Filtr cząstek stałych montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych ma bardzo ważne zadanie dla prawidłowego funkcjonowania silnika i dobra środowiska naturalnego, ponieważ oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Proces wypalania DPF jest przy tym bardzo ważny, dlatego warto posiadać podstawową wiedzę na temat jego przebiegu i profilaktyki służącej żywotności filtra.
Filtr cząstek stałych służy temu, aby zatrzymać cząstki sadzy w swoim wnętrzu, a potem dopalać je pod wpływem ciepła. Do wypalenia DPF potrzebna jest temperatura w granicach 600-700°C w filtrach „suchych” i 250-300°C w „mokrych”. W tym drugim przypadku niezbędne jest dostarczenie przez sterownik silnika dodatkowej porcji paliwa do komór spalania (lub kolektora wydechowego) i zmiana kąta wyprzedzenia wytrysku.
Zapłon sadzy następuje więc na skutek kontaktu z rozżarzonym wkładem, natomiast popiół, który w tym czasie powstaje, pozostaje w filtrze i zmniejsza jego objętość.
Przeczytaj również o opcji usuwania filtra DPF na stronie car-soft.eu.
W niektórych pojazdach wmontowane są filtry jednorazowe, które – przy zapchaniu czy utracie wydajności – muszą być wymieniane. Istnieją także inne możliwości regenerujące mechanizm, a są nimi:
Większe problemy sprawia eliminowanie złogów popiołu, który nie ulega spaleniu do postaci gazowej w procesie regeneracji. Kiedy komputer pokładowy sygnalizuje błąd w układzie czyszczenia spalin, może się zatem okazać, że jedynym rozwiązaniem jest wymiana lub mechaniczna regeneracja filtra poza samochodem.
Więcej o sposobach regeneracji omawianego filtra przeczytać można w artykule „Sposoby na niesprawny DPF”
Ze względu na to, że filtr cząstek stałych w stosunkowo krótkim czasie ulega zużyciu, wymaga czyszczenia lub wymiany, podstawowym obowiązkiem odpowiedzialnego kierowcy jest zadbanie o to, by posłużył w dobrym stanie przez jak najdłuższy czas. Wymogiem ku temu jest właściwa eksploatacja auta.
Żywotności filtra DPF i spowolnieniu jego zapełniania nie służą krótkie dystanse i niewysokie prędkości obrotowe, podczas których nie ma możliwości nagrzania się w celu wypalenia sadzy. Bardzo łatwo w takich przypadkach o zapchanie i uszkodzenie filtra. Dodatkowo, nadmiar niespalonego paliwa rozcieńcza olej.
Jeśli na co dzień poruszamy się samochodem na terenie miast, wskazane są regularne przejażdżki na trasach, gdzie można rozwinąć prędkość (np. obwodnicach). Ważne, aby trwały one co najmniej 15 minut oraz to, by pamiętać o niewyłączaniu silnika kiedy filtr się wypala.
Równie istotna jest kwestia dbania o urządzenie napędowe pojazdu. Zalecane jest tankowanie paliwa na markowych stacjach i zalewanie silnika w pełni syntetycznym olejem niskopopiołowym. Powinno się również na bieżąco kontrolować olej silnikowy. Jeżeli w pojeździe z „suchym” filtrem jego poziom się podnosi, możemy być niemal pewni, że za ten stan odpowiada DPF.
Wypalanie DPF dotyczy każdego pojazdu, dlatego wiedza na temat przebiegu procesu, sposobów regeneracji filtra cząstek stałych i profilaktyki przedłużającej jego żywotność jest niezwykle istotna i potrzebna użytkownikom aut, którym zależy na ich sprawności i wieloletniej użyteczności.
Tagi: czyszczenie DPF, Filtr cząstek stałych, Proces wypalania DPF, regeneracja DPF, regeneracja filtra DPF, Wypalanie DPF, Żywotności filtra DPF
Nigdy więcej diesla.
Audi Q7 3 litry
7 razy w serwisie w ciągu 3 lat
Filtr cząsteczek stałych
Koszmar
Dodaj komentarz