Szczególnie w okresie zimowym, dosyć często możemy mieć do czynienia z sytuacją, kiedy to nasz samochodowy akumulator „odmawia współpracy”.
Tak dzieje się jednak nie tylko zimą. Są bowiem różne czynniki, które mogą w sposób bezpośredni wpływać na to, że moc i przydatność akumulatora, po prostu ulegają znacznemu obniżeniu, co potem przekłada się na szereg niekomfortowych sytuacji dla nas, jako użytkowników pojazdów.
To zrozumiałe – akumulatory zostają dobrane w taki sposób przez producenta, aby w połączeniu z konkretnym modelem auta, możliwy był bezproblemowy rozruch, nawet w warunkach bardzo niskich temperatur. Jednak, jak wiadomo, z biegiem czasu i w miarę eksploatacji, mogą występować pewne problemy, ograniczające przydatność i zdolność pracy akumulatorów. Oto kilka takich przyczyn.
Kontrola jest niezwykle istotna, w akumulatorach obsługowych. Można zrobić to samemu w prosty sposób. Po pierwsze, trzeba sprawdzić czy poziom elektrolitu utrzymuje się na podziałce między minimum a maksimum, zaznaczonymi na obudowie. W przypadku, gdy poziom jest mniejszy, trzeba sięgnąć po wodę destylowaną i uzupełnić brak. W bezobsługowych akumulatorach, elektrolit paruje wolniej, dlatego też czasem ciężko jest skontrolować stan.
Tutaj można sprawdzić poziom naładowania, ale głównie – możemy sprawdzić, wykryć niesprawną celę. Oczywiście, taki pomiar wykonamy tylko w akumulatorach z dostępem do cel. za pomocą aerometru, powinniśmy uzyskać wartość 1.28 g/cm3. Jeżeli zachodzą znaczne różnice, znaczy to, że mamy awarię cel – kolejny powód zaniku mocy w akumulatorze.
Rzeczywistą pojemność akumulatora, który zaczyna szwankować, możemy sprawdzić poprzez test pod dużym obciążeniem. By tego dokonać, możemy sięgnąć po jeden dwóch sposobów. O zbyt wysokim zużyciu możemy dowiedzieć się wykorzystując tester – chwilowo pobiera duży prąd, następnie podając rzetelną informację na temat faktycznego stanu akumulatora.
Można też zbadać spadek napięcia w momencie rozruchu. Tu jednak niezbędny będzie oscyloskop bądź dedykowana przystawka, którą można połączyć z laptopem. Jeżeli przy zimnym silniku napięciu utrzymuje się na poziomie 9,5 V, a rozrusznik jest sprawny, możemy mówić o prawidłowym poziomie zużycia.
Jednym z najbardziej skutecznych i jednocześnie najprostszych sposobów na to, żeby utrzymać sprawność i kondycję akumulatora na odpowiednim poziomie przez długi czas, jest pewna zwykła czynność. Otóż, chodzi o przestrzeganie zaleceń w zakresie eksploatowania i serwisowania, które wobec swoich akumulatorów określają producenci takiego sprzętu. Sprawa wygląda dokładnie tak samo jak z samochodami. Producenci aut poszczególnych marek, również mają cały zestaw wytycznych, sugerowanych czynności czy stosowanych płynów, które zapewniają możliwie najdłuższą bezawaryjność oraz komfort użytkowania konkretnego pojazdu
Dziękujemy PSM Specpart za wsparcie merytoryczne!
Tagi: akumulator, baterie, elektrolit, ładowanie, PSM Specpart, żywotność akumulatora
Dodaj komentarz