• Menu

    Jak mądrze oszczędzać na logistyce w firmie?

    logistyka w firmie

    Wdrożenie dobrego systemu ERP

    Systemy ERP służą optymalizacji planowania zasobów. Jest więc oczywistym, że stoją za nimi oszczędności. Najczęstszym błędem, który popełniają firmy, jest wdrażanie lub pozostawanie przy kilku niezintegrowanych systemach dla poszczególnych działek. Powoduje to, że ich podstawowa zaleta, czyli ułatwianie przepływu informacji, jest ograniczone. Do zalet ujednoliconego systemu ERP można zaliczyć: `

    • możliwość przygotowywania raportów dotyczących całości posiadanych zasobów;
    • analiza etapów produkcji, zarówno całościowo jak i sekwencyjnie;
    • zapewnienie wiarygodności informacji, co przekłada się na lepsze decyzje menedżerskie;
    • ułatwienie podejmowania decyzji dotyczących całej firmy;
    • usprawnienie podejmowania decyzji operacyjnych i oszczędność czasu pracowników na każdym szczeblu.

    Znalezienie dobrej firmy spedycyjnej

    Dobra firma, to mniej problemów w przyszłości. Nikomu nie trzeba tłumaczyć wartości solidnie wykonanej usługi, którą nie trzeba sobie zawracać głowy, wykonując inne obowiązki. Warto sprawdzić firmę pod względem ogólnych kryteriów, jak terminowość, bezpieczeństwo, wypłacalność, a także jej doświadczenia w transporcie produktów z konkretnej branży.

    W tym przypadku klucz do Twoich oszczędności jest zainwestowanie czasu i sprawdzenie, czy firma którą rozważasz, jest solidna.

    W poszukiwaniu firmy spedycyjnej w Polsce (i nie tylko) sprawdź:

    • profil firmy, jej dokumentację, dane firmowe i kontaktowe;
    • oceny transakcji;
    • aktualne sumy ubezpieczeń OCS;
    • sprawdź giełdy wierzytelności;
    • czy firma może pochwalić się certyfikatem jakości (AEO) lub bezpieczeństwa (ISO);
    • sprawdź, czy firma zastrzega sobie zakaz cesji;
    • czy firma korzysta z podwykonawców, a jeśli tak to, w jaki sposób ocenia ich efektywność.

    Outsourcing – dobry, nie tani

    Outsourcing usług transportowych, spedycyjnych, logistycznych, czy magazynowych dla wielu firm jest oszczędnością czasu i pieniędzy.

    Czy zawsze jest to najlepsze rozwiązanie?

    I tak, i nie. W niektórych przypadkach zasadne jest utrzymanie swojej floty samochodowej, ale nawet w tych sytuacjach najczęściej nie powinno to dotyczyć wszystkich przejazdów/ transportów wykonywanych w firmie.

    Częstym niedoszacowaniem jest samodzielna organizacja transportu materiałów promocyjnych. Wykonywanie ich wraz z towarami częściowo się sprawdza, wykonujemy przecież jeden przejazd. Pojawia się jednak ukryty problem, bo dystrybucja materiałów promocyjnych rządzi się swoimi prawami i bywa nieprzewidywalna. Często kończy się na tym, że firmy wysyłają “nieoptymalny” transport, bo trzeba coś na szybko gdzieś dowieźć. W tym miejscu pewnym krokiem powinien wkroczyć outsourcing.

    Jak nie przepłacić na usługach firmy outsourcingowej?

    Wybierz firmę, która ma duże doświadczenie w organizowaniu usług w Twojej branży. Płacić nie tylko za wykonywanie bieżących zadań, nadzorowanie ich i raportowanie wyników, ale również za KNOW-HOW –  wiedzę o tym, jak dane procesy przeprowadzać optymalnie, nie generując dodatkowych kosztów. Upewnij się, że wybrana firma ma wiedzę, na której Ci zależy. Pomocną informacją jest również to, czy sami zatrudniają podwykonawców.

    Maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej

    Na koniec krótki, ale ważny punkt. Mistrzowie magazynowania twierdzą, że zawsze jest coś do poprawienia. Ile palety przypada na 1m2 Twojego magazynu? Średnio jest to 1:1; a znamy przykłady firm, które potrafią w swoim magazynie zorganizować 1:6 palety.

    Zadbaj o jak najmniejsze opakowania swoich produktów, składowanie produktów w różnych wielkościach, czy wąskie alejki pomiędzy produktami.

    materiał sponsorowany 

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane