Tworzenie stron internetowych to złożony proces na który składa się kilka etapów. By osiągnąć jak najlepsze rezultaty w każdym z etapów powinny brać udział osoby odpowiedzialne za proces tworzenia grupy docelowej, SEO oraz użyteczności samej strony internetowej. Obecnie dostępnych jest bardzo dużo technicznych rozwiązań dla tworzenia stron oraz możliwości ich wdrożenia jednak ustalenie kim jest nasz Klient, na jakie frazy chcemy budować widoczność strony jest kluczowe w dalszym procesie projektowania makiet, userflow i projektu graficznego strony.
W tym artykule przybliżymy ważne aspekty techniczne na które należy zwrócić uwagę w procesie projektowania strony internetowej.
Podczas przygotowania do projektowania stron internetowych należy w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę aspekty SEO. Warto przeprowadzić choćby krótki research fraz kluczowych, które wg nas mogą przynieść ruch i klientów do strony. Wystarczy wpisać frazy kluczowe w Google, a pokaże nam kolejne frazy już podczas wpisywania lub na dole wyników wyszukiwania. W ten sposób ‘jak po sznurku’ możemy zbudować sobie dość pokaźną bazę słów kluczowych możliwych do wykorzystania w optymalizacji SEO strony internetowej. Najłatwiej jest wykorzystać do tego procesu arkusze Google gdzie dla głównego słowa kluczowego będziemy wypisywać kolejne frazy je dopełniające. Wszelkie prace związane z tworzeniem stron warto wykonać w lokalnej agencji interaktywnej hauerpower, która ma doświadczenie zarówno w SEO, optymalizacji jak i zakresie użyteczności stron UX.
Po przeprowadzonym researchu słów kluczowych w przypadku tworzenia stron produktowych lub z rozbudowanymi kategoriami warto odpowiednio zoptymalizować konkretną podstronę wg fraz które wyszukaliśmy.
Jak wykonać optymalizację i budowę architektury strony internetowej ?
Na wstępie należy odpowiednio nazwać kategorię główną, idealnie by było to główne słowo kluczowe np: panele fotowoltaiczne czy tworzenie stron www. To będzie nasza główna kategoria. Kolejne podkategorie tworzymy już w strukturze drzewa tj:
Ważne by zachować odpowiednią strukturę i nazwę adresów URL. W tym przypadku wystarczy dodać ‘-’ pomiędzy wyrazami by otrzymać proste i krótkie adresy url, które będą pomocne w budowaniu widoczności na naszą główną frazę kluczową.
Dodatkowe / kolejne / kategorie odpowiednio linkowane do kategorii głównej poprawią moc SEO (przeniosą moc do podstrony głównej) i zbudują dzięki linkowaniu wewnętrznemu jasną informację do Google, która podstrona jest najważniejsza na główne słowo kluczowe. W ten sposób możemy poprzez dodawanie coraz to nowych treści pozycjonować stronę internetową dzięki linkowaniu po frazach kluczowych z głębszych podstron np: wpisów blogowych lub podstron podkategorii. Ważne by nie stosować tylko jednego słowa kluczowego w formie exact match (ścisłe dopasowanie), a naturalnie je odmieniać.
Kolejną ważną kwestią w tworzeniu strony internetowej która ma rankować w Google jest spójna optymalizacja contentu i nagłówków, opisów alt, meta znaczników wg. przyjętego już schematu.
Nagłówek h1 – jak tworzyć
Jeżeli nasza fraza główna to np: projektowanie stron www powinniśmy uwzględnić je odpowiednio w nagłówku h1 oraz tytule i opisie meta podstrony, wtedy przekaz dla wyszukiwarki jest jasny co do ustalenia głównego słowa kluczowego dla tej podstrony.
Dodatkowe nagłówki h2-h3 pomocne w SEO
Dodatkowo naturalnie odmienione słowo kluczowe powinno pojawić się w niższego rzędu nagłówkach h2-h3 oraz w treści. Zwykle nasycenie frazą kluczową główną w bezokoliczniku przyjęło się stosować zależnie od tolerancji Google. Warto w tym celu sprawdzić top10 wyników Google i zobaczyć jakie ilości fraz posiada konkurencja i wyciągnąć średnią. Oczywiście można do tego celu posłużyć się programami analitycznymi jak np: surferseo który zrobi to automatycznie za nas. Zobacz jak wygląda optymalizacja strony internetowej w agencji hauerpower
Mając już ilość fraz kluczowych i odpowiednio je grupując w nagłówki dostajemy ważną informację co do ilości potrzebnych sekcji tekstowych dla każdej podstrony. Ważne by zwrócić uwagę na przejrzystość sekcji i odpowiednio dopasowany content do każdej frazy kluczowej głównej odpowiednio wzbogaconej nagłówkami niższego poziomu zawierającymi dopełniające słowa kluczowe. W ten sposób tworzymy content który wyczerpuje tematykę danych słów kluczowych.
Projektowanie stron www dla użytkownika
Sposób przedstawienia treści oraz najważniejszych informacji powinniśmy przemyśleć w taki sposób by były angażujące i krótkie. Istotą zwrócenia uwagi na sekcje tekstowe jest chwytliwy nagłówek i krótkie treści z odpowiednio dobranym guzikiem CTA kierującym do podstrony poszerzającej informacje. W przypadku głównych stron kategorii, landingpage czy strony głównej liczy się bowiem zwrócenie uwagi, gdyż użytkownicy nie czytają treści tylko je skanują, dopiero gdy zauważą interesujące treści mogą wejść w odpowiednią podstronę by dowiedzieć się więcej.
Tworzenie stron – SEO i UX
Modnym zagadnieniem wynikającym z połączenia SEO i UX to termin SXO, który w swoim zakresie obejmuje optymalizację stron z uwzględnieniem użyteczności tj: UX. Całość działań ma duży wpływ i przenika się wzajemnie. Na dobre SEO ma wpływ użyteczność strony internetowej gdyż powoduje lepszą konwersję i czas przebywania użytkownika na stronie co skutkuje mniejszym współczynnikiem odrzuceń co poprawia jej parametry optymalizacyjne i może wpłynąć pozytywnie na SEO i ranking strony w wyszukiwarce.
Tagi: IT, projektowanie, SEO, Strona internetowa
Dodaj komentarz