logo
logo
logo
logo
płyn chłodniczy

Czym się kierować wybierając płyn chłodniczy do samochodu?
Opublikowano: 21 września 2021

Płyny chłodnicze mają różne kolory i oznaczenia, takie jak G11 czy G12. Co się za nimi kryje i w jakich samochodach sprawdzą się produkty tak oznaczone? Czy stosowanie uniwersalnego płynu do chłodnic to dobry pomysł? Jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

Płyn do chłodnicy i jego rola w układzie chłodzenia

Aby zapobiec przegrzewaniu się układu napędowego w pojeździe, ciepło jakie generuje silnik musi być przekazane do chłodnicy. To jest właśnie zadanie płynu chłodniczego. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całego układu chłodzenia niezbędna jest okresowa jego wymiana. Równie ważne jest dobranie odpowiedniego płynu do modelu naszego auta. Nie należy tego lekceważyć, gdyż nieregularna wymiana płynu i stosowanie źle dobranego produktu należą do najczęstszych przyczyn uszkodzeń układu chłodzenia. Brak rozcieńczania koncentratu płynu do chłodnicy to kolejne przewinienie, które może mieć fatalne skutki.

G11 a może G12+?

Dobierając płyn chłodniczy należy przede wszystkim kierować się informacjami jakie znajdziemy w dokumentacji pojazdu. Jest to bezsprzecznie najbardziej wiarygodne źródło. Pewne uproszczenie stanowi podział wypracowany przez grupę Volkswagen. Zgodnie z nim, rocznik auta jest wyznacznikiem doboru właściwego płynu chłodniczego. Przykładowo, płyn chłodniczy G11 odpowiedni będzie dla samochodów z roczników 1989-1996, G12+ z lat 2001-2004 a G13 pojazdów produkowanych od 2008. Gdy jesteśmy właścicielami auta młodszego niż 2013 warto dodatkowo sprawdzić jakie są rekomendacje zawarte w dokumentacji auta.

Czy mieszanie płynów chłodniczych to dobry pomysł?

Mieszanie płynów chłodniczych różnego typu nie jest zalecane przez większość producentów. Jest to uzasadnione w zasadzie tylko w sytuacji awaryjnej, gdy zauważymy, że brakuje znacznej ilości płynu. Płyny oparte na tej samej bazie – glikolu mnoetylenowego lub propylenowego – są łatwo mieszalne. Należy jednak pamiętać, że gdy dojdzie do połączenia różnych zestawów inhibitorów, może to znacznie wpłynąć na pogorszenie jego właściwości antykorozyjnych. Najważniejsze zatem jest, aby nie mieszać płynów o różnych bazach oraz tych wyprodukowanych w odmiennych technologiach. Po płyny uniwersalne powinniśmy sięgać w sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne staje się dokonanie dolewki. Zdecydowanie korzystniejsze będzie wybranie płynu dedykowanego do danego układu chłodzenia. Kemetyl ma w swojej ofercie szeroki asortyment wysokiej jakości płynów do chłodnic przeznaczonych do samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych a także maszyn rolniczych czy budowlanych. Bez problemu znajdziemy produkt idealnie dopasowany do naszego pojazdu.

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

wodór

Czy wodór jest rozwiązaniem wszystkich proble...

Wielu specjalistów z zakresu energetyki uznaje wodór za paliwo przyszł...
Naprawa szyby samochodowej

Naprawa szyby samochodowej – Wrocław i okolic...

Naprawa szyby wbrew pozorom jest niezwykle skomplikowana i niemożliwa...
Sprawdzanie historii pojazdu

Sprawdzanie historii pojazdu...

Zakup urządzeń i maszyn z drugiej ręki często wiąże się z szeregiem ni...
uszczelka

Gdzie najlepiej kupować uszczelki?...

Podczas realizacji jakiegoś zlecenia lub napraw motoryzacyjnych to ocz...