Wybór odpowiedniej formy transportu nie jest łatwym zadaniem. Musimy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników i parametrów, a rodzaj transportu jest uwarunkowany wagą, a także gabarytami przesyłki.
Biorąc pod uwagę transport międzynarodowy / międzykontynentalny istnieją trzy podstawowe opcje transportu – morski (całokontenerowy, drobnicowy), kolejowy oraz lotniczy.
Przed podjęciem decyzji należy dokładnie przeanalizować, która możliwość jest dla nas najkorzystniejsza, a także najbardziej ekonomiczna. Ponadto musimy rozważyć, jak długo przesyłka może być w transporcie.
W przypadki niewielkich przesyłek (typ karton) dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług kurierskich lub lotniczych. Maksymalna kubatura paczki powinna wynosić mniej więcej 0,5 m3. Z pewnością wiele osób powie, że transport lotniczy jest zbyt drogi, więc w tym przypadku w ogóle się nie opłaca. Nic bardziej mylnego! Oczywiście – ta forma transportu nie jest najtańsza, jednak warto przeanalizować koszty transportu morskiego.
Transport morski drobnicowy wymaga pokrycia kosztów stałych (m.in. odprawa celna, THC, opłata dokumentacyjna, transport lokalny), które w przypadku niewielkich przesyłek naliczane są na podstawie minimum frachtowego. Jego wartość wynosi zazwyczaj około 1 m3 / 650 kg. Oznacza to, że bez względu na rzeczywistą wielkość ładunku płacimy określoną stawkę. Należy również wziąć pod uwagę, że naliczane koszty stałe są zupełnie inne w każdym magazynie. Możemy trafić na bardziej lub mniej opłacalną ofertę, jednak z pewnością nie wyjdziemy na tym najlepiej. Właśnie dlatego warto odrzucić tę opcję, jeśli zależy nam na tanim transporcie niewielkich przesyłek.
Transport morski drobnicowy opłaca się w przypadku przesyłek od 1 m3 / 650 kg do 10-12 m3. W porównaniu z transportem lotniczym lub kontenerowym możemy zapłacić o wiele mniej. Koszt całkowity transportu ładunków od 1 do 10 m3 składa się z kosztów stałych oraz zmiennych. Koszty stałe rozłożone są na relatywnie dużą ilość ładunków, co jest rozwiązaniem wyjątkowo korzystnym. Koszty zmienne nalicza się na podstawie typowych stawek drobnicowych. Podsumowując – w przypadku takiej ilości ładunki transport drobnicowy będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem.
Ładunki 10-12 m3 / 10 ton wymagają zapoznania się z kosztami transportu całokontenerowego. Koszty zmienne (m.in. manipulacje magazynowe) naliczane są kubatury/wagi przesyłki. Bardzo często zdarza się tak, że koszty są abstrakcyjnie wysokie, jeśli porównamy je do THC kontenera. Owa wartość jest kosztem stałym i nie zależy ona od ilości naszego towaru. W kontenerze możemy umieścić zarówno 1 paletę, jak i kilka, a pomimo tego zapłacimy tyle samo. Oczywistym jest, że im więcej ładunku, tym jest to dla nas bardziej opłacalne. Koszty zostaną rozłożone na większą ilość towaru, co w przeliczeniu może okazać się dla korzystne.
Poszukując transportu międzykontynentalnego warto również zapoznać się z transportem kolejowym. Podobnie, jak w poprzednim przypadku, dzieli się on na drobnicowy i całokontenerowy. Pomimo tego są to zupełnie odmienne formy transportu.
Tagi: firma, Spedycja, transport
Dodaj komentarz