Olej silnikowy jest niezwykle ważny dla funkcjonowania każdego pojazdu, jednak większość kierowców nadal nie ma za dużo pojęcia na ich temat. Tymczasem wiedza na temat tego, jakie oleje są dostępne na rynku, jak dobrać olej do naszego samochodu i kiedy należy go wymienić, jest niezbędna. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.
Olej silnikowy odpowiada za smarowanie, oczyszczanie i chłodzenie silnika. Bez niego, doszłoby do zatarć w sercu naszego pojazdu i jak łatwo się domyślić, nastąpiłaby awaria. Źle dobrany olej również będzie przyczyniał się do gorszej pracy silnika, a wtedy usterka gotowa. Dlatego każdy kierowca powinien znać podstawy dotyczące olejów samochodowych.
Oleje dzielimy na mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Każdy taki olej składa się z bazy oraz dodatków uszlachetniających. Wpływają one na dłuższą żywotność silnika, rozruch oraz mniejsze zużycie paliwa. Oleje mineralne pochodzą z destylacji ropy naftowej, syntetyczne powstają na drodze syntezy chemicznej, a półsyntetyczne to mieszanka dwóch rodzajów oleju.
Kolejny podział bierze pod uwagę silniki, dla których oleje są przeznaczone. W Europie używana jest klasyfikacja ACEA, gdzie A to oleje dla silników benzynowych, B – dla diesla, C – dla silników z filtrami cząstek stałych i D – dla pojazdów ciężarowych w dieslu. Dodatkowo przy literze znajdziemy cyfrę – im wyższa, tym lepsza jakość oleju, który kupujemy.
Ponadto mamy jeszcze podział ze względu na tzw. lepkość, czyli inaczej gęstość oleju. Określa ona tarcie wewnętrzne cząstek oleju. Jeżeli nie wiemy, jakiej lepkości olej powinniśmy wlewać do naszego auta, należy to sprawdzić w instrukcji obsługi. Obecnie stosuje się wielosezonowe a wartości, które na nich znajdziemy, określają do jakich temperatur olej umożliwi bezproblemowe uruchomienie silnika (w przypadku niskich wartości) i dla jakich temperatur będzie możliwe optymalne smarowanie silnika (w przypadku wysokich wartości). Dla przykładu, najczęściej stosowane oleje syntetyczne 5W –30W lub 40W mogą być używane nawet przy temperaturach poniżej minus 30 stopni.
Jeżeli jeździmy pojazdem wieloletnim, którego silnik jest już dość mocno wyeksploatowany, postawmy na olej mineralny. W innych przypadkach syntetyczny sprawdzi się najlepiej – obecnie uważane są one za najlepszą opcję ze względu na szereg zalet, które oferują. Działają świetnie nawet podczas mrozów, zapewniają wydajne zużycie paliwa, sprawdzają się przy wysokich temperaturach oraz tarciu. W nowych pojazdach zawsze stosujemy olej syntetyczny.
Co ważne, nie powinniśmy kupować oleju losowych marek. Warto wybrać produkty znanych producentów, którzy oferują wysoką jakość. W przypadku silnika ma to kluczowe znaczenie, gdyż olej niewiadomego pochodzenia może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Nie warto ryzykować tylko po to, aby zaoszczędzić parę złotych.
Wysokiej jakości oleje samochodowe, a także części do BMW i innych pojazdów znajdziesz na Aparts.pl.
Tagi: auto, BMW, jakość, motoryzacja, olej, olej silnikowy, smarowanie, technologia
Dodaj komentarz