logo
logo
logo
logo

Gdzie po wynalazki dla przemysłu morskiego?
Opublikowano: 13 września 2016

morswinInnowacyjna działalność twórców Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej na rzecz Sił Zbrojnych RP, a zwłaszcza Marynarki Wojennej rozpoczęła się w okresie międzywojennym. Od tego czasu wykonano kilkadziesiąt prac badawczych i wdrożeniowych.

Jednak decydujące znaczenie dla poziomu innowacyjności przemysłów morskich ma wykształcenie niemal 9000 inżynierów, magistrów, doktorów i profesorów, którzy zbudowali, budują i będą budować wszystkie polskie okręty i ich wyposażenie.

Prace nad systemami robotów podwodnych przeznaczonych do obrony przeciwminowej Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa prowadzi już od ponad 40 lat. Efektem tych prac są systemy OPM o kryptonimach Ukwiał, GŁUPTAK, Albatros i Morświn. System OPM Ukwiał stosowany jest na niszczycielach min Marynarki Wojennej RP od roku 1999. Na początku roku 2016 zakończono pełen cykl prac badawczych i rozwojowych dotyczących systemu Głuptak, który znalazł się w gronie nominowanych do tytułu Euro Symbol 2016 w kategorii Innowacje. Końcowe prace prowadzone są w przypadku systemu Morświn, który został nagrodzony na wystawie Balt-Military Expo 2016.

GŁUPTAK

System OPM Głuptak przeznaczony jest do identyfikacji i niszczenia min morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Pojazd płynie do celu sterowany przez operatora na podstawie obrazu danych systemu nawigacyjnego, sonarowych obrazów dna i obrazów telewizyjnych z zamontowanych na nim kamer. Identyfikacja celu dokonywana jest wizualnie na podstawie jego cech geometrycznych.

Pojazd GŁUPTAK napędzany jest silnikami elektrycznymi, zasilanymi z wewnętrznej baterii akumulatorów litowo-jonowych. Układ czterech pędników poziomych i dodatkowy pędnik umieszczony w tunelu pionowym zapewniają wysoką manewrowość. Maksymalna

prędkość pojazdu względem wody wynosi 3 m/s. Zapewnia prędkość 1 m/s względem dna w prądzie o prędkości 2 m/s. W takich warunkach misja przeciwko celowi odległemu o 400 m od okrętu niszczyciela min wykonywana jest w czasie 10 minut.

ALBATROS

Autonomiczny pojazd głębinowy (APG) ALBATROS przeznaczony jest do działań związanych z rozpoznaniem i kartografią środowiska morskiego na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Celem misji rozpoznawczej z wykorzystaniem APG jest wykonanie pomiarów podstawowych parametrów środowiska morskiego oraz zobrazowanie przestrzeni wodnej środkami hydroakustycznymi i wizyjnymi. Możliwe jest także użycie innych urządzeń pomiarowych.

APG ALBATROS jest konstrukcyjnie zbliżony do torpedy poruszającej się z niewielką prędkością po zaplanowanej trajektorii lub do sterowania zdalnego za pomocą włókna optycznego. Chwilowa pozycja pojazdu, ustalana z wysoką dokładnością za pomocą hydroakustycznego systemu nawigacyjnego, pozwala na ścisłą korelację przestrzenną i czasową pozyskanych danych i obrazów.

Pojazd APG Albatros dostępny jest w dwóch wersjach złożonych z modułów, które mogą być dobierane i modyfikowane w zależności od rodzaju wykonywanych zadań. W modułach pomiarowych można montować różne przyrządy pomiarowe. Rozmiary obu przedziałów mogą być zmniejszane lub zwiększane w celu dostosowania do gabarytów montowanych urządzeń.

 MORŚWIN

System głębinowy  MORŚWIN przeznaczony jest do wykonywania wszystkich typów prac obserwacyjnych i mapowania dna za pomocą urządzeń sonarowych oraz lekkich prac manipulacyjnych związanych z rozpoznaniem dokumentacją i niszczeniem obiektów niebezpiecznych na morskich na akwenach o głębokości od 5 do 200 m. Otwarta konstrukcja pojazdu głębinowego uzupełniona o dodatkowe moduły robocze pozwala na łatwe prowadzenie przeglądów i obsługi oraz dostosowanie systemu do wykonywania specjalistycznych prac. System Morświn jest rozwinięciem koncepcji systemu Ukwiał, wykraczającym poza zakres modernizacji.

www.oio.pg.edu.pl

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Eko-Kotwy SADDAR

Eko-Kotwy SADDAR – Rewolucyjne Rozwiązanie Ek...

Rosnące wyzwania związane z ochroną środowiska oraz zwiększające się w...
Bartosz Tomczyk

Biznes w telefonie. Czy nadchodzi “era m-comm...

Rok 2020 mija w atmosferze ciągłej niepewności o stan krajowego biznes...
Chemical Advisory

Rozwiązania Chemical Advisory – dla pop...

Lotnictwo jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki...
Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa

Dydaktyka i innowacyjność w jednym miejscu –...

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej łączy na...