właścicieli statków powietrznych oferuje coraz więcej ubezpieczalni, w tym także – podmioty renomowane i znane powszechnie użytkownikom pojazdów mechanicznych. Także i w tym przypadku warto jest porównać konkurencyjne oferty z uwagi na różnice w zakresie ubezpieczenia oraz wysokości składki wpłacanej z tytułu zawarcia umowy.
Więcej informacji na temat AeroCaso znajdziemy na stronie HeliPoland.com
Tagi: AeroCaso, lotnictwo, ubezpieczenia
Dodaj komentarz