Przepisy prawne, które wiążą się z tzw. pakietem mobilności, funkcjonują w polskim prawie już od dłuższego czasu. Jednak już w tym roku mają pojawić się zmiany, których wprowadzenie nie pozostanie bez znaczenia dla rodzimych firm oferujących usługi transportowe. Mowa jest przede wszystkim o podniesieniu kosztów. Co jeszcze wiąże się z pakietem mobilności? Zostań z nami, aby się tego dowiedzieć.
Firmy trudniące się międzynarodowym przewozem przynoszącym dochód i przeprowadzanym w pojazdach o wadze między 2,5 a 3,5 tony czekają poważne zmiany. Przewoźnicy będą zobowiązani do legitymowania się odpowiednią licencją transportową i będą musieli spełnić szereg innych warunków dotyczących zawodu przewoźnika drogowego. Ponadto każdy pojazd o wadze mniejszej niż 3,5 tony będzie musiał być zabezpieczony finansowo. Ustawodawca zapowiada także łatwiejsze kontrole dzięki coraz bardziej powszechnej digitalizacji w transporcie drogowym już z poziomu Unii Europejskiej.
Kierowca będzie mógł odbyć dwa skrócone tygodniowe odpoczynki z rzędu – dwa razy po 24 godziny – jeżeli rozpoczął je poza granicą, a na przestrzeni każdych czterech tygodni odbył dwa regularne odpoczynki tygodniowe i dwa skrócone. Z kolei po dwóch skróconych okresach odpoczynku powinien następować regularny tygodniowy odpoczynek. Ten jednak powinna poprzedzać rekompensata za dwa wcześniejsze skrócone okresy wypoczynku, z zastrzeżeniem, że będzie ona realizowana w bazie lub udokumentowanym miejscu zamieszkania.
Warto wiedzieć również, że 45-godzinny odpoczynek miałby odbywać się w miejscu, w którym do dyspozycji kierowców zostało oddane właściwe zaplecze sanitarne i sypialne. Zasady związane z odpoczynkiem tygodniowym, dziennym czy też jazdy ciągłej ani dwutygodniowej nie mogą zostać naruszone, a wszelkie konieczne odstępstwa od przepisów, w ramach określonych okoliczności, kierowca musi udokumentować. Jeżeli natomiast zechce wydłużyć czas jazdy o dwie dodatkowe godziny, zobowiązany będzie uprzednio odebrać 30 minut przerwy i powrócić na tygodniowy regularny wypoczynek w wymiarze 45 godzin.
Odpoczynek tygodniowy będzie mógł zostać przerwany na promie: obowiązują tu okresy 24- i 45-godzinne, z zastrzeżeniem konieczności spełnienia dodatkowych warunków przy odpoczynku w wymiarze 45 godzin: kierowca musi odbyć ośmiogodzinną podróż i posiadać kabinę sypialną.
Jako kierowca powinieneś również mieć świadomość, że, jeśli posiadasz nowy pojazd, w sierpniu 2023 roku będziesz musiał zainstalować w nim inteligentny tachograf, którego funkcjonalność opiera się m.in. na automatycznej rejestracji przejazdów między granicami, miejsc załadunku i rozładunku oraz rodzaju przewozu. Ponadto obecne tachografy cyfrowe i analogowe muszą być wymienione do końca 2024 roku na inteligentne tachografy II generacji. To samo czeka inteligentne tachografy I generacji – z tym, że wymienić je trzeba przed 21 sierpnia 2025 roku.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zmianach, jakie wprowadza pakiet mobilności? Wejdź na https://inelo.pl/pakiet-mobilnosci/ i dowiedz się, co czeka Cię już w tym roku oraz w następnych latach.
Tagi: Pakiet mobilności, technologia, transport
Dodaj komentarz