Poczta Polska nie tylko dostarcza do naszych rąk oczekiwane przesyłki, listy i kartki. Jest też światowym liderem w dziedzinie designu znaczków pocztowych, nagradzanym za wydawane okolicznościowe kolekcje i albumowe publikacje
Rozmowa z Bogusławą Kłoda-Dębską, zastępcą dyrektora Biura Marketingu i Filatelistyki Poczty Polskiej
Co złożyło się na nagrodę Godła Teraz Polska dla Poczty Polskiej?
– Godło otrzymaliśmy za działalność o charakterze edukacyjnym, kulturalnym i społecznym. Punktem wyjścia był wydany przez nas album „Jan Paweł II na znaczkach Poczty Polskiej”, poświęcony historii pontyfikatu Jana Pawła II, ale to tylko ilustracja naszych wszechstronnych działań na rzecz promocji Polski poprzez upamiętnianie na znaczkach pocztowych i w publikacjach ważnych wydarzeń, postaci oraz miejsc prezentujących i promujących nasz kraj.
Czym wyróżnia się wspomniany album?
– To starannie przygotowywana przez kilkanaście miesięcy publikacja, zawierająca wszystkie emisje filatelistyczne, poświęcone Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II, jakie wydaliśmy przez 35 lat. Na każdej stronie albumu widnieje krótki cytat papieski, myśl przewodnia w języku polskim, angielskim i włoskim, fragment przemówienia papieskiego, grafika oraz znaczek. Piękne zdjęcia pokazują miejsca związane z kultem i postacią papieża. Użyty papier – włoska GardaPat Kiara – tak wiernie oddaje ich piękno, że brakuje tylko zapachu. Album oprawiony jest w biały jedwab. Na końcu publikacji, w kopercie, dołączyliśmy wysokiej jakości reprodukcję wybranych stron rękopisu „Tryptyku Rzymskiego” – z oryginalnymi skreśleniami i śladami najprawdopodobniej atramentu rozmytego łzami. Staraliśmy się, żeby była to publikacja przemawiająca swą treścią do wszystkich. Ta książka, wydana w nakładzie 566 egzemplarzy, nie jest wydawnictwem komercyjnym, to tylko przykład naszej aktywności edukacyjnej, społecznej i kulturalnej. Poza biznesową działalnością mamy misję, by jako polska firma z 457-letnią historią i tradycjami pokazywać dziedzictwo narodowe i utrwalać ważne historyczne chwile dla przyszłych pokoleń. Jednocześnie zależy nam, by przywrócić szacunek dla polskiego znaczka i filatelistyki.
W albumie zastosowano nowoczesne technologie druku. W znaczkach też są wykorzystywane nowatorskie rozwiązania?
– Staramy się wciąż uatrakcyjniać nasze plany emisyjne i dlatego stosujemy różne techniki druku. Po raz pierwszy zastosowaliśmy technikę mikrodruku: w aureolę na znaczku „Kanonizacja Jana Pawła II” wpisaliśmy 35 zawołań papieskich. Wydawaliśmy znaczki pachnące różami, kawą, lasem. Niektóre serie mają ciekawe tłoczenia, które dają efekt wielowymiarowości. Na 450-lecie Poczty Polskiej wyemitowaliśmy znaczek malowany na jedwabiu. W tym roku piękna emisja znaczka walentynkowego została wydana w kształcie serca, a na Euro perforacja miała formę piłki, zaś przy okazji festiwalu Woodstock wykonaliśmy znaczek na cieniutkiej folii, który można było wykorzystać jako tatuaż.
O jakich osiągnięciach i planach wydawniczych warto wspomnieć?
– Najbliższe plany dotyczą m.in. znaczków na 1050. rocznicę chrztu Polski, Olimpiady w Rio oraz ostatniej części tryptyku na Światowe Dni Młodzieży, tym razem z papieżem Franciszkiem – 2 poprzednie emisje wydaliśmy w 2014 i 2015 r. W zeszłym roku na zaproszenie prezydenta włączyliśmy się w obchody 25 lat wolności – wydany znaczek sprzedał się w ciągu miesiąca. Podobnie było ze znaczkiem upamiętniającym bitwę pod Monte Cassino. Wydaliśmy również specjalną emisję znaczków dla naszych medalistów po olimpiadzie w Soczi, a także dla reprezentacji siatkarzy po zwycięstwie w mistrzostwach świata. Piękna emisja powstała też po przyznaniu Oscara filmowi „Ida”. Z okazji 150. rocznicy urodzin Stefana Żeromskiego wydaliśmy okolicznościowy znaczek z poświęconą pisarzowi biografią. Nasze znaczki i towarzyszące im publikacje mają walory estetyczne, ale również poznawcze, co nie uchodzi uwadze na świecie. We wrześniu odbierzemy w Brukseli nagrodę za rytowany znaczek z wizerunkiem marszałka Piłsudskiego, uznany za jeden z najpiękniejszych w UE. Szczególnie ważne są dla nas nagrody, które kilkukrotnie w minionych latach zdobyliśmy w Asiago we Włoszech za najpiękniejsze znaczki na świecie – najważniejsze filatelistyczne nagrody świata, pokonując każdorazowo kilkuset kandydatów. Cenimy też nagrody św. Gabriela za znaczki o tematyce sakralnej. Proces powstawania znaczka jest długi i pracowity, ale na pewno bardzo satysfakcjonujący, a Poczta Polska ma fantastyczny zespół ludzi, którzy w tym procesie uczestniczą i – jak pan widzi – są za tę pracę nagradzani na całym świecie.
Rozmawiał Mariusz Gryżewski
Tagi: Bogusława Kłoda-Dębska, emisje filatelistyczne, filatelistyka, nowoczesne technologie druku, Poczta Polska, przywrócić szacunek dla polskiego znaczka, Teraz Polska
Dodaj komentarz