logo
logo
logo
logo

Nowe życie Leopardów
Opublikowano: 21 września 2017

Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA w Gliwicach znajdują się wśród liderów działań, których celem jest wzmocnienie pancernego potencjału państwa. Przede wszystkim realizują obecnie największy kontrakt związany z modernizacją czołgów Leopard 2A4 do wersji Leopard 2PL

 Gliwickie Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA znajdują się wśród najpoważniejszych kandydatów pretendujących do roli dostawcy wozów zabezpieczenia technicznego dedykowanych do obsługi tego typu czołgów. Są także ważnym potencjalnym uczestnikiem fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania Wozu Zabezpieczenia Technicznego dla ciężkiego typu sprzętu gąsienicowego, dedykowanego głównie Leopardom.

 Wozy dla Leopardów

Modernizowane Leopardy, ważące prawie 60 ton, wymagają nowej klasy wozów przeznaczonych do ich obsługi. Aktualnie Łabędy uczestniczą w dialogu technicznym, który wszedł w fazę analityczno-koncepcyjną w zakresie możliwości pozyskania WZT, ogłoszonym przez Inspektorat Uzbrojenia. Po ubiegłorocznej prezentacji tego wozu jako ARV3PL realizowana jest koncepcja WZT-5. Stanowi ona kolejną wersję wozów zabezpieczenia technicznego, których od szeregu lat specjalizuje się łabędzka fabryka.

Kontrakt na modernizację sprzętu pancernego to największa w ostatnich latach umowa zawarta pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A. Jej wartość wynosi 2.415 mld zł i przewiduje przeprowadzenie modernizacji 128 czołgów podstawowych Leopard 2A4 do wersji 2PL. Jednym z najważniejszych elementów całego programu jest uzyskanie przez polski przemysł potencjału gwarantującego podniesienie walorów techniczno-taktycznych tego czołgu. Kolejna wersja modernizacji pierwszego etapu modernizacji tego czołgu zaprezentowana zostanie podczas tegorocznego MSPO w Kielcach. Ekspozycja poprzedzona zostanie prezentacją egzemplarza dla wojska na poligonie w Świętoszowie.

Nowa propozycja modernizacji T-72

PT-17 to kolejna propozycja modernizacji czołgów rodziny T-72 oraz PT-91 Twardy, która zostanie zaprezentowana podczas tegorocznego MSPO. ZM „Bumar-Łabędy” SA opracowały pakiet modernizacyjny, którego celem jest pozbycie się słabych punktów czołgów T-72, poprzez zwiększenie siły ognia i osłonności balistycznej, mobilności oraz podniesienia  komfortu pracy załogi.  Na podwoziu czołgu o wzmocnionym zawieszeniu wyposażonym w  Power-Pack (silnik S1000R z przekładnią ESM-350M), agregat prądotwórczy APU, klimatyzację, sterowanym za pomocą wolantu kierownicy zamontowano opancerzenie dodatkowe (pancerz kompozytowy).

Posadowioną na nim wieżę (pancerz kompozytowy) wyposażono w armatę ukraińską
KBM-2 120 mm/L50. Automat załadowania umieszczony został w niszy wieży (22 szt. amunicji scalonej kal 120 mm).

W zmodernizowanym czołgu, który otrzymał kryptonim  PT-91M2 zmodernizowano karuzelowy automat załadowania, zmieniając jednocześnie rozmieszczenie amunicji II rzutu. Zamontowano niezależny agregat prądotwórczy APU o mocy 8-10 [kW]. Stanowisko kierowcy wyposażono w noktowizor PNK-72 „Radomka”. Koncepcja modernizacji PT-91M2, przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków finansowych, obejmuje także zastosowanie nowych polskich przyrządów optoelektronicznych, oferuje podniesienie walorów ogniowych, trakcyjnych oraz zwiększenie poziomu ochrony balistycznej, a nowe propozycje modernizacyjne sprawiają, że „Łabędy” przeżywają nowy czas.

Tagi: ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Liczba komentarzy: 2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.