logo
logo
logo
logo
Logistyka zwrotów

Na czym polega usługa logistyki zwrotów?
Opublikowano: 1 września 2022

Logistyka zwrotów to transport towarów i produktów do miejsca ich pochodzenia. W wyniku rozwoju branży eCommerce i związanego z nim wzrostu liczby zwrotów zamówień, warto zainwestować w stosunkowo tanią i szybką logistykę zwrotów. Na co warto więc zwrócić uwagę?

Logistyka zwrotów – czym jest?

Najprościej mówiąc, logistyka zwrotów to suma procesów, które mają skutkować dowiezieniem produktów z miejsca B do miejsca A w celu naprawy, wymiany lub utylizacji. Jeśli przedsiębiorca chce utrzymać z klientami dobre relacje musi zadbać o to, aby zapewnić im komfortowy zwrot. To jeden z podstawowych elementów zapewnienia pozytywnych doświadczeń zakupowych.

Dlaczego logistyka zwrotów jest tak ważna?

Opinia konsumentów o sklepie internetowym budowana jest na podstawie kilku czynników. Należy do nich również obsługa posprzedażowa. Optymalna logistyka zwrotów to jeden ze składowych czynników prowadzących do usprawnienia procesów i zapewnienia usług najwyższej jakości. Sprawiają, że konsument ufa marce i chce do niej wracać.

Kolejną zaletą zapewnienia sprawnej logistyki zwrotów jest optymalizacja procesów, a w związku z tym – obniżenie kosztów operacyjnych. Ponadto wpływa również na skuteczne wykorzystanie zasobów, określanych jako zużyte i minimalizuje ilość odpadów, co wiąże się z pozytywnym wpływem na środowisko naturalne.

Logistyka zwrotów – czego dotyczy?

Do elementów logistyki zwrotów zalicza się:

  • zarządzanie zwrotami każdego typu,
  • wysyłanie towarów ze sklepu do magazynu, co ma wpływ na zwiększenie powierzchni sklepu dla kolejnych produktów,
  • kontrola jakości produktów ze zwrotu do magazynu,
  • „odświeżanie” produktów w celu ponownego ich wystawienia w sklepie,
  • recykling lub zniszczenie produktów, które nie mogą być ponownie wystawione na sprzedaż,
  • rozmieszczenie towaru w magazynie,
  • odesłanie opakowań, które mogą być ponownie wykorzystane przy nowych produktach i towarach.

Jak wygląda proces logistyki zwrotów?

Na czym więc polega realizacja logistyki zwrotów w przedsiębiorstwach? Firmy, które chcą jak najlepiej zadbać o klientów, stawiają na szybką obsługę administracyjną. Oznacza to przyjęcie zwrotu do systemu oraz informowanie konsumenta o jego statusie. Następnie przedsiębiorstwo podejmuje kolejne kroki, dotyczące postępowania ze zwrotem.

Obsługa zwrotów obejmuje kontrolę jakościową, procesy mające na celu odświeżenie towaru, ponowne jego zapakowanie oraz skierowanie do powtórnej sprzedaży. Produkt może również trafić do magazynu lub trafić do utylizacji. Wiele firm, które prowadzą działalność logistyczną, obsługuje rynek międzynarodowy i funkcjonuje w wielu państwach, np. europejskich.

Zalety logistyki zwrotnej

Logistyka zwrotów ma ogromny wpływ na koszty ogólne logistyki oraz zapewnianiu klientom pozytywnych doświadczeń sprzedażowych oraz posprzedażowych. Może to przełożyć się na zaangażowanie konsumentów, wzbudzenie ich zaufania, a także powrót do sklepu w celu ponownego dokonaniu zakupu kolejnych produktów.

Odpowiednia opieka nad klientem, który zdecydował się dokonać zakupu towarów w danym sklepie sprzyja pozytywnym opiniom. W obecnych czasach i przy aktualnych możliwościach dzielenia się informacjami w sieci, warto zadbać o wizerunek przedsiębiorstwa. Konkurencja na rynku jest ogromna, a klientów można bardzo łatwo stracić, jeśli nie spełnia się ich oczekiwań.

Jeśli stajesz przed wyborem systemu logistyki zwrotów zwróć uwagę, co najbardziej pasuje do profilu Twojego przedsiębiorstwa. Zastanów się nad potrzebami zarówno firmy, jak i klientów. Logistyka zwrotów może mieć pozytywny wpływ na Twoją markę oraz wzrost sprzedaży, a przecież dokładnie o to chodzi.

Tagi: ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

e-commerce

Jak skutecznie magazynować towary w e-commerc...

Magazynowanie towarów jest fundamentem...
kontener morski

Ile kosztuje kontener morski? Orientacyjne ce...

Zakup lub wynajem kontenera morskiego to koszt od kilku do kilkudziesi...
zakupy w USA

Zakupy w USA nigdy nie były łatwiejsze – dzię...

Proces wysyłki jakiejkolwiek przesyłki z USA do Polski to dość ryzykow...
Michał Czechowski

Rewolucja w Dostawach Paczek – Wywiad z Micha...

Automaty paczkowe SwipBox są bardzo łatwe w konfiguracji i mog...