• Menu

    Choruję na cukrzycę – czy istnieje dla mnie idealna dieta?

    Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, która dosięga coraz większej populacji. O ile cukrzyca typu I (cukrzyca wrodzona) jest niezależna od naszego trybu życia i zakodowana w genach, tak przed cukrzycą typu II można się skutecznie bronić, a w przypadku diagnozy – znacznie polepszyć swoje rokowania stosując odpowiednią, zbilansowaną dietę.

    To, co jemy, ma kluczowe i najważniejsze znaczenie w procesie leczenia cukrzycy, a sumienne monitorowanie glikemii pozwoli na uniknięcie wielu skutków ubocznych tej choroby (min. stopa cukrzycowa, utrata wzroku, uszkodzenie nerek). Jeśli usłyszałeś taką diagnozę – ten poradnik jest dla ciebie. Na początek zapoznaj się z zasadami zdrowego żywienia, zaopatrz się w glukometr i pamiętaj, że nie można zapomnieć także o igłach do glukometru.

    dieta w cukrzycy

    Dlaczego dieta w cukrzycy jest taka ważna?

    Istotą cukrzycy jest niewystarczająca produkcja insuliny przez nasz organizm. Jest to hormon, który odpowiada za regulację poziomu glikemii (prościej mówiąc: cukru) we krwi. Kiedy jest jej za mało, nasze ciało nie jest w stanie poradzić sobie ze zbyt dużą podażą węglowodanów i reaguje gwałtownym wzrostem poziomu cukru we krwi, co w konsekwencji uszkadza niemal wszystkie komórki w naszym ciele. Na takie uszkodzenia narażone są szczególnie nerwy, naczynia krwionośne, oczy oraz nerki, dlatego to one często chorują jako pierwsze. Pewne produkty spożywcze powodują bardzo szybki wzrost poziomu glikemii, a inne powolny – to właśnie te ostatnie powinny stanowić podstawę codziennej diety.

    Czyli właściwie co powinienem jeść?

    Podstawą diety cukrzycowej powinny stanowić produkty o tak zwanym niskim ładunku glikemicznym, czyli takie, które poziom cukru podnoszą równomiernie, długotrwale, dając poczucie sytości na długo. Należą do nich produkty pełnoziarniste ( wybierajmy mąkę razową, zamiast pszennej), nieprzetworzone, ugotowane na półtwardo. W diecie powinny dominować warzywa, nabiał, wysokiej jakości pieczywo pełnoziarniste, chude mięso. Definitywnie wykluczamy cukier (możemy stosować zamienniki w postaci słodzików, ksylitolu czy erytrytolu), białą mąkę i wysoko przetworzone produkty typu fast – food. Powinniśmy także rozważnie wybierać owoce i spożywać je wyłącznie w ramach posiłku zawierającego białko lub błonnik – czyli zamiast jeść jabłko na przekąskę, zjedzmy jogurt wysokobiałkowy typu skyr, dołóżmy do tego jabłko i posypmy otrębami – tak skomponowany posiłek nie wywoła piku glikemicznego, dzięki czemu cukier po posiłku będzie zdecydowanie niższy.

    Czy tylko to co jem, ma znaczenie?

    Tak naprawdę nie tylko sposób komponowania posiłków ma znaczenie w kontroli cukrzycy. Osoby na nią chorujące powinny zjadać około 6 posiłków dziennie: 3 główne i 3 mniejsze przekąski, w możliwie równych ostępach czasu. W zależności od zaleceń lekarza i twojej sytuacji, będziesz musiał mierzyć cukier prawdopodobnie przed pierwszym posiłkiem i 1-2 godziny po głównych. To wystarczy, żeby sprawdzić czy leczenie dietetyczne działa. W przeciwnym razie, konieczne może okazać się włączenie insuliny w zastrzykach.

    Kolejnym, nie mniej ważnym filarem walki z cukrzycą jest codzienna aktywność fizyczna indywidualnie dostosowana do twoich możliwości. Już niewielka porcja ruchu skutecznie zbija nadprogramowe poziomy cukru we krwi.

    Pamiętaj, że cukrzyca – mimo że nie boli, jest chorobą podstępną i bardzo groźną. Warto wdrożyć proste zalecenia, aby móc cieszyć się zdrowiem na długi czas.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Artykuły powiązane

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Kategorie

  • Subskrybuj Nasz Biuletyn

  • Polecane