W biznesie liczy się nie tylko wiedza z danej dziedziny oraz doświadczenie w branży. Oprócz tego, trzeba mieć jeszcze szereg dodatkowych umiejętności, które przydają się podczas codziennych kontaktów z ludźmi w firmie lub z kontrahentami. Zdolności komunikacyjne i organizacyjne często nazywa się kompetencjami miękkimi. Razem z umiejętnościami twardymi (wiedza branżowa, obsługa komputera, znajomość języków) tworzą idealne połączenie, pozwalające na większą efektywność w pracy. Jakie kompetencje miękkie warto rozwijać? Dlaczego są one tak istotne? O tym opowiemy poniżej.
Kompetencje miękkie nazywa się inaczej zdolnościami interpersonalnymi lub osobistymi. Zalicza się do nich rozmaite umiejętności społeczne oraz zachowania, które wpływają na organizację kontaktów międzyludzkich oraz własnej pracy.
Obecnie uznaje się kompetencje miękkie za równie ważne jak konkretną wiedzę, niezbędną do piastowania danego stanowiska. W wielu sytuacjach to właśnie od umiejętności kontaktowania się z innymi zależy skuteczność realizacji pracy, zarządzania zespołem lub układania logistyki poszczególnych działań. A to przekłada się na wymierne korzyści, choć same kompetencje miękkie są raczej niemierzalne.
Umiejętności interpersonalne pomagają budować zespół oraz realizować rozmaite zadania biznesowe. Trudno się zatem dziwić, że obecnie stanowią jeden z filarów działania w większości przedsiębiorstw. Pracodawcy zwracają na nie uwagę podczas procesów rekrutacyjnych, a także dbają o zwiększanie kompetencji zespołu w tym zakresie na drodze rozmaitych kursów i szkoleń.
Jakie kompetencje miękkie przydają się najbardziej w codziennej pracy, zarówno w zespole, jak i w działalności jednoosobowej? Wiele pozytywów może przynieść choćby:
Każda z tych cech wpływa na organizację pracy oraz usprawnia kontakty z kontrahentami lub klientami docelowymi. Dlatego coraz częściej dostrzega się, że umiejętności interpersonalne stanowią klucz do uzyskania przewagi nad konkurencją. Więcej na temat budowania dobrze prosperującej firmy można przeczytać na stronie: AdrianKolodziej.pl/blog.
Kompetencje miękkie są niezmiernie ważne zarówno dla pracowników, jak i osób budujących zespół lub prowadzących własny biznes. W dużej mierze to właśnie od zdolności interpersonalnych, kreatywności, umiejętności pracy w grupie zależy bowiem konkurencyjność danego kandydata na rynku pracy, ale też możliwość zbudowania zespołu w ramach firmy, który poradzi sobie z każdym wyzwaniem.
Okazuje się zatem, że niedoceniane jeszcze jakiś czas temu kompetencje miękkie potrafią zwiększyć efektywność pracy, zoptymalizować funkcjonowanie poszczególnych działów w firmie lub usprawnić komunikację na linii klient – przedsiębiorstwo.
Warto również zauważyć, że dobrze rozwinięte zdolności interpersonalne zmniejszają ryzyko występowania konfliktów, ale też pozwalają sprawnie rozwiązywać sytuacje sporne lub kryzysy wizerunkowe. W tych przypadkach sama wiedza branżowa, nawet na poziomie eksperckim, nie wystarcza do sprawnego zarządzania firmą.
Kompetencje miękkie podnoszą wydajność pracy, zwiększają zaangażowanie pracowników oraz poprawiają efektywność działań grupowych. Dzięki temu można skutecznie rozwijać biznes, by zyskać znaczącą przewagę nad konkurentami z branży. Zdolności tego typu potrafią stać się zatem prawdziwym kluczem do sukcesu, który odmieni oblicze firmy.
Tagi: biznes, Edukacja, kompetencje miękkie, nauka
Dodaj komentarz