logo
logo
logo
logo
koronawirus

Strefa biznesu w czasach społecznej izolacji
Opublikowano: 4 maja 2020

Analitycy pandemicznej rzeczywistości alarmują, że tylko w Polce akcja społeczna #zostanwdomu mająca na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się Covid-19 w 3 miesiące doprowadziła do spadku konsumpcji o ponad 23%, co odbija się zamrożeniem każdego biznesu. Również branża fintech, która bazuje na sztucznej inteligencji, odczuwa deficyt obrotów, ale mając ogromne zaplecze technologiczne nie poddaje się zastojowi, bo izolacja zmusza ludzi do korzystania z rozwiązań wirtualnych.

koronawirus

Wprowadzone w większości państw obostrzenia realizujące zamysł społecznej izolacji w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa skutkują pozytywnie na hamowanie pandemii Covid-19, ale tragicznie na biznes większości branż. Dziś, kiedy przyzwyczailiśmy się już do siejących postrach statystyk zachorowalności i śmiertelności, coraz częściej myślimy o globalnym kryzysie ekonomicznym, który przyniesie BIEDĘ i IGNORANCJĘ, dwa największe zagrożenia ludzkości.

Odkąd amerykański tygodnik Time, powołując się na naukowców z University of Arizona, ostrzegał, że nasze smartfony są 10 razy bardziej skażone bakteriami i wirusami niż deska sedesowa, potrzeba dezynfekcji wszystkich powierzchni wzrosła tak drastycznie, że strach pomyśleć co stanie się, gdy zabraknie wody w studniach do mycia rak, produkcji spirytusu do płynów dezynfekcyjnych, czy wreszcie do picia. Tak jak koronawirus oddziałuję dziś na nasze interakcje z otoczeniem, tak sztuczna inteligencja, wpływa na nasze życie i nasze biznesy. Wraz ze świadomością ekonomicznych i ekologicznych zagrożeń, jakie niesie aktualna sytuacja, pojawia się coraz częściej świadomość rozwijającej się fobii społecznej o przyszłość naszą i naszych dzieci.

Zaczęliśmy dostrzegać, że wszyscy jesteśmy powiązani i co złego dotknie innych, tego i my nie unikniemy, dlatego otwieramy się na społeczną solidarność zupełnie jak w czasach wojny. Nadeszły tak ciężkie czasy dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, że nie sposób nie przejmować się losem znanych nam choćby z widzenia fryzjerów, kosmetyczek, restauratorów. Widzimy jak na dłoni, że ich bankructwo wpłynie i na naszą egzystencję.

Dlatego dziś bardziej niż kiedykolwiek skłonni jesteśmy do wielkodusznych gestów, jako zwyczajni ludzie i jako przedsiębiorcy.  Nawet tak specyficzna branża jak fintech otwiera się na rozwiązania czysto altruistyczne, by zapobiec nieodwracalnym bankructwom. Fintechowa Provema, której z założenia towarzyszą inteligentne rozwiązania technologiczne, mogła pozwolić sobie na odstępstwo od swojego korowego biznesu, by wprowadzić rozwiązania społecznie użyteczne. W obawie o los biznesów małych przedsiębiorców uruchomiła bezpłatną witrynę www.mambn.pl, dając im jakąkolwiek szansę na utrzymanie płynności finansowej.  Ta pomocowa platforma dystrybuuje bony, na wszelkie zamrożone dziś usługi naszych ulubionych małych punktów usługowych, z odroczonym terminem realizacji aż do czasu zakończenia izolacji.

Społeczna solidarność w czasach każdej „wojny” charakteryzuje się tym, że wszyscy szukają sposobów wsparcia. Żyjemy w tak innej rzeczywistości, że nikogo już nie dziwi nawet najbardziej niespodziewana koncepcja mająca zaradzić pogłębiającemu się kryzysowi.  Nawet zwykły człowiek próbując jak najbardziej ograniczać wydawanie pieniędzy, zauważa, że pieniądze bez obiegu generują tylko jeszcze większy kryzys. Wszyscy zadajemy sobie pytania, jak szybko biznes wróci do normy od momentu, gdy skończy się pandemia. Powszechne staje się zjawisko, w którym różne nawet najbardziej tradycyjne branże wprowadziły rozwiązania, pozwalające im zbliżyć swoją funkcjonalność do inteligentnego fintechu.

Biedronka i Carefur Polska, by nie stracić na obrotach, regulowanych limitowaną klientelą w sklepach rozpoczęły sprzedaż online we oparciu o aplikację Glovo. Żabka próbuje sprzedaży przez Internet za pomocą aplikacji ŻAPKA – z opcją dostawy do domu i odbioru osobistego, a Tesco współpracuje z taxi Free Now i wypożyczalnią samochodów 99Rent, by dowozić zakupy zrobione on-line door to door, bo e-commerce odnotowuje dziś tak zdumiewający ruch, że wydawać by się mogło, iż domowa izolacja nakręca ludzi do kupowania z nudów, nawet biorąc pożyczkę. Ostatnie tygodnie pokazały, że przygotowana przez Rząd Tarcza Antykryzysowa niesie pomoc jednym branżom, a inne pozostawia bez wsparcia, dlatego społeczna odpowiedzialność każdego biznesu jest dziś tak w cenie jak i zwykła międzyludzka solidarność.

Autor: Grzegorz Szulik – Prezes Zarządu fintech’u Provema

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Lakierownie

Lakierownie nietypowych kształtów – wyz...

Lakierowanie tworzyw sztucznych oferuje liczne korzyści i zastosowania...
leasing paneli fotowoltaicznych

Panele fotowoltaiczne w ramach leasingu...

W erze rosnącej świadomości ekologicznej i dynamicznego rozwoju techno...
Polska na skraju wyludnienia

Alarm demograficzny. Polska na skraju wyludni...

W ostatnich latach Polska zmagasz się z coraz mniejszą liczbą urodzeń....
Onboarding

Onboarding zdalny, czyli wdrożenie pracownika...

Jak ograniczyć rotację pracowników, obniżyć koszty zatrudnienia i zwię...