Polski przemysł turystyczny jest ogromną szansą dla naszej gospodarki, jednak bez odpowiedniej promocji pozostanie to szansa niewykorzystana. O tym jak do tego nie dopuścić rozmawiać będą eksperci podczas I Forum Promocji Turystycznej.
Turystyka jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów polskiej gospodarki, odpowiada za ok. 6% PKB i daje zatrudnienie ponad 750 tys. osób. Jest gałęzią przemysłu, która tworzy miejsca pracy niższym nakładem kosztów niż górnictwo, szkolnictwo wyższe, bankowość czy usługi komunikacyjne i daje pracę ludziom młodym, często tuż po studiach.
W ostatnich latach w Polsce mieliśmy do czynienia – dzięki dotacjom z Unii Europejskiej – z gwałtownym rozwojem infrastruktury turystycznej, głównie hotelarskiej. Powstało mnóstwo nowych obiektów, ale też zmodernizowane te już istniejące. Zainwestowano w nowe atrakcje turystyczne, poprawiła się sieć komunikacyjna. Wzrosła jakość usług, a podróżowanie po Polsce staje się coraz łatwiejsze i przyjemniejsze.
Jednak aby w pełni wykorzystać stworzony w ten sposób potencjał, należy teraz postawić na promocję naszych usług turystycznych, zarówno w kraju jak i za granicą. Bez odpowiednio prowadzonych działań marketingowych inwestycje w infrastrukturę nie zwrócą się z taką nawiązką, na jaką liczą polscy przedsiębiorcy. Działania te muszą być odpowiednio skoordynowane, prowadzone w ścisłej współpracy prywatno-publicznej oraz w odpowiednim stopniu finansowane.
W Polsce nakłady na promocję turystyczną są – w porównaniu z innymi europejskimi krajami – wyjątkowo niskie. Z budżetu państwa na ten cel przeznaczamy niecałe 40 mln zł, czyli 5 razy mniej niż np. Austriacy (50 mln euro) Potrzebna jest ogólnopolska debata o kondycji i kierunkach rozwoju promocji polskiej turystyki oraz sposobach jej finansowania. W dyskusji tej powinni wziąć udział przedstawiciele rządu, samorządów, organizacji turystycznych i przedsiębiorcy zarówno zainteresowani bezpośrednio promocją usług, jak też ci, którzy czują się odpowiedzialni za kierunki rozwoju polskiej gospodarki.
Okazją do takiej dyskusji będzie organizowane przez branżowy portal WaszaTurystyka.pl I Forum Promocji Turystycznej. Odbędzie się ono 27 października w Pałacu Prymasowskim w Warszawie.
Forum będzie spotkaniem osób zawodowo zajmujących się turystyką i promocją w ramach działalności samorządowej i społecznej, przedstawicieli branży turystycznej, hotelarskiej, agroturystycznej, reprezentantów Regionalnych Organizacji Turystycznych, Lokalnych Organizacji Turystycznych, fachowców od promocji turystycznej z innych krajów.
Wydarzenie to będzie okazją do zapoznania się z osiągnięciami w dziedzinie promocji turystycznej na wielu poziomach w Polsce i za granicą, miejscem wymiany pomysłów i wiedzy na temat sposobów promowania produktów turystycznych, obiektów, miast, regionów, krajów. Jeden z paneli dyskusyjnych podczas forum poświęcony będzie tematyce patriotyzmu gospodarczego w turystyce. Podczas debaty moderowanej przez Tomasza Sakiewicza, redaktora naczelnego Gazety Polskiej, eksperci odpowiedzą na pytania o to, w jaki sposób duże polskie przedsiębiorstwa mogą włączyć się w promocję polskich usług turystycznych.
Wśród prelegentów na forum znajdą się przedstawiciele rządu (Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dawid Lasek) oraz goście, którzy przytoczą dobre praktyki w promocji turystycznej na przykładzie krajów europejskich: Jerko Sladoljev z Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Amelia Tomasevic z Zagreb Tourist Board, Darina Bartková, dyrektor Regionalnej Organizacji Ruchu Turystycznego regionu Liptów oraz Tomasz Pędzik, dyrektor biura Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce.
Swoje prezentacje przedstawią m.in.:, Bożena Srebro z Małopolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska, Marek Migdal, prezes Forum Turystyki Regionów i wiceprezes Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Andrzej Burkiewicz z Hotelu Warszawa w Augustowie.
W debacie wezmą udział m.in.: Marcin Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Jerzy Szegidewicz z Instytutu Gospodarki Turystycznej, Dariusz Wojtal z Polskiej Izby Turystyki i Jacek Janowski z Polskiej Organizacji Turystycznej.
Wydarzenie odbywa się pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Izby Turystyki. Partnerami forum są: Art Media, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Gazeta Polska, Chorwacka Wspólnota Zagraniczna, Niemiecka Centrala Turystyki, Słowacka Agencja Ruchu Turystycznego.
Tagi: Dawid Lasek, Forum Promocji Turystycznej, Krzysztof Piątek, Marek Migdal, Neckermann Polska, Niemiecka Centrala Turystyki, Słowacka Agencja Ruchu Turystycznego, Tomasz SakiewiczPromocja urody przyrodniczej i dziedzictwa kulturowego naszej Ojczyzny może się odbywać na wszelkie sposoby, przez instytucje rządowe, organizacje pozarządowe, uczelnie i wiele wyspecjalizowanych agend. Mierzenie się na autorytety i zasługi nie ma tu większego sensu. Zgrabna książeczka „Tourism in Poland” (wydana przez Wyższą Szkołę Turystyki i Języków Obcych) wysłana do państwowych instytucji utonęła gdzieś na pułkach i została chłodno przyjęta przez badaczy turystyki. Czytają to od Florydy po Filipiny i z powrotem. Oba portale zamieszczają miesięczne i roczne raporty pokazujące z którego kraju pochodzą czytelnicy. Często pojawiają się czytelnicy z Chin, Niemiec, Stanów Zjednoczonych. Obecne są również kraje arabskie, a nawet Mongolia.
Elżbieta Puchnarewicz
Dodaj komentarz