Dobrze zoptymalizowana reklama to połowa sukcesu reklamowego. W przypadku sklepów internetowych jedną z najważniejszych ról w skuteczności kampanii odgrywa tzw. feed produktowy. Jest on zbiorczym zestawieniem wszystkich produktów dostępnych w ofercie sklepu. Im bardziej szczegółowo przygotowany, tym lepsze efekty z kampanii pomaga Ci uzyskać. Jak przygotować plik produktowy i z jakich elementów korzystać przy jego tworzeniu?
Tak jak wspomnieliśmy na początku feed produktowy, inaczej plik produktowy lub product feed, to plik, który zawiera wszystkie niezbędne dane sprzedażowe o produktach lub usługach w sklepie internetowym. Jest niezbędny do uruchomienia kampanii produktowych w sieci Google Shopping, reklam dynamicznych w sieci reklamowej Google, a także w przypadku reklam na Facebooku oraz w porównywarkach cenowych.
Najpopularniejszymi formatami, w których przygotowuje się feedy produktowe są:
Dla serwisów e-commerce korzystających z gotowego oprogramowania, np. Magento, czy WordPress, ten plik danych można wygenerować automatycznie w kilku prostych krokach, korzystając z wielu dostępnych wtyczek.
W zależności od tego, gdzie planujemy wykorzystać plik produktowy, będzie on odpowiadał za jakość oraz dopasowanie reklam produktowych do preferencji odbiorców. I tak:
Co ciekawe, możesz wykorzystać feed produktowy gdy prowadzisz sklep internetowy, ale przyda się on również w przypadku niektórych firm usługowych, np. hoteli. Wówczas należy go przygotować na nieco innych zasadach niż dla e-commerce.
Feed produktowy zawiera szczegółowe informacje o produktach, w tym jego nazwę, opis czy cenę. Powinien on zawierać wymagane atrybuty, a w niektórych przypadkach również informacje dodatkowe, np. kategorie produktu, cenę rabatową czy płeć, dla której przeznaczony jest Twój produkt.
Dane produktów w feedzie produktowym muszą być zgodne z informacjami dostępnymi na stronie www sklepu. Zanim przystąpisz więc do stworzenia własnego pliku produktowego, zapoznaj się z wytycznymi – znajdziesz je na stronie supportu Google. Poniżej przedstawimy tylko podstawowe atrybuty każdego produktu.
Jego maksymalna długość wynosi 5000 znaków. Opis w pliku produktowym zawiera podstawowe informacje na temat konkretnego produktu. Powinien być odpowiednio sformatowany, tj.:
To po prostu nazwa produktu, która będzie wyświetlać się w reklamach produktowych. Tworząc nazwę produktu, pamiętaj, aby była ona spójna z nazwą dostępną na stronie docelowej produktu. Jednocześnie powinna być ona unikalna dla każdego przedmiotu. Tytuł w kampaniach produktowych może mieć długość 150 znaków.
Identyfikator produktu
Jest to unikalny numer Twojego produktu. Zawsze pozostaje ten sam, niezależnie od aktualizacji feedu produktowego. Może mieć długość do 50 znaków.
Każdy feed produktowy powinien zawierać link do głównego zdjęcia produktu. Opcjonalnie możliwe jest dodanie dodatkowych zdjęć – maksymalnie 10 w kampaniach reklamowych.
Podana w walucie kraju, w którym sprzedajesz wraz z uwzględnieniem w niej podatku VAT dla danych produktów.
Klasyczny odnośnik, który kieruje potencjalnego klienta na podstronę docelową produktu i pozwala mu sfinalizować transakcję.
Określ ją tak, aby była zgodna ze stanem faktycznym. Dany produkt może określić jako: w magazynie, niedostępny, przedsprzedaż oraz chwilowo niedostępny.
Tworzenie, a następnie optymalizacja feedu produktowego odbywa się przy pomocy platformy Google Merchant Center. System wymaga konta połączonego z Google Ads, a także odpowiedniej konfiguracji w zakresie automatycznej aktualizacji danych o produktach pobieranych z wcześniej podanego adresu url sklepu internetowego.
Automatyczna aktualizacja pliku produktowego w Merchant Center pozwala stale kontrolować, czy dane zawarte w feedzie produktowym są zgodne z informacjami dostępnymi na stronach sklepu. Jest to niezwykle ważne, gdyż niespójne informacje (lub ich całkowity brak) mogą skutkować:
Przygotowanie prawidłowego feedu produktowego przed uruchomieniem kampanii sprawi, że reklamy produktowe będą wyświetlać się na odpowiednie słowa kluczowe, a tym samym będą skuteczniejsze. Należy jednak na bieżąco kontrolować jakość kampanii poprzez Diagnostykę reklam, analizować błędy i usuwać je.
Warto na koniec wiedzieć, że to z feedem produktowym wiążą się słowa kluczowe, na które wyświetla się Twoja reklama na stronie Google. W ramach odpowiedniej optymalizacji zadbaj, aby w pliku znalazły się dane wysokiej jakości. Na poziomie ustalania reklam nie ma bowiem możliwości dodawania fraz – można za to dodawać wyłączenia fraz oraz produktów, ustalać harmonogram reklam oraz ich stawki. Jeśli ten proces wydaje się zbyt trudny, warto skorzystać z pomocy osób, które się na tym znają. Możesz skorzystać ze wsparcia Agencji Marketing Match, gdzie pod okiem doświadczonych i kompetentnych specjalistów uruchomisz swoją kampanię.
Tagi: feed produktowy, Google, Magento, Marketing, Marketing Match, plik produktowy, promocja, reklama, WordPress
Dodaj komentarz