Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest takie trudne. To najprostszy sposób na uruchomienie własnego biznesu. Jeśli mamy pomysł, biznesplan i pewność, że chcemy go zrealizować to musimy postępować zgodnie z przepisami i procedurami.
Aby założyć firmę musimy wypełnić wniosek CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Wniosek CEIDG-1 o rejestrację firmy można wypełnić na stronie internetowej pod adresem ceidg.gov.pl. Na tej stronie możemy nie tylko zarejestrować firmę, ale uzyskać wszystkie niezbędne informacje dotyczące spraw związanych z zakładaniem działalności.
Do wniosku potrzebne będą dane wnioskodawcy czyli nasze – pesel, miejsce zamieszkania, zameldowania, seria i numer dokumentu tożsamości, rodzaj i adres działalności gospodarczej oraz numer NIP. Osobisty NIP stanie się także numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy czyli będzie to NIP nowo założonej firmy. We wniosku należy określić rodzaj działalności gospodarczej czyli czym będzie się zajmowała firma. Rodzaj działalności określają odpowiednie kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności).
Po wypełnieniu wniosku na stronie internetowej mamy dwie możliwości jej dostarczenia. Jedna to weryfikacja naszej tożsamości, ale jest ona możliwa poprzez profil zaufany lub podpis elektroniczny. Profil zaufany to metoda na potwierdzenie tożsamości w elektronicznych kontaktach z urzędami. Zakłada się go raz i korzysta przy okazji załatwiania wielu spraw.
Założenie profilu zaufanego odbywa się na dwa sposoby, o tym na stronie ePUAP. Natomiast podpis elektroniczny jest usługa płatną, a więcej na stronie Ministerstwa Gospodarki. Jeśli wypełnimy i wyślemy wniosek online to do urzędu miejskiego musimy udać się w ciągu siedmiu dni.
Drugą możliwością dostarczenia jest wydrukowanie wniosku i osobiste dostarczenie do urzędu miejskiego lub do Urzędu Gminy w celu natychmiastowego potwierdzenia rejestracji firmy.
CEIDG wysyła dane z wniosku do naczelnika Urzędu Skarbowego, a po nadaniu numeru NIP również do Głównego Urzędu Statystycznego oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub stosownie do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Działalność można rozpocząć w dniu złożenia wniosku lub zaznaczyć we wniosku inną datę rozpoczęcia działalności.
W ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności należy zgłosić w odpowiednim dla przedsiębiorcy oddziale ZUS kwoty do odprowadzania składek. Przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności mamy możliwość płacenia tak zwanego małego ZUS. W Urzędzie Skarbowym trzeba podać czy będziemy płatnikiem VAT, czy nie. Jeśli będziemy płatnikiem to złożenie takiej deklaracji jest płatne.
W ten sposób mamy już założoną własną firmę i możemy zacząć działać. Przez internet możemy w ciągu jednego dnia założyć firmę, modyfikować, zawiesić działalność, wznowić lub zakończyć działalność.
Portal CentrumBiznesów.pl wsparł nas merytorycznie.
Tagi: firma, nadanie numeru NIP, Zakładanie własnej działalności, zgłoszenie do Urzędu Gminy, zgłoszenie do Urzędu Skarbowego, zgłoszenie do ZUS, Zgłoszenie do ZUS i US, Złożenie wniosku CEIDG
Dodaj komentarz