logo
logo
logo
logo
transformacja cyfrowa

Transformacja cyfrowa nie dla polskich firm? Bolesny skutek pandemii
Opublikowano: 3 lutego 2022

Transformacja cyfrowa podczas pandemii zdecydowanie nabrała na sile. Wiele firm chętnie inwestowało, aby szybciej i sprawniej wdrożyć nową technologię w swojej działalności. Niestety, w przypadku polskich przedsiębiorców często nie było takiej możliwości, ponieważ dysponowali oni zbyt małymi środkami, a z powodu koronawirusa byli dodatkowo zmuszeni do oszczędzania.

Transformacja cyfrowa okiem ekspertów

Sprawne wykorzystywanie nowych technologii oznacza większe zyski. Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego też jeśli mają taką możliwość, to chętnie inwestują w transformację cyfrową. Jak pokazuje raport banku Pekao w Polsce wiele firm z inwestycji zrezygnowało z powodu trwającej pandemii.

Dane są druzgocące. Aż co czwarte polskie przedsiębiorstwo zmniejszyło lub całkowicie zrezygnowało z inwestycji w nowoczesne technologie w czasie pandemii COVID-19. To fatalny wynik, ponieważ gorszy rezultat w Unii Europejskiej odnotowały jedynie Węgrzy, Bułgarzy czy Rumuni.

Dla polskich firm najważniejsze było utrzymanie obecnych kadr. W niepewnych pandemicznych czasach podstawą było utrzymanie swojej działalności. Stąd brak możliwości/chęci do podjęcia ryzyka w postaci inwestycji. Po prostu tych pieniędzy mogłoby zabraknąć w przyszłości.

Do największych trudności należał naturalnie sam lockdown. Do tego doliczmy trudności w przemieszczaniu się, zerwane łańcuchy dostaw czy choroby wśród pracowników. Również samo wdrożenie odpowiedniego reżimu sanitarnego wymagało podjęcia konkretnych, często kosztownych, działań.

Transformacja cyfrowa? Niektórzy pomyśleli o tym już wcześniej

Nie da się ukryć, że dużą przewagę na rynku odnotowały te firmy, które zawczasu zaopatrzyły się w nowoczesne technologie. Dzięki temu podczas pandemii nie musiały one mocno ingerować w swoją strategię. Wystarczyło wdrożyć zaplanowane wcześniej procedury.

Przemysł 4.0 odegrał ogromną rolę w ciągu ostatniego roku. Aż 94% respondentów przyznało, że zawarte w nim rozwiązania okazały się nieocenione. Transformacja cyfrowa jest więc czymś, o czym każda firma powinna pomyśleć. Rozwiązania te sprawdzają się bowiem nie tylko w czasie kryzysu.

Aby sprostać nowym wyzwaniom nie wystarczyło wdrożyć tylko nowych rozwiązań komunikacyjnych czy tych dotyczących pracy zdalnej. Najlepiej na rynku odnalazły się firmy, które miały przygotowane rozwiązania inteligentnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Również automatyzacja takich procesów jak zdalna kontrola linii produkcyjnej, bezzałogowe magazyny czy bardziej automatyczny przepływ towarów między producentem a konsumentem, z miejsca poprawiły sytuację firm, które wcześniej zainwestowały w nowoczesne technologie – tłumaczył Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager z NMG S.A., firmy będącej liderem we wdrożeniach Smart Metering dla polskiej energetyki, która tworzy zarazem innowacyjne rozwiązania IT dla przemysłu.

Transformacja cyfrowa nie dla Polski?

Z nowych rozwiązań technologicznych z przyjemnością korzystają zachodnie oraz amerykańskie firmy. Polscy przedsiębiorcy w wielu przypadkach są pod tym względem daleko w tyle. To jednak nie tak, że nasi rodacy nie chcą wdrażać zmian. Przeważnie nie mają na to odpowiednich środków.

Jak pokazuje raport przygotowany przez bank Pekao aż 25% firm zmniejszyło lub całkowicie zrezygnowało z inwestycji w takie technologie jak: wykorzystanie robotów, automatyzacja pracy biurowej czy systemy ułatwiające pracę zdalną.

Powodem są takie czynniki jak trudności spowodowane lockdownem, bariery w przemieszczaniu się i wprowadzeniem pracy zdalnej oraz przekierowanie zespołów do innych pilnych problemów. Najważniejszą przyczyną jest oczywiście brak potrzebnych do transformacji cyfrowej środków.

Brak czasu i zasobów finansowych sprawia, że większości firm najbardziej dziś pomoże stworzenie strategicznej mapy drogowej dla swoich ambicji w sferze cyfryzacji. Zasypywaniem nierówności technologicznych należy zajmować się już na wczesnym etapie projektu. Wykorzystanie na przykład rozwiązań opartych na chmurze z użyciem VPN lub platform Internetu Rzeczy powinno rozwiązać wiele problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy w dobie pandemii – wyjaśnia Czajkowski.

Jan Strychacz

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Lakierownie

Lakierownie nietypowych kształtów – wyz...

Lakierowanie tworzyw sztucznych oferuje liczne korzyści i zastosowania...
domofon IP

Domofony IP do domu i bloku mieszkalnego R...

Bez wątpienia wybór odpowiedniego domofonu to decyzja, wpływająca na b...