Siłowniki hydrauliczne to z pewnością jedne z najpowszechniej stosowanych w przemyśle elementów. Są niezbędne do poprawnego działania maszyn wykorzystujących hydraulikę.
Ich rolą jest zamiana energii, jaką produkuje wtłaczana do siłownika ciecz (zwykle olej), na ruch posuwisty.
Jak zbudowane są siłowniki hydrauliczne? Oto lista najważniejszych elementów:
Najprostsze rozwiązania zwykle wyposażone są w tłok i tłoczysko. Ich rolą jest ułatwienie ruchu elementu roboczego danego urządzenia.Siłowniki wysokiej jakości posiadają specjalną powłokę antykorozyjną. Jest ona niezbędna z uwagi na warunki, w jakich pracują te elementy. Dodatkowa powłoka zapewnia odporność na działanie wody i wilgoci, zapobiegając tym samym powstawaniu korozji i niszczeniu siłownika.Bardzo ważny jest podział ze względu na kierunek suwu urządzenia. Znaczenie ma tu kierunek ruchu cieczy. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje:
W przypadku siłowników jednostronnego działania, ciecz robocza oddziałuje na tłok tylko z jednej strony. Tłok musi powrócić do pozycji wyjściowej. W drugim kierunku, ruch odbywa się pod wpływem czynników spoza siłownika – na przykład, przez obciążenie zewnętrzne, tłoczysko lub sprężynę. Z kolei w przypadku siłowników dwustronnego działania, ciecz wypełniająca cylinder tworzy ciśnienie z obu stron, które wprawia w ruch siłownik.
Spektrum zastosowań siłowników hydraulicznych jest niezwykle szerokie. Te elementy są nieodłącznie związane z motoryzacją. Znaleźć je można zarówno w samych pojazdach, jak również urządzeniach służących do ich serwisowania lub bieżącej obsługi.Jednym z pierwszych miejsc, w których znajdziemy te elementy są warsztaty samochodowe. Siłownik hydrauliczny jest nieodłącznym elementem pras warsztatowych – czyli urządzeń, które służą do obróbki różnego rodzaju części samochodowych. Siła, z jaką działa prasa pozwala na wygodne przepychanie, zgniatanie czy gięcie takich elementów jak choćby łożyska, wałki czy tuleje.
Siłowniki montuje się także w żurawiach warsztatowych. Są to urządzenia, które służą do podnoszenia różnych elementów samochodu – na przykład, silników. Oprócz tego, hydrauliczne siłowniki znaleźć można w podnośnikach kanałowych czy też rozpierakach do opon – urządzeniach, które pozwalają na przygotowanie ogumienia do naprawy, poprzez rozszerzenie go. Siłowniki hydrauliczne to także ważny komponent konstrukcyjny wielu maszyn budowlanych. Stosowane są choćby w wywrotkach różnego typu (tj samochodach dostawczych, ciężarowych czy też przyczepach). W takich przypadkach, siłownik hydrauliczny służy jako element umożliwiający ruch skrzyni ładunkowej, często w połączeniu zprzystawką odbioru mocy (pojazdy ciężarowe) lub pompą olejową z napędem elektrycznym (lżejsze pojazdy). Poza tym, siłowniki hydrauliczne stosowane są w koparkach, ładowarkach czy też wszelkiego rodzaju urządzeniach dźwigowych.
I choć siłowniki hydrauliczne projektowane są w taki sposób, by bezproblemowo przenosić naprawdę spore obciążenia, to po dłuższym okresie intensywnej eksploatacji mogą pojawić się usterki. Zazwyczaj możliwa jest jednak regeneracja siłowników lub przynajmniej wymiana uszkodzonych elementów. Z reguły naprawa siłownika eliminuje konieczność wymiany elementu na nowy i usuwa problem związany z brakiem odpowiedniego sprzętu. A to potrafi być kłopotliwe, ponieważ niesprawny siłownik w zasadzie uniemożliwia normalne funkcjonowanie maszyn hydraulicznych.
Jak wygląda regeneracja siłownika? Część jest najpierw rozbierana, a wszystkie jej elementy dokładnie czyszczone. Taka procedura jest niezbędna do tego, by odnaleźć ewentualne uszkodzenia na ich powierzchni. Fachowy serwis siłowników hydraulicznych obejmuje także sprawdzenie części pod kątem poprawnego działania, ale także poszukiwania ewentualnych nieszczelności.Typowa procedura regeneracji obejmuje również wymianę profili aluminiowych. Te tracą swoje właściwości w trakcie eksploatacji i dla bezpieczeństwa lepiej je wymienić.
Serwisanci z reguły nakładają także dodatkową warstwę smaru na cały siłownik oraz walcują tłoczyska.Jednym z najczęściej wymienianych elementów są uszczelki. To część, która właściwie najszybciej się zużywa. Często okazuje się, że uszczelki w danym siłowniku są nietypowego rozmiaru, co powoduje konieczność przygotowania części pod konkretny wymiar. Poza tym, konieczności wymiany lub naprawy wymagać może rura cylindra – po pewnym okresie eksploatacji zwykle pojawiają się tam nieszczelności. Określoną żywotność mają także tłoki, dławnica czy też tłoczysko (choć te ostatnie można poddać procesowi walcowania).
Co zrobić, gdy zdarzy się awaria? Gdzie znaleźć serwis siłowników hydraulicznych? Choć te urządzenia są znacznie prostsze w budowie niż wiele innych elementów (np. pompy), to nie należy traktować tego pochopnie. Do regeneracji siłownika hydraulicznego warto wybrać firmę, która produkuje takie elementy. Wiele fabryk, jak ulokowana w Sierpcu firma Hydrotop, nie tylko wytwarza te komponenty, ale również oferuje usługi naprawy siłowników hydraulicznych. Tacy specjaliści znają budowę siłowników oraz mają wieloletnie doświadczenie w ich naprawianiu.
Tagi: garaż, motoryzacja, naprawa, regeneracja, siłownik, siłowniki hydrauliczne, tłok, warsztatSiłowniki często pracują pod dużym obciążeniem, dlatego mają prawo się zużyć. Warto stawiać na wysoką jakość komponentów użytych do ich produkcji oraz staranność wykonania, a naprawy powierzać w ręce profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem
Czy naprawiacie rozpieraki hydrauliczne , które mają zastosowanie w naprawach samochodów po kolizji.
Dodaj komentarz