Polska znalazła się na jednej z ostatnich pozycji w tegorocznym Indeksie Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), zajmując 24. miejsce na 28 krajów Unii Europejskiej.
Ranking DESI śledzi coroczny postęp państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Składa się na niego ocena pięciu obszarów: stopnia rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (łączność), umiejętności cyfrowych społeczeństwa (kapitał ludzki), korzystania z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (korzystanie z internetu), digitalizacji przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (integracja technologii cyfrowych) oraz dostępu do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (cyfrowe usługi publiczne).
Z opublikowanego pod koniec maja zestawienia jasno wynika, że zarówno aktywność w internecie, jak i ogólne umiejętności cyfrowe Polaków znacznie odbiegają od średniej europejskiej. Państwa, które osiągnęły najlepsze wyniki w zestawieniu, czyli Dania, Szwecja i Finlandia, uzyskały punktację niemal dwukrotnie wyższą od Polski. Tylko cztery kraje osiągnęły gorszy wynik – są to Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.
Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.
Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe umiejętności cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).
Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym „Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.
Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.
Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej.
Tagi: Internet, Polska, ranking DESI, raport Aasa, sieci społecznościowe, Unia Europejska, wykluczenie cyfroweDużo tańszą opcją jest odrestaurowanie lub pomalowanie pokrycia dachowego. Aktualnie, nie jest problemem, aby pomalować dach z dachówki lub blachy. Na przykład firma bekerfarb.pl robi świetne farby do dachów.
Dodaj komentarz