W dzisiejszych czasach korzystanie z telefonów komórkowych stało się nieodłącznym elementem życia codziennego. Jednak dostawcy usług telekomunikacyjnych oferują nam różnego rodzaju pakiety, które nie zawsze są dla nas korzystne. Dlatego warto zastanowić się, jak możemy zoptymalizować swoje wydatki na usługi telekomunikacyjne, a jednocześnie cieszyć się ich pełnymi możliwościami.
Pierwszym krokiem do optymalizacji kosztów w telefonii komórkowej jest zrozumienie swoich potrzeb i korzystanie z odpowiedniego planu taryfowego. Najważniejsze pytania, jakie należy sobie zadać, to: ile rozmawiamy, ile korzystamy z Internetu i ile wysyłamy wiadomości tekstowych, jak często dzwonimy za granicę i czy korzystamy z roamingu. Na podstawie odpowiedzi możemy wybrać odpowiedni pakiet, który zaspokoi nasze potrzeby i pozwoli nam oszczędzić na kosztach.
Obecnie nie ma problemu z połączeniami krajowymi, ponieważ wszyscy operatorzy oferują no-limit na połączenia krajowe. Pozostałe elementy usług, takie jak pakiety na transmisję danych krajowych, połączenia międzynarodowe i połączenia w roamingu, mogą znacząco wpłynąć na koszty, jeśli je źle zwymiarujemy.
Z jednej strony każdemu wydaje się, że oszacowanie swoich potrzeb to bułka z masłem. Jednostkowo można to jakoś oszacować, ale zawsze jest ryzyko, że przewymiarujemy swoje potrzeby lub nie przewidzimy kosztów połączeń w roamingu. Trzeba pamiętać o pozornie nieznaczących detalach, np. że Szwajcaria nie jest w UE i koszt połączeń w tym kraju jest dużo wyższy niż w UE. Podobnie wygląda sytuacja z opłatami w krajach często wybieranych przez Polaków na wakacje, takich jak Egipt, Turcja, Dubaj itp.
Jeśli mamy kilkadziesiąt, a może nawet kilkaset numerów zarejestrowanych na firmę, przeprowadzenie analizy potrzeb nie jest już takie proste. Aby skutecznie oszacować rzeczywiste potrzeby, trzeba mieć wiedzę i odpowiednie narzędzia analityczne. Dzięki temu można zmniejszyć koszty o ponad 35 proc. Mało tego, unikniemy wysokich kosztów w roamingu.
Po przeanalizowaniu analizy swoich potrzeb na podstawie wniosków musimy zaprojektować zapytanie ofertowe do operatorów, aby osiągnąć optymalne rozwiązanie. Dzięki właściwemu zapytaniu otrzymujemy od operatora ofertę uszytą na miarę. Ta oczywiście zawsze wymaga pewnych szlifów i finalnego dopracowania.
W ostatnim czasie operatorzy proponują wiele dodatkowych usług, które teoretycznie powinny się przydać, ale przeważnie to przede wszystkim zbędny koszt rzędu nawet kilkudziesięciu złotych na jeden numer. Zastanówmy się zatem, czy warto decydować się na proponowane bonusy.
Oczywiście trzeba pamiętać, aby raz na kwartał przeanalizować usługi i koszty. Trzeba brać pod uwagę, że ceny usług telekomunikacyjnych idą w górę (w 2022 r. według GUS usługi zdrożały o ok. 5proc.). Niewłaściwie dobrane rozwiązania mogą skutkować dodatkowym wzrostem cen za usługi telekomunikacyjne.
Warto też pamiętać o tym, że często w ofercie na usługi mamy „zaszyty” koszt zakupu telefonu. W ofertach biznesowych przeważnie otrzymujemy tak zwany budżet na zakup sprzętu. Jego wysokość zależy od opłaty, jaką będziemy płacić miesięcznie − im wyższa, tym większy budżet. Model ten jest bardzo wygodny, ale trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w ten sposób przepłacamy za aparat ok. 35 proc. w stosunku do zakupu na wolnym rynku. Optymalnym rozwiązaniem jest płacenie miesięcznie tyle, ile potrzebujemy za usługi. W tym obszarze powinniśmy negocjować jak najwyższy budżet, aby telefony mieć za przysłowiową 1 zł.
Podsumowując, optymalizacja kosztów w telefonii komórkowej polega na wyborze odpowiedniego planu taryfowego oraz korzystaniu z promocji i ofert specjalnych przy jednoczesnym unikaniu kosztów połączeń telefonicznych i wiadomości tekstowych dzięki korzystaniu z aplikacji.
Piotr Stawowski – Moll Telecom Service Sp. z o.o.
Tagi: finanse, firma, Porady, telekomunikacja
Dodaj komentarz