Płyny chłodnicze mają różne kolory i oznaczenia, takie jak G11 czy G12. Co się za nimi kryje i w jakich samochodach sprawdzą się produkty tak oznaczone? Czy stosowanie uniwersalnego płynu do chłodnic to dobry pomysł? Jeśli tak, to w jakich sytuacjach?
Aby zapobiec przegrzewaniu się układu napędowego w pojeździe, ciepło jakie generuje silnik musi być przekazane do chłodnicy. To jest właśnie zadanie płynu chłodniczego. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całego układu chłodzenia niezbędna jest okresowa jego wymiana. Równie ważne jest dobranie odpowiedniego płynu do modelu naszego auta. Nie należy tego lekceważyć, gdyż nieregularna wymiana płynu i stosowanie źle dobranego produktu należą do najczęstszych przyczyn uszkodzeń układu chłodzenia. Brak rozcieńczania koncentratu płynu do chłodnicy to kolejne przewinienie, które może mieć fatalne skutki.
Dobierając płyn chłodniczy należy przede wszystkim kierować się informacjami jakie znajdziemy w dokumentacji pojazdu. Jest to bezsprzecznie najbardziej wiarygodne źródło. Pewne uproszczenie stanowi podział wypracowany przez grupę Volkswagen. Zgodnie z nim, rocznik auta jest wyznacznikiem doboru właściwego płynu chłodniczego. Przykładowo, płyn chłodniczy G11 odpowiedni będzie dla samochodów z roczników 1989-1996, G12+ z lat 2001-2004 a G13 pojazdów produkowanych od 2008. Gdy jesteśmy właścicielami auta młodszego niż 2013 warto dodatkowo sprawdzić jakie są rekomendacje zawarte w dokumentacji auta.
Mieszanie płynów chłodniczych różnego typu nie jest zalecane przez większość producentów. Jest to uzasadnione w zasadzie tylko w sytuacji awaryjnej, gdy zauważymy, że brakuje znacznej ilości płynu. Płyny oparte na tej samej bazie – glikolu mnoetylenowego lub propylenowego – są łatwo mieszalne. Należy jednak pamiętać, że gdy dojdzie do połączenia różnych zestawów inhibitorów, może to znacznie wpłynąć na pogorszenie jego właściwości antykorozyjnych. Najważniejsze zatem jest, aby nie mieszać płynów o różnych bazach oraz tych wyprodukowanych w odmiennych technologiach. Po płyny uniwersalne powinniśmy sięgać w sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne staje się dokonanie dolewki. Zdecydowanie korzystniejsze będzie wybranie płynu dedykowanego do danego układu chłodzenia. Kemetyl ma w swojej ofercie szeroki asortyment wysokiej jakości płynów do chłodnic przeznaczonych do samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych a także maszyn rolniczych czy budowlanych. Bez problemu znajdziemy produkt idealnie dopasowany do naszego pojazdu.
Tagi: auto, garaż, motoryzacja, płyn chłodniczy, serwis
Dodaj komentarz